examenwerkstuk af!!!

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste forumleden,

normaal heb ik meer houtdraaiwerkstukken om te laten zien, maar nu heb ik eindelijk eens een meubel wat hoop ik forum-waardig is.
afgelopen week heb ik namelijk mijn examenwerkstuk afgerond. dit is het laatste werkstuk wat je moet maken om de opleiding af te ronden. in mijn geval heb ik de afgelopen 4 jaar op het Hout-en meubileringscollege in Rotterdam doorgebracht. daar heb ik erg veel geleerd, theoretisch maar ook in de praktijk in de totaal anderhalf jaar stage die ik heb gelopen bij 5 verschillende bedrijven.

het werkstuk is een salontafel voor mijn ouders. voor het blad heb ik een massieve plaat esdoorn gebruikt, die ik zelf heb gezaagd met de kettingzaag. (een hobby van me). dit blad paste niet door de vandiktebank of breedbandschuurmachine, dus heb ik afgefreesd op de CNC frees. het esdoornhout heb ik ook gebruikt in de gedraaide poten, en als frontje voor het laatje. daarnaast bevind zich onder het blad nog een onderblad van MDF dat zwart is gespoten. het onderblad word aan een kant ondersteund door de gedraaide poten, en aan een keer door de gelamineerde poten die onder het onderblad zijn gemonteerd.

volgende week begint mijn laatste stage periode, en daarna ben ik definitief klaar met school. daarna hoop ik in dienst te treden bij het stage bedrijf waar ik de vorige periode stage heb gelopen, en waar ik tevens volgende week ook weer heen hoop te gaan.

IMAG0218.jpg
P1020416.jpg
P1020417.jpg
P1020414.jpg
IMAG0217.jpg

groeten,

mark van zee
 
Laatst bewerkt:

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Mark,

Dat is een heel mooi meubel. Knap gedaan! Krijg je er een cijfer voor?

Wat ook een fantastisch stuk esdoorn! Hoe kwam je daar zo aan?

Grt. Rene
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Mark,

Dat is een heel mooi meubel. Knap gedaan! Krijg je er een cijfer voor?

Wat ook een fantastisch stuk esdoorn! Hoe kwam je daar zo aan?

Grt. Rene

hallo Rene,

je krijgt er een voldoende voor of een goed.. maar dat krijg ik morgen te horen

dat stuk esdoorn had ik van marktplaats gekocht als 'kachelhout' en laten bezorgen voor €100 hier heb ik met de kettingzaag een stuk of 12 platen van gezaagd van 12 cm dik. de stam zelf was een monumentale boom uit Amersfoort is me verteld.

ik heb 1 kuub (hier ging 6 platen in) van dit hout terug laten drogen bij een houtdrogerij en heb hier zelf 1 plaat van gebruikt voor mijn examenwerkstuk.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik heb nog een knopje gedraaid van coromandel die ik nog op het laatje heb gemonteerd. die staat alleen niet op de foto. de ladegeleider is een blum met soft close. groeten mark
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Hey Mark,

Dat wordt toch een goed neem ik aan!! Ziet er echt gaaf uit.
Zeker met die combinatie van witte poten, mdf en de gedraaide poten.
Ben je niet bang dat het blad gaat werken? Of hoe ga je dit tegen?

Groet
Dave
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Mark,

Dit is werkelijk erg mooi en wat een geweldig mooi stuk hout dat met veel liefde en vakmanschap is verwerkt. Daar kunnen jij en je ouders trots op zijn. Hoe heb je het blad afgewerkt/gelakt, als ik vragen mag?

Groeten,
Hans
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hey Mark,

Dat wordt toch een goed neem ik aan!! Ziet er echt gaaf uit.
Zeker met die combinatie van witte poten, mdf en de gedraaide poten.
Ben je niet bang dat het blad gaat werken? Of hoe ga je dit tegen?

Groet
Dave

hoi Dave,

het hout van het blad is erg stabiel, omdat de boom al een tijd dood op stam stond. zelfs bij het drogen zijn de platen niet zichtbaar bol of hol gaan staan.
ook na het affrezen van 120 mm tot 70 mm dikte is het blad slechts 2 mm krom getrokken. maar dit maakt door de constructie niet zo veel uit.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hee Mark,

Dit is werkelijk erg mooi en wat een geweldig mooi stuk hout dat met veel liefde en vakmanschap is verwerkt. Daar kunnen jij en je ouders trots op zijn. Hoe heb je het blad afgewerkt/gelakt, als ik vragen mag?

Groeten,
Hans

hallo hans,

ik wilde het blad graag in de olie zetten maar dit ging helaas niet omdat er een zachte plek in het hout zit. deze heb ik verstevigd met epoxy injecteer, en hierna kan de olie er niet meer in trekken. daarom is het blad gespoten met 2 componenten lak. geen watergedragen, omdat dit anders een witte gloed zou geven door de dikke laag die erop gezet moest worden.

de poten en het ladefront heb ik in de osmo hardwax gezet
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Werkelijk een fraaie tafel en origineel ontwerp ( zou als ik jou was meer van dit soort ontwerpen maken)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik vind hem tof gemaakt, het blad alleen al is een plaatje opzich. Echter, op de een of andere manier steken de ronde poten enorm af bij het geheel. Ik vermoed (naar mijn mening dan he) als je die poten wit had gemaakt dat het dan rustiger was geweest.

Voor welk niveau is dit examenopdracht?
 
A

Athanor

Guest
Bijzonder mooi stuk hout wat je hebt gebruikt Mark! En een postmodern ontwerp, goede uitdrukking van hedendaagse complexiteit en verwevenheid van stijlen. Heb je er goed mee gescoord in de beoordeling?

Hoop nog wat mooie producten te zien die je met de rest van die stam gaat maken!

Complimenten hoor!


Fons
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik vind hem tof gemaakt, het blad alleen al is een plaatje opzich. Echter, op de een of andere manier steken de ronde poten enorm af bij het geheel. Ik vermoed (naar mijn mening dan he) als je die poten wit had gemaakt dat het dan rustiger was geweest.

Voor welk niveau is dit examenopdracht?

Ik heb de niveau 4 opleiding gedaan, dit is de hoogste opleiding die ook is gericht op tekenen werkvoorbereiden etc.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Wat je al niet van kachelhout kunt maken!
Als dit je geen goed oplevert weet ik het niet meer.
Zeer origineel ontwerp!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.