Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Plataan....

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Plataan....

Hallo allemaal,

Zoals jullie weten ben ik de trotse eigenaar van een gezonde stapel hout. In die stapel ligt ook 80mm dik plataan...Nou ja...dat wil zeggen...Het is eigenlijk meer 75mm...Volgens mij was dit een maandagochtend-partij'tje....hahaha
    Vandaag maar eens een vervormd stuk uit de stapel gehaald om te zien wat ik er mee zou kunnen maken.

In de werkplaats alles eerst maar eens in hapklare blokken gezaagd met onze mega-afkortzaag...Toen alles achterin de auto en snel richting huis....Thuisgekomen moest alles eerst helemaal naar zolder maar toen kon ik er dan eindelijk meebeginnen. Het plan was om eerst maar eens de schalen grofweg uit te zagen en dan morgen maar eens goed te kijken wat voor een schaal er uit ieder blok kan komen...

IMG_5837.jpg
    Zo...de eerste 3 stukken liggen boven...

IMG_5840.jpg
    Dit moeten allemaal verschillende schalen gaan worden. Er zijn 2 mooie stukken overgebleven, deze hadden een erg bijzondere tekening dus die bewaar ik nog even tot een special project...

Wordt vervolgd
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

wat zie ik!!!??? concurrentie??!!!
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Zware Concurrentie !! Ik ga ook sparen voor een mega-draaibank en dan ga ik alleen nog maar grote schalen draaien!!! hahaha

De schalen zullen inderdaad ooit eens verkocht worden, de opbrengsten zullen naar een goed doel gaan zoals bv KIKA,Warchild oid...
    met vriendelijke groet,
    rick

plataan is erg mooi hout om te draaien!
    zeker met het kernhout erin!
    en het draait nog fijn ook
    ben benieuwd naar de afgewerkte schalen

ben benieuwd hoe de schalen worden. ik heb zelf nog een paar (natte) stukken plataan, hopelijk kan ik deze eens eerdaags opspannen

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Vandaag nog even verder gegaan met de schaal uit plataan. Op een of andere manier kreeg ik de schaal niet strak gedraaid.....Na 2 pogingen de boel maar eens stil gezet...Uit pure frustratie ben ik toen heftig aan het schuren gegaan. Ik zag ooit eens bij een mededraaier het gebruik van slijptol bij het schuren van schalen. Nou...dat werkt als een tierelier...Ben wel blij met mijn nieuwe afzuiger trouwens....

Schaaltje van de draaibank gehaald....nog eens naar de draaibank gekeken..... "Mmmm da's vreemd" "Lijkt wel alsof de draaibank schommelt" Wat bleek het probleem : er was een pootje verschoven en dus stond de draaibank te "schommelen"....Oepsie....Je zou denken dat ik zulke fouten niet meer zou maken na enige tijd..

Zal dit weekend eens wat foto's maken. Qua afwerking heb ik gekozen voor een andere methode dan normaal. Dit keer heb ik er een bepaalde lak op gesmeerd ipv olie/shellawax/deense olie oid....Ben wel blij met het resultaat...Foto's volgen dus..
    met vriendelijke groet,
    rick

Ja rick je zou aan je zelf gaan twijfelen als je de oorzaak niet kan vinden. Laatst kreeg ik mijn schalen ook niet goed. Het hout trok krom tijdens het draaien. Oorzaak te nat hout. Ik zie uit naar de foto's.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Uhmmm.....oepsie...... Had ik de schaal in de handen en was ik ook zoek naar een mooi plekje voor een foto....Ram ik daar echt met de schaal tegen de hoek van de draaibank. Gelijk een dikke buts erin (is buts eigenlijk wel een woord??).... Denk...Denk...Ik had ooit eens iets gelezen over iets met warm water en een doek.

Dus water gekookt, beetje op een doek gegoten en die doek op de "buts" gelegd. Nog 2 x herhaald en nu is de "buts" bijna verdwenen. Lijkt wel tovenarij!!

Vandaag zal ik de schaal weer netjes maken en dan volgen er morgen foto's..... Alhoewel.....gisteren werd er een enorme wortelkluit van een olijfboom gebracht...
    met vriendelijke groet,
    rick

Rick, volgende keer: stoomstrijkijzer erop zetten met een extra stoomstoot. Werkt ook prima.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ik heb met de strijkbout in de handen gestaan.....Toch heb ik me bedacht aangezien ik al menig huishoudvoorwerp heb vernield met mijn houthobby....
    met vriendelijke groet,
    rick

Forum Rechten