Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43

Scherpen van de westerse handzaag m.b.v veritas tooltje

Zag dit tooltje van Veritas Saw File Guide gedemonstreerd door Shanon Rogers , zover ik weet zijn de meeste mensen met de westerse zagen erg huiverig om deze met een vijlte lijf te gaan om de tandjes te slijpen maar ik denk dat dit tooltje het weer een stukje eenvoudiger gemaakt .
    Het staat in ieder geval op mijn verlanglijstje .
    Het houdertje zonder de vijl kost $39,50 Het Tooltje
    Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben ????

hmm, ok.

Ik heb net een oude diston kapzaag gekocht. Hij is nog scherp, maar er komt een moment dat ik 'm zal moeten slijpen.
    Ik dacht nog, das toch gewoon een beetje vijlen, maarre....

Het filmpje komt op mij over dat Shanon Rogers meer met het Veritas hulpstuk bezig is dan met het vijlen.
    Maar als Rendew het gekocht en uitgeprobeerd heeft ben ik wel erg benieuwd naar zijn ervaring.

Mijn vader is nog een timmerman van de oude ambachtschool. Ik zal hem eens vragen om mij een zagenslijpcursus te geven.

Groeten, Raymond

Leuk hoor SunRayes om mij de kastanjes uit het vuur te laten halen
    Maar als de kennis in je directie omgeving te halen is moet je daar natuurlijk meteen mis/ge-bruik van maken .
    Ik had op het web is een keertje rondgekeken , en niet meer dan dat, en had gezien dat mensen gebruik maken van kleine blokjes hout en geloof ik zelfs hele kleine libeles (waterpasje) dat zie ik mij niet doen met al die losse frutsels daar wordt ik helemaal paranoide van ;-)
    en dat tooltje lijkt het mij ietwat "makkelijker" te maken

Ik heb mijn mond met zeep gewassen...zo nu dan de gekuisde versie:

Deze Meneer snapt geen bal van zagen slijpen.

Hij wil omdat hij niet kan zagen de voorste tandjes minder aggressief maken. Dat lijkt me een zee maken om de dijk te rechtvaardigen.
    Hij zou wat minder druk kunnen zetten in het begin en meer tegen het einde van de strook

Het hulpstukje is niet alleen weg gegooid geld, maar zoals alle hulpstukjes van dien aard, een verder verwijderen van de attentie die nodig is om begrip te krijgen over een handeling.

We verwachten net als met een computer dat als je op ENTER drukt er iets gebeurd, zonder te willen weten waarom.

Gelukkig is het mooie van oude technieken dat ze nog naar enige vorm van oorspong te herleiden zijn voor een normale sterveling en dus duidelijker kunnen zijn en plezieriger.

Zoals met al het handwerk; doe alleen wat je kan zien, vertrouw niet op houding, je bent geen robot.
    Je kan alle tanden een paar keer blind vijlen, maar dan zijn ze echt zo ongelijk dat je nieuwe tanden maken moet en je dus nog verder van huis bent.

Strijk alle tanden met een rechte vijl. Plaats lamp en expirimenteer met houding en lichtrichting. Tot je duidelijk de weerkaatsing ziet van de platgevijlde topjes.

Als je ze niet ziet, komt dat niet omdat je blind bent, maar omdat de lamp niet goed schijnt.

Nu vijl je de facetten weg van voor naar achter. Ideaal gezien vijl je de helft van de buik weg, terwijl je de rug van de vorige tand afmaakt.

Als de tanden ongelijk zijn, vertellen de facetjes dit. kijk naar 3 tanden tegelijk en vijl bij het ondiepste tandje de facetjes weg door meer naar rug of buik te leunen. zo controleer je de plaatsing van de tanden en houd je ze in conditie.

deze techniek is om je hele leven met een zaag te doen en om maandelijks even op te frissen.

Het geeft je een gericht zicht op wat je doet, daarom is het zo belangerijk rendew! Het zorgt er voor dat je niet bang hoeft te zijn omdat je kan zien wat je doet.

Zelfde geld voor pennen zagen of slijpen. Het Timmermansoog geld volgens mij niet voor afmeting schatten maar is de voortdurende controle op wat je doet.

Je krijgt pas vetrouwen in een handeling als je ziet wat de resultaten zijn. dus moet je leren om die te zien.
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 03-04-13 om 11:12.

Casper, mijn eerste reactie ga ik hier ook niet neerpennen

Maar ik deel Caspar's mening: je hebt dat niet nodig Rendew. Als ik zie hoe jouw gereedsschapskist vordert, ben ik er van overtuigd dat je dit ook kan op de manier die Caspar hierboven beschrijft. Ik ga het in elk geval zo doen, wanneer ik mijn nieuwe ateliertje betrek over een maand of 2.

Het is geen astrofysica he...

Ik zet meestal een houten latje dwars op de punt van de vijl om een consistente hoek bij het vijlen aan te houden. Dit vooral om linkse en rechtse tanden gelijk aan te pakken. In gebruik komt het vrij sterk overeen met het Veritas ding.

Jongens het is gewoon een (verlate/vervroegde) 1 april grap!!!!!!

Roeland

of het een 1 april grap is weet ik niet, ik vindt het meer een ding in dezelfde category als al die onzinnige slijp hulpjes.

Dit ziet er inderdaad uit als de jaarlijkse 1-april grap van Lee Valley; zie ook de waarschuwing onder aan de productpagina:

Note: Grobet Swiss® is experiencing severe production delays on its saw files and does not expect to supply some sizes until early April. Until the stock is shipped from Switzerland, we are unable to take orders for these files. Our sincere apologies for this delay.
    ;-)

Forum Rechten