Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32
  1. #1

    Vioolblok met Essen jasje.

    Deze week gestart met de bouw van een nieuw vioolblok, ondanks de naam komt er helaas geen muziek uit. Een vioolblok is een tweeschijfsblok met de twee schijven boven elkaar geschikt. Het voordeel van deze constructie is de slanke bouw, dit type is specifiek voor gebruik in de tuigage, door de slanke vorm blijft het nergens achter hangen.

    Kenmerkend voor een vioolblok zijn verder de verschillende diameters van de schijven, de grootste schijf bovenaan, door de verschillende diameters van deze schijven wrijven de touwen niet tegen elkaar bij het gebruik.

    Het vioolblok word een onderdeel van een touwtakel, deze komt op de kraanlijn te zitten, zo word de uit te oefenen kracht heel wat minder groot, er rest dan nog 1/4 van de oorspronkelijk benodigde power De kraanlijn loopt van de voet van de mast naar de top ervan en vandaar naar het uiteinde van giek, zodat deze ophoog of omlaag kan. Met een bijkomend blok aan dit uiteinde van de giek heb je ook een rudimentaire kraan tot je beschikking.

    Oorzaak en gevolg, verander je één iets dan zet je een kettingreaktie in gang. In ons geval hebben we deze winter een nieuwe (lees zwaardere) giek gemaakt, de oude was te flexibel geworden, gevolg ongewenste zakken in het zeil. Om de nieuwe (zware) giek te kunnen manupuleren was er dus een krachtreductie nodig, een takel is dan de oplossing.

    Omdat het weer snel moet gaan heb ik twee afgeschreven éénschijfsblokken gekanibaliseerd om met de onderdelen hiervan een nieuw vioolblok te bouwen.

    Zo een houten blok is niet meer dan een staalconstructie met een houten jasje er omheen, dit laatste om zeil en want te beschermen tegen schuren.

    Uitgevoerde werken tot hier toe:

    - stalen beugel aanpassen = verlengen en gaten bijboren voor tweede schijf
    - schijven afdraaien en voorzien van een koperen bus
    - twee rvs assen afkorten
    - houten wangen uitfrezen voor staalwerk, en alles lijmen.

    Morgen verder met de bouw.

    Bijgaand enkele plaatjes,


    Mvg,

    André

    Het is een vioolblok, maar het ziet er niet uit
    CIMG2822.jpg

    De donoren.
    CIMG2825.jpg

    De stalen onderdelen op een rij.
    CIMG2820.jpg

    Staalwerk klaar voor inbouw.
    CIMG2823.jpg

    Het houten jasje gelijmd.
    CIMG2828.jpg

  2. #2
    Zo als gewoon gewoonlijk bij je, zit dat er weer veel belovend uit!!

    Wander

  3. #3
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Locatie
    't hoofd van Overijssel
    Berichten
    898
    Voor de katrollen en assen wordt toch ook vaak pokhout gebruikt. Als pokhout warm wordt smeert het zichzelf.
    Jeroentje

  4. #4
    Athanor
    Guest
    Klopt! Heb ik ook vaak gezien. Vermoedelijk zijn deze voor staaldraad geschikt gemaakt.

    Fons

  5. #5
    De tijd van de Pokhouten schijven is al een hele poos voorbij, gebrek aan (import)hout is hier de oorzaak van. Er is nog wat aangeklooid met schijven uit Teak, Groenhart, etc. maar deze voldeden niet, zie de tweede foto bovenaan. Alhoewel het stabiele en taaie houtsoorten zijn is bij gebruik als schijf het risico op splijten altijd aanwezig.

    Hout voor de nagels (= assen) is nog wel verkrijgbaar, Bolletrie of paardevleeshout en Demerara oftewel Groenhart. Maar door het gebruik van andere materialen voor de schijven hebben ook deze hun nut verloren. Dat zijn tegenwoordig altijd rvs assen.

    Schijven worden tegenwoordig meestal vervaardigd uit Delrin (POM) of een Aluminium-brons legering, maar ook messing (legering koper + tin) en occasioneel zelfs al eens een gietijzeren exemplaar kom je tegen Willen of niet, we moeten mee met deze evolutie.



    Vandaag het houten blok verder afgewerkt, de vorm uitgezaagd, de nodige boringen voor de klinknagels aangebracht, de randen opgerond, de klossen op strategische plaatsen uitgehold zodat het touw zonder wrijving door het blok kan lopen, en tenslotte het binnenbeslag op zijn plaats geslagen.
    Finaal heeft het blok in wording ook al een paar lagen lijnolie meegekregen.

    De eerste maanden in gebruik gaat het vioolblok regelmatig nog wat lagen lijnolie moeten krijgen, niet als conservatie, maar als vertrager van het droogproces. Het hout is van een Essen stam die ik drie jaar geleden op planken gezaagd heb, het hout zit nu aan 16% vochtgehalte, dat zal dus nog wat zakken in het gebruik, vermoedelijk naar 14%. Hoe trager dat drogen gaat hoe beter, daarom de extra lagen lijnolie.

    Mvg,

    André

    In vorm gezaagd.
    CIMG2830.jpg

    De klossen gestroomlijnd.
    CIMG2831.jpg

    Een vioolblok in wording.
    CIMG2837.jpg
    Laatst gewijzigd door tuoh; 03-04-13 om 19:17.

  6. #6

  7. #7
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.458
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Schijven worden tegenwoordig meestal vervaardigd uit Delrin (POM) of een Aluminium-brons legering, maar ook messing (legering koper + tin) en occasioneel zelfs al eens een gietijzeren exemplaar kom je tegen Willen of niet, we moeten mee met deze evolutie.
    Ik volg je postings met veel interesse, vooral als het enigszins scheepsgerelateerd is. En je tekst getuigd van een bovenmodale kennis van tamelijk uiteenlopende onderwerpen.
    Daarom moet ik met enige schroom opmerken dat de legering koper met tin doorgaans brons wordt genoemd. Messing betaat grotendeels uit koper en zink. Je kan het makkelijk onthouden met een ezelsbruggetje: messing - met zink.
    Ik neem ook aan dat je de schijven voorzien hebt van een bronzen busje. Koper is hier veel te zacht voor en het slijt waar je naast staat. In huisvrouwen taal wordt messing ook wel geelkoper genoemd en "echt" koper roodkoper.
    Maar ondanks m'n gezeur wordt het wel een mooi, authentiek aandoend blok.

  8. #8
    Mooi hoor. Hoe heb je de rondingen gefreesd? En hoe de plaatsen uitgehold waar het touw mag komen?
    Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles

  9. #9
    @WR1944, oeps, je hebt helemaal gelijk, moest inderdaad koper + zink zijn

    Omdat de boot volgende week al moet varen, met het nieuwe vioolblok in de mast, moest ik wat improviseren, daarom de oude schijven. Binnen een paar weken of zo komen er wel nieuwe bronzen schijven in te zitten, zo gauw mijn collega een gaatje ziet draait ie nieuwe exemplaren, wel exact dezelfde afmetingen als de huidige, het wisselen van de schijven is dan een kwartiertje werk

    @Renault, de rondingen zijn gedaan met een bovenfrees met een kwartronde frees van R=15mm erop. De uithollingen zijn eerst uitgehakt met een guts, daarna even met een ronde vijl erdoor en klaar was kees. Het hakken is wat tricky omdat je in kopshout aan het werken bent, even de aandacht erbij houden dus.

  10. #10
    Nou, dit vioolblok kan zaterdag geïnstalleerd worden, alle essentiële onderdelen zitten op hun plaats. Het hele blok ook nog rijkelijk gesopt in de lijnolie, het hout neemt de olie op als een spons, dus zolang de olie er intrekt blijven we smeren

    Hierbij nog een laatste plaatje van het afgewerkte blok.


    Mvg,

    André


    CIMG2848.jpg

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top