invallende keukenkast deurtjes, hoeveel speling?

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik ben bezig met het maken van een paar keukenkastjes, met invallende deurtjes en lade frontjes.

Sketchup_ontwerp.jpg


2009_0815Keuken0060.JPG



Van de 2 onderkasten heb ik de basis af, plaatmateriaal is 18 mm berkentriplex, het 'face-frame' bestaat uit gestoomd beukenhout.

Nu dus nog deurtjes maken, hoeveel kleiner moet ik die maken om wat speling te hebben voor het goed open en dicht gaan en seizoens invloeden, zonder dat het kieren op gaat vallen? Aan alle zijdes 2-3 mm? En hoeveel extra ruimte moet ik nog nemen bij een dikke laag afwerklak?

Deurtjes worden overigens met keukenkast scharnieren opgehangen, dus er is altijd ruimte om wat na te stellen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik zou zeggen, zo weinig mogelijk speling. Je hebt geen aanslagrand in de kast zie ik, dus
hoe groter de speling hoe meer stof er binnen kan.
Ik zou zelf nemen:
onder 1 mm, scharnierkant niks en aan de voorzijde 1 mm en
iets schuin naar binnen afgeschuind zodat het deurtje naar buiten kan scharnieren (eigenlijk cirkelboog). Als het te weinig blijkt kun je altijd later wat afschaven (is beter dan bijschaven :D ).
Simpeler is natuurlijk om opdekdeurtjes te nemen. Je hebt niets met speling te maken en
je hebt aan de dikte van het kastframe meteen een goede aanslag/afdichting.
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Wij (meubelproductent in het oosten des lands) rekenen met 2mm speling rondom, dan heb je ook de ruimte om iets te stellen. Natuurlijk is een kleinere speling mooier, maar de foutkans is ook aanzien groter. En het zou jammer zijn als je daar achter komt als de laklaag er al op zit...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In het noorden van het land heeft deze amateur :) :) een aantal kasten gemaakt met invallende deuren. In de keuken eiken paneeldeuren en in de kamer staat een witgelakte mdf kast. Hoe kleiner de speling des te strakker het resultaat. Ik gebruik oude visitekaartjes als shim, meestal dubbel gevouwen soms driedubbel. De kaartjes zijn 0,3 mm dik en omdat ze uit willen vouwen blijven ze mooi zitten. De deurtjes van de eiken kast zijn ladefronten, de witte deurtjes zitten met keukendeurscharnieren vast. De truuk is om de de deurtjes overal evenveel speling te geven. Nauwkeurig werken helpt zeer, maar ik heb toch elke deur individueel pas gemaakt. Zeker bij de eiken kast die wat ingewikkelder gemaakt is. De mdf kast paste bijna direct goed na montage.

jaap





Attached files
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Beste Jaap en Arie,

natuurlijk is kleiner mooier en 0,3mm is erg strak, maar krijg je dan de deuren in de winter nog wel geopend?
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Nog even een update, mooie voor en na foto.

De eerste deurtjes hebben nog een speling van 3 mm (bovenkastjes), het onderkast deurtje nog maar een speling ter breedte van een papiertje een paar keer dubbel gevouwen.

Nog een paar afwerk latjes en dan is het klaar...

Attached files
 

Kimai

Nieuw lid
19 nov 2010
4
0
Ik heb altijd geleerd op het Hout & Meubileringscollege om een spelling van 2 mm te nemen. Ook bij de verschillende bedrijven waar ik stage heb gelopen en nu zo nu en dan werk doen het zo.
Succes met je keukenkastjes.

Kimai
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.