Plataan....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo allemaal,

Zoals jullie weten ben ik de trotse eigenaar van een gezonde stapel hout. In die stapel ligt ook 80mm dik plataan...Nou ja...dat wil zeggen...Het is eigenlijk meer 75mm...Volgens mij was dit een maandagochtend-partij'tje....hahaha
Vandaag maar eens een vervormd stuk uit de stapel gehaald om te zien wat ik er mee zou kunnen maken.

In de werkplaats alles eerst maar eens in hapklare blokken gezaagd met onze mega-afkortzaag...Toen alles achterin de auto en snel richting huis....Thuisgekomen moest alles eerst helemaal naar zolder maar toen kon ik er dan eindelijk meebeginnen. Het plan was om eerst maar eens de schalen grofweg uit te zagen en dan morgen maar eens goed te kijken wat voor een schaal er uit ieder blok kan komen...


IMG_5837.jpg
Zo...de eerste 3 stukken liggen boven...

IMG_5840.jpg
Dit moeten allemaal verschillende schalen gaan worden. Er zijn 2 mooie stukken overgebleven, deze hadden een erg bijzondere tekening dus die bewaar ik nog even tot een special project...

Wordt vervolgd
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zware Concurrentie !! Ik ga ook sparen voor een mega-draaibank en dan ga ik alleen nog maar grote schalen draaien!!! hahaha

De schalen zullen inderdaad ooit eens verkocht worden, de opbrengsten zullen naar een goed doel gaan zoals bv KIKA,Warchild oid...
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ben benieuwd hoe de schalen worden. ik heb zelf nog een paar (natte) stukken plataan, hopelijk kan ik deze eens eerdaags opspannen
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vandaag nog even verder gegaan met de schaal uit plataan. Op een of andere manier kreeg ik de schaal niet strak gedraaid.....Na 2 pogingen de boel maar eens stil gezet...Uit pure frustratie ben ik toen heftig aan het schuren gegaan. Ik zag ooit eens bij een mededraaier het gebruik van slijptol bij het schuren van schalen. Nou...dat werkt als een tierelier...Ben wel blij met mijn nieuwe afzuiger trouwens....

Schaaltje van de draaibank gehaald....nog eens naar de draaibank gekeken..... "Mmmm da's vreemd" "Lijkt wel alsof de draaibank schommelt" Wat bleek het probleem : er was een pootje verschoven en dus stond de draaibank te "schommelen"....Oepsie....Je zou denken dat ik zulke fouten niet meer zou maken na enige tijd..:eek:

Zal dit weekend eens wat foto's maken. Qua afwerking heb ik gekozen voor een andere methode dan normaal. Dit keer heb ik er een bepaalde lak op gesmeerd ipv olie/shellawax/deense olie oid....Ben wel blij met het resultaat...Foto's volgen dus..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja rick je zou aan je zelf gaan twijfelen als je de oorzaak niet kan vinden. Laatst kreeg ik mijn schalen ook niet goed. Het hout trok krom tijdens het draaien. Oorzaak te nat hout. Ik zie uit naar de foto's.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Uhmmm.....oepsie...... Had ik de schaal in de handen en was ik ook zoek naar een mooi plekje voor een foto....Ram ik daar echt met de schaal tegen de hoek van de draaibank. Gelijk een dikke buts erin (is buts eigenlijk wel een woord??)....:mad: Denk...Denk...Ik had ooit eens iets gelezen over iets met warm water en een doek.

Dus water gekookt, beetje op een doek gegoten en die doek op de "buts" gelegd. Nog 2 x herhaald en nu is de "buts" bijna verdwenen. Lijkt wel tovenarij!!

Vandaag zal ik de schaal weer netjes maken en dan volgen er morgen foto's..... Alhoewel.....gisteren werd er een enorme wortelkluit van een olijfboom gebracht...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb met de strijkbout in de handen gestaan.....Toch heb ik me bedacht aangezien ik al menig huishoudvoorwerp heb vernield met mijn houthobby....
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Met de strijkbout kan niks misgaan hoor. En het werkt vermoed ik beter dan een warme doeke. Gewoon met de plantenspuit de boel natmaken en daarna met de strijkbout en daartussen een stukpapier (ik gebruik altijd keukenrol) lekker de boel droog strijken. Herhalen tot gewenste resultaat:D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb geen kwartiers gezaagd hout gebruikt. Die stukken heb ik apart gelegd voor een ander project. Vandaag was ik begonnen aan de 2e schaal maar die had helaas een onvoorzien mankement in het hout....grrr.....Tja en dan kan ik niet meer verder. Ik had een bepaalde vorm in mijn hoofd en dat was helaas niet meer haalbaar...

Morgen volgen er foto's !!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Morgen ? Nou ja...een paar dagen later is het dus geworden...

IMG_5930.jpg

Persoonlijk ben ik er wel blij !! Er liggen wat schetsen klaar voor andere schalen uit meerdere houtsoorten. Dat kan echter nog even duren voordat ik daarmee ga beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.