Vioolblok met Essen jasje.

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Voor de leut :)
Met 2 schijven en geen extra oog staat er 4 maal meer kracht op de haak dan aan het touw. Als het een vaste blok is werkt de katrol niet (geen verplaatsing dus geen arbeid) en moet er naar de andere kant gekeken worden, ik wil werk zien. Is het een mobiel blok dan is het 4 maal de kracht aan het touw achter de haak.
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
*of je nu 1 katrol hebt of geen, dat maakt geen verschil in kracht die je nodig hebt, want je haalt nog steeds 1m touw binnen om iets 1m op te heffen.
Nou... dan moet je wel even vertellen waar die katrol hangt ;) Hangt de last aan de katrol en is het "andere" eind van het touw aan het plafond bevestigd, dan heb je maar de helft van de kracht nodig. Die situatie kom je bij sportklimmen bijvoorbeeld tegen bij een Express-Flaschenzug. Hangt de katrol boven je en loopt het touw van jou naar last, dan heb je gelijk. Overigens heb je dan wel het voordeel dat je met je lichaamsgewicht kunt hijsen en dat je dus niet alleen op beenspierkracht hoeft te liften. In de loop der jaren is dat voor mij een steeds groter voordeel geworden :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
He zo leer je nog eens over mensen op een onverwachte manier. Doe jij aan sportklimmen Art? Ik ook.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, ik klim sport... sportklim... whatever :) Al moet ik zeggen dat er het laatste jaar niet veel gekomen is vanwege allerlei blessures in m'n klimclubje. Een takel zou nu denk ik een betere optie voor me zijn :) Meestal hang ik in de Uithof, daar woon ik 20-25 minuten lopen vandaan. En jij? Hollands Spoor?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee meestal in Rotterdam, Kralingen of Bergschenhoek, want daar werk ik ook. Maar ik ga ook vaak boulderen in Delft of ook in de Uithof.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In huisvrouwen taal wordt messing ook wel geelkoper genoemd en "echt" koper roodkoper.

Hoewel er ook rode (of rossige) messing-legeringen zijn, zoals bijvoorbeeld gebruikt voor de vervaardiging van met name bekers bij duurdere koperen blaasinstrumenten. Met name bij (dure) trompetten en bugels worden veel alternatieve materialen dan het standaard messing (rood messing, koper, brons, beryllium brons (dat overigens vanwege de giftigheid allang geen beryllium meer bevat), etc.) gebruikt.
 

WR1944

Oud hout
M'n werkzame leven bracht ik in de "metaal" door, meestal scheepsbouw gericht maar dan het werktuigbouwkundige deel. Als je dan materialen specificeert doe je dat met exacte aanduidingen als Werkstoff nummers, legeringscodes volgens de fabrikanten of met de gangbare legeringsaanduiding. Vandaar m'n opmerking over de huisvrouwentaal als tegenstelling. De uitdrukking "Voor z'n roodkoperen schuiftrompet" laat ik buiten beschouwing.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Tuoh, ik kijk met interesse hoe je het vioolblok hebt gerestaureerd/vervangen. Lijkt me een prima oplossing. Waarom heb je gekozen voor metalen schijven. Messing gaat uiteindelijk corroderen, pokhout bezit niet de sterkte voor de huidige lijnbelastingen. Uit wat ik weet komt Tufnol dan toch als veruit de beste in aanmerking. Je keuze is natuurlijk valide maar ik vroeg me vanuit onderhoudsoverwegingen toch af waarom je niet kiest voor Tufnol?
Vraag je wat dan ook bovenkomt, kun je tufnol draaien op een houtdraaibank (evt. Trapdraaibank?) ik zoek namelijk een oplossing voor schijven met grote diameter. Denk aan ca. 100 mm.
ik hoor graag van je? Met vriendelijke groet, Crossbow1958
 

tuoh

Oud hout
RX® Epratex/Tufnol-PF (hardweefsel) is inderdaad de max voor deze toepassingen, maar daar kon ik dus op dat moment niet over beschikken. Ik ben bijna 100% zeker dat dit product zonder probleem kan bewerkt worden op de houtdraaibank, heb het nog niet getest, maar heb wel al meermaals "Trespa" oftewel "volkern" gedraaid. Dit laat zich tamelijk vlot draaien, er komen mooie krullen vanaf. Qua "vast"heid zijn beide producten wel vergelijkbaar met elkaar vind ik. Op de trapdraaibank zou ik er niet aan beginnen:p Dat gaat qua krachtsinspanning veel gelijkenis vertonen met een beklimming van de Mont Ventoux, daar bedank ik voor.

Ps: in het vioolblok zitten nu twee messing schijven, deze hebben idem als het blok een laagje lijnolie meegekregen, uitgezonderd het loopvlak natuurlijk. Tot hier toe werkt dat perfect.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Tuoh, bedankt voor je reactie en je uitleg. Uiteraard snap ik je overwegingen. Ik zelf ook bezig met het maken maar ook berekenen van blokken. De lijnbelastingen worden steeds groter dus de blokken moeten ook steeds sterker worden. Ik ben wel benieuwd of je daar een berekening voor hebt.
met vriendelijke groet, Evert
 

tuoh

Oud hout
Nee, geen formules. Bij die oude schepen werd dat allemaal empirisch bepaald. Als een bepaald onderdeel het te snel begaf werd de vervanger wat sterker uitgevoerd. Zo zijn in de loop der jaren de meeste afmetingen van de diverse onderdelen bepaald door "scha en schande":p In de kleinzeilerij zijn de optredende krachten niet van die aard dat er uitgebreide berekeningen bij te pas komen:p Dat is helemaal anders bij de grotere schepen en jachten, daar zit flink wat rekenwerk in omdat de optredende krachten hier soms heel groot kunnen zijn, gelukkig is de pc hier een uitkomst.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.