Steigerplanken borstelen

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hallo,

Ik zou gebruikte steigerplanken willen borstelen met een staalborstel. Aan gezien ze bij de houthandel belachelijk €1,50 per meter vragen om een plank eenzijdig(!) te borstelen. De steigerplanken zijn te smerig en wat je vaak ziet soort van ribbels in het steigerhout vind ik een mooi effect.

Zo dus...!
http://www.vec.eu/resources/internal/file_views/1410/1_Steigerhout geborsteld.jpg

Is dit te doen?

Zo ja, kan dit met de hand? Of wat voor een soort borstel kan ik op m'n boormachine plaatsen?

Alvast bedankt !
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi.

Ik heb dat gedaan met een nylon borstel in de boortol. Een staalborstel haalt te snel te veel materiaal weg, nylon is beter beheersbaar. Je bent wel een krap jaar per meter bezig, 't gaat niet snel. :) Ik was zelf niet echt helemaal enthousiast over het resultaat, het is erg moeilijk om egaal te werken met zo, kleine borstel. Er zijn hopelijk andere, betere, methodes.

Groet, Rob.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Beste elio. Je kunt kijken of een Festool borstelmachine rustofix ras kunt huren, met deze machine kunt geweldig goed werken. Als je deze machine een dag kunt huren kun je veel meters borstelen.

groetjes marc.
pkom_brt_ras180_570724_p_01a.png
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Als je slechts enkele meters moet borstelen kan je gebruik maken van een staalborstel voor op een electrische boormachine. Dit is een stuk goedkoper dan de festool en je kan de staalborstel ook gebruiken om bijvoorbeeld roest op ijzer weg te ' borstelen '.

grtz

Bert
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Als je slechts enkele meters moet borstelen kan je gebruik maken van een staalborstel voor op een electrische boormachine. Dit is een stuk goedkoper dan de festool en je kan de staalborstel ook gebruiken om bijvoorbeeld roest op ijzer weg te ' borstelen '.

grtz

Bert

Festool alleen al huren ben ik nog steeds duurder uit dan het laten doen..

Ik ben alleen bang, zoals al eerder werd gezegd, dat ik met een staalborstel teveel zal weghalen.

En zullen er kringen te zien zijn???
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Toch nog maar één keer herhalen... Een staalborstel op steigerhout is geen goed idee. Het hout is zo zacht dat je veel te veel materiaal weg haalt waardoor je een erg lelijk effect krijgt. Voor hardere houtsoorten werkt een staalborstel prima, maar op het zachte steigerhout met weinig verschil in hardheid tussen de delen werkt een nylon borstel echt veel beter. Je bent wel veel langer bezig, dat dan weer wel.

Groet, Rob.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Toch nog maar één keer herhalen... Een staalborstel op steigerhout is geen goed idee. Het hout is zo zacht dat je veel te veel materiaal weg haalt waardoor je een erg lelijk effect krijgt. Voor hardere houtsoorten werkt een staalborstel prima, maar op het zachte steigerhout met weinig verschil in hardheid tussen de delen werkt een nylon borstel echt veel beter. Je bent wel veel langer bezig, dat dan weer wel.

Groet, Rob.

En dan bedoel je zoiets ? :eek:

http://www.toolmax.nl/accessoires/makita-accessoires/makita-schuurmiddelen/nylon-borstel.html

of dit ;)

http://www.bol.com/nl/p/bosch-komst...75-mm-75-mm-1-mm-4500-o-p-m/9200000010661402/
 
Laatst bewerkt:

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Elio de schuur borstel die je bij toolmax op gezocht hebt zijn schuurborstel voor een schuurborstel machine Maktia heeft namelijk ook een schuurborstel machine. Hier heb je dus niets aan. Als je boormachine wild gebruiken heb je andere borstels nodig.

groetjes marc.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Elio de schuur borstel die je bij toolmax op gezocht hebt zijn schuurborstel voor een schuurborstel machine Maktia heeft namelijk ook een schuurborstel machine. Hier heb je dus niets aan. Als je boormachine wild gebruiken heb je andere borstels nodig.

groetjes marc.

Nee inderdaad! Iemand nog een schuurborstel machine in de verkoop? Laat het me dan even weten:).

Of een adresje waar te huren, kan nergens vinden namelijk.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Bij de link die je gaf van bol.com dat werkt goed. Je moet alleen héééééééééééel veel geduld hebben voor een héééél klein stukje. Ik zal als nog het een keer proberen met een ''standaard'' staalborstel.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik weet niet 100 procent wat je bedoeling is maar als je de planken vooral schoon wilt krijgen zou je kunnen proberen om dit met een hogedrukspuit te doen. Je moet het hout daarna wel goed laten drogen een week of anderhalf om al het vocht er goed uit te krijgen, maar schoon zijn ze zeker. En als je dan nog dat ribbel effect wilt zou je kunnen kijken of je ergens een klein bezem wagentje kan lenen/huren (die heeft ook een nylon borstel) en dan daarmee een keer over de planken als ze nog nat zijn.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Bij de link die je gaf van bol.com dat werkt goed. Je moet alleen héééééééééééel veel geduld hebben voor een héééél klein stukje. Ik zal als nog het een keer proberen met een ''standaard'' staalborstel.

Ik heb zo'n nylon borstel gekocht maar dan een smalle, wat een werk. Dat word hem dus ook niet ! 50 cm halfuur mee bezig pfff..

Die van bol.com heeft een grotere omvang, maar ik denk dat dat kringen zal veroorzaken en ook geen mooi effect heeft.

Met een staalborstel zal de plank weer vergelen en dat is nou net niet de bedoeling . De gebruikte look moet er in blijven zeg maar ..:eek:

Ieder geval bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik weet niet 100 procent wat je bedoeling is maar als je de planken vooral schoon wilt krijgen zou je kunnen proberen om dit met een hogedrukspuit te doen. Je moet het hout daarna wel goed laten drogen een week of anderhalf om al het vocht er goed uit te krijgen, maar schoon zijn ze zeker. En als je dan nog dat ribbel effect wilt zou je kunnen kijken of je ergens een klein bezem wagentje kan lenen/huren (die heeft ook een nylon borstel) en dan daarmee een keer over de planken als ze nog nat zijn.

Er ligt vooral een hele laag cement op de planken, waarschijnlijk zal het te verhelpen zijn met de hogedruk. Althans dat hoop ik.

Een klap op de plank en er komt me toch een stof vanaf!!!! :D
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb zo'n nylon borstel gekocht maar dan een smalle, wat een werk. Dat word hem dus ook niet ! 50 cm halfuur mee bezig !

Die borstels bedoel ik. Denk dat ik toch zeker een dertig meter steigerplank heb geborsteld. Overigens was dat nieuw hout en geschaafd.

'T duurt even maar dan heb je ook wat. Na enige training kwam ik op een kwartier per meter, das best te doen toch?:rolleyes: Zonder inspanning geen resultaat.

Sterkte! Groet Rob.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
als ik dit allemaal zo begrijp...heb je echte steigerplanken...van de bouw... ja idd die zitten propvol met cement en troep, zijn in de jaren helemaal verzadigd met cement en water...etc....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.