Mafell UVA 115.....?

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Is er iemand die deze vlakschuurmachine kent en gebruikt, in combinatie met Abranet schuurvellen?

Ik zoek nog een vlakschuurmachine om grote verlijmde panelen (esdoorn) ná te schuren. ik doe dat nu met een rotex 125,
en dat gaat wel, maar tamelijk traag.

Dank voor reactie(s), bri
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dank je, Rendew, ik kan deze filmpjes wel volgen. Twijfel tussen een Festool RS 200 of deze Mafell, allebei stevig aan de prijs, hoop nog op eeen reactie van iemand die de Mafell uit eigen ervaring kent, op internet is verder maar heel weinig...groet, bri
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Bri, je kunt Mafell machines gratis 30 dagen uitproberen. Waarom test je de machine gewoon niet. Dan weet je het meteen of ze al dan niet bevalt.
Nu, het is Mafell, dus veel kans dat dit een juweeltje is.
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Allen dank voor het reageren! Wim, van die RS 100 is ook nog een variant RS 100 C, heeft ook 5 mm schuurcirkel, maar ziet er iets anders uit, wie weet het verschil? En ja, Festool en Mafell zijn fors aan de prijs, er is ook nog een Makita 1/2 sheet sander, de BO 4900V, voor minder dan de helft van het geld. Jonathan, die 30 dagen testen is een goeie tip! Ik laat weten hoe het afloopt, groet, bri
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier een link naar het artikel waar de filmpjes bij horen. Het lijkt me overigens meer een test tussen schuurpapier dat machines. Dat Abranet is wel mooi spul, ik heb het een paar jaar geleden gekocht voor het schuren met de hand van 120 tot 600 grit.
In het filmpje schuurt Heiko Recht met wit schuurpapier, Brilliant dacht ik, maar nee, het is Granat. Ik googlen op granat en op de website van Festool usa een heel verhaal dat het zo goed is en voor hout bestemd is. Even kijken op de nederlandse Festool site en daar staat het speciaal voor het schuren van VOC lakken is en voor de schilder bestemd is. Een rare zaak, wie kan hier meer helderheid over geven?
De test van Heiko is wel een beetje appels met peren, de machines hebben hun eigen specifieke toepassing, zeker als je de Rotex op grof zet en het schuurpapier is natuurlijk van groot belang. Dit is net als het testen van invalzagen met verschillende zaagbladen die niet op de juiste manier gebruikt worden.

jaap
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Jaap, die Heiko Recht had ik al gespot, maar toch bedankt. Ik vraag me bij dit soort reviews toch altijd af in hoeverre de testers gesponsord worden...Dat Granat papier gebruik ik al sinds het op de mark is, op mijn rotex 125. Het is niet wit, maar heel licht blauw. Hoewel Festool Nl het aanbeveelt voor schilders, werkt het ook prima op (nieuw) hout, net zo goed als Rubin, maar met langere standtijd.
PS: ik heb al diverse bandschuurmachines versleten, maar ben er niet meer dol op, geven mij teveel krassen die je later weer er uit moet schuren met een andere machine. Abranet ga ik zeker eens proberen, groet, bri
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Allen dank voor het reageren! Wim, van die RS 100 is ook nog een variant RS 100 C, heeft ook 5 mm schuurcirkel, maar ziet er iets anders uit, wie weet het verschil? En ja, Festool en Mafell zijn fors aan de prijs, er is ook nog een Makita 1/2 sheet sander, de BO 4900V, voor minder dan de helft van het geld. Jonathan, die 30 dagen testen is een goeie tip! Ik laat weten hoe het afloopt, groet, bri
RS 100 Q heeft eigen stofafzuiging en kan dus ook met een filtercassette werken.
RS 100 CQ kan alleen met externe afzuiging (stofzuiger) werken, zonder kan ook maar dat geeft zo'n rotzooi.
Verder zijn beide machines nagenoeg hetzelfde. Is de 100 C iets lichter van gewicht en heeft een iets hoger toerental.
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Hallo mensen, ik heb zelf de Mafell UVA 115 die ik altijd aan mijn festool ctl26 hang.
De combinatie van de festool, de uva en abranet.. dat kan ik echt iedereen aanraden! Ik moet zeggen dat ik er van onder de indruk ben, je werkt nagenoeg stofvrij.
Ik heb 2 weken geleden een eiken keukentafel in de keuken opgeschuurd (p100, p150, p220 en daarna nog de p320) zonder dat er ook maar iets van stof de keuken inkwam. Heerlijk spiegelglad resultaat. De UVA heeft aan de zijkant van de schuurzool extra luchtinlaat-gleufjes zitten, waarmee zelfs stof dat naast de schuurzool is naar binnen wordt gezogen. Hij heeft een apart motortje (als ik het mij goed herinner) die speciaal ervoor is om lucht in te zuigen en naar zijn stofzakje te blazen. Dus ook zonder stofzuiger werk je mooi schoon (maar als je een stofzuiger hebt, waarom zou je m niet gebruiken). De Abranet zorgt voor een supergoed afzuiging van stof, waardoor je schuurzool niet vol loopt en je je schuurzool veel langer kunt gebruiken..

Als ik je iets aan mag raden, dan zou ik zeggen dat je voor de UVA moet gaan (30 dagen uitproberen natuurlijk , maar daarna wil je hem toch niet meer kwijt)..
Ik heb de mijne wel enigzins aangepast, zodat het makkelijker met mijn festool speeltjes werkt (namelijk de snoer vervangen met een plug-it stekkertje ;-) )

Succes met je zoektocht, en veel schuurplezier ;-)
 
Laatst bewerkt:

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Allen dank voor het reageren! Wim, van die RS 100 is ook nog een variant RS 100 C, heeft ook 5 mm schuurcirkel, maar ziet er iets anders uit, wie weet het verschil? En ja, Festool en Mafell zijn fors aan de prijs, er is ook nog een Makita 1/2 sheet sander, de BO 4900V, voor minder dan de helft van het geld. Jonathan, die 30 dagen testen is een goeie tip! Ik laat weten hoe het afloopt, groet, bri

Zeker doen, ik ben namelijk zelf ook aan het overwegen een UVA115 aan te schaffen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Kijk, zowaar iemand die de machine heeft en gebruikt! Mooi om te horen dat hij zo goed bevalt, dank voor je duidelijke uitleg, groet, bri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.