Multiplex restanten.......

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo mede houtwurmen,

Er lagen 2 stukjes multiplex in de restantenkar. Even mijn werkplaats-makker lief aangekeken en toen mochten de 2 stukken mee naar mijn eigen werkplaatsje op zolder.

IMG_5831.jpg
Mooi "dicht" multiplex met eikenfineer laagje

IMG_5832.jpg
Strookjes zagen...45 graden...

IMG_5833.jpg
Afkorten....

IMG_5835.jpg
Per 2 , 3 of 4 verlijmen...

IMG_5836.jpg
Het is lastig verlijmen onder een hoek van 45graden dus ik heb er driehoekjes aan geplakt...

IMG_5838.jpg
Na het laten drogen van de lijm ben ik naar mijn oude vertrouwde inca lintzaagje gegaan om grofweg de schaal uit te zagen

IMG_5839.jpg
Daarna nog een keer gezaagd maar nu met de tafel onder een hoek van 45 graden. Ik kan sneller materiaal wegzagen dan draaien...

IMG_5841.jpg
Vorm is bepaald en de schaal is geschuurd. Helaas kwam ik toch wat gaatjes tegen in het multiplex...Deze dus gevuld met schuurstof/cellulose-prut....

Misschien gaan we morgen verder....
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Wat een idee joh! Van wat restmateriaal weer wat moois maken! Helemaal top!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
erg leuk, maar ik moest wel erg vaak slijpen toen ik een keer een berken multiplex schaal aan het draaien was..
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
leuk bedacht, de volgende keer na het zagen van een strook het plaatje over de kop gooien, heb je nog minder afval.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bedankt voor de complimenten,het idee is echter niet nieuw. Een kleine 2 jaar geleden heb ik al eens een klein schaaltje gedraaid uit multiplex. De kriebels kwamen weer boven na een bezoekje van Jan Pranger. Hij vertelde over zijn komende projecten en toen begon het bij mij ook te jeuken.

Het draait inderdaad niet echt prettig maar het effect is wel bijzonder leuk. Naast het multiplex heb ik ook nog wat andere verlijmingen in gedachten.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
HEHE
Ik was al een beetje bang geworden dat die houthandel jouw productie geheel stil zou leggen. Ik vind het tof weer eens een werkstuk uit jouw handen voorbij te zien komen, "gewoon doorgaan"
Lijkt een beetje da maat van een fruitschaal, wat is de diameter?
HG Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Armadaman : Niets is mooier dan zelf werkstukken maken..... Het is een klein fruitschaaltje....Uit mijn hoofd iets van 22 cm diameter. Er is een vergelijkbaar iets aan het broeien in mijn hoofd met een diameter van zeker 40 cm...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo Rick,

Wat voor "cellulose-prut" gebruik je voor het stoppen?
Ik gebruik nu witte houtlijm.

mvg,

Leo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.