Eiken tafelblad maken....hulp nodig

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
waarom altijd die smerige stickers op het hout he..... heb je die er een beetje fatsoenlijk afgekregen ?
Ik erger me altijd aan die troep.... niet ze op de kopse kant...denk ik dan...

Groet Jan
 

WR1944

Oud hout
waarom altijd die smerige stickers op het hout he..... heb je die er een beetje fatsoenlijk afgekregen ?
Ik erger me altijd aan die troep.... niet ze op de kopse kant...denk ik dan...

Groet Jan

Dat is een universeel probleem. Ook in Amerika heb je stickers op het hout. Alleen op hout van voldoende afmetingen zitten ze geniet op kopse kanten. Ik moet nog steeds het goede oplosmiddel vinden om de lijm te verwijderen.
Eén van de weinige scherpzinnige woordspelingen van André van Duin: Een naaimachine naait en een nietmachine niet.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Duiker,

Ik heb zelf ook ooit een tafel gemaakt, Eiken en Metaal..

Jou buizen vind ik persoonlijk mooier dan de steigerbuizen die ik gebruikt heb.

DSC_0160.jpg

Weet je nog waar je die gekocht hebt?
 

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Hallo Sang en anderen,

Kijk das ook een mooi werkstuk. Ik moet idd toegeven dat ik mijn buizen ook mooier vind. maar dat is persoonlijk. Ik heb die RVS buizen van mijn werk kunnen kopen. Er waren 2 tafels met een kunstofblad over en die kon ik kopen. Het blad heb ik maar in de opslag gezet. Als je er interesse voor nog een compleet frame is....hoor ik het wel. Het frame wat ik nog kan bemachtigen is voor een tafel van 100 bij 200 cm.
Mijn tefel is helaas nog niet af. Ik ga het (waarschijnlijk) tijdens het pinksterweekend .....eindelijk..... schuren en lakken. Dat had al gebeurt moeten zijn. Ik was ff druk met de verbouwing van de keuken in het huis van mijn vriendin. Bovendien had ik nog geen goede schuurmachine. Toevallig van de week een nieuwe Metabo machine gekocht.
Wanneer de tafel echt helemal klaar is zal ik weer eens wat foto's plaatsen.
Hij staat nu al in mijn huiskamer....wordt gewoon gebruikt. Ben er helemaal tevreden over. Trekt niets krom. Echt een fantastische tafel waar ik leuke reacties over krijg.
Mijn eerste eigen gemaakte tafel en meteen een succes. Ook wel dankzij alle tips die ik van de forumgasten gekregen heb. Waarvoor dank.

Laat binnenkort van mij horen.

Groet Duiker
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
waarom altijd die smerige stickers op het hout he..... heb je die er een beetje fatsoenlijk afgekregen ?
Ik erger me altijd aan die troep.... niet ze op de kopse kant...denk ik dan...

Groet Jan

Ik ga er even met de fohn overheen, als ze warm zijn trek je ze er zo af. Daarna eventueel doekje met aceton er over, als er nog een lijmfilmpje op het hout ligt. Allemaal onnodig extra werk, dat wel.

Groet, Rob.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ik werk bijna altijd met mdf... haal ik dus gewoon van de Gamma.... maar altijd in die hoek een plakaat ..... en op 1 of andere manier trekt die plek ( gooi ik de laatste jaren weg nu) er door de verf heen...niet veel... maar ikzelf zie het wel.... :mad: dus gooi altijd een stukje mdf in de houtkachel :p
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Op zich zit je goed te denken. Gaat vast wel goed komen :eek:

Om en om met de hartkant naar boven of onder hoeft helemaal niet. Dat is een hardnekkig misverstand.

Leg eens uit waarom?

Dus als ik het goed begrijp hebben al die mensen die dat bv al meer dan 100 jaar doen, het fout?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
ik heb op school geleerd : om en om ... dus hart onder, hart boven...etc ivm kromtrekken...

En ik leerde er bij dat als je een dosse plank hebt je altijd de hartkant boven deed. Meer winter ringen dus slijtvaster en de holle kant lager onder en had twee oplegpunten.

Machtig veel geleerd op school, daarna nog veel meer. Nog steeds elke dag weer.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
En ik leerde er bij dat als je een dosse plank hebt je altijd de hartkant boven deed. Meer winter ringen dus slijtvaster en de holle kant lager onder en had twee oplegpunten.

Blijft interessante materie. Enige tijd geleden heb ik daar een apart topic over aangemaakt: http://www.woodworking.nl/showthread.php?7706-Groeiringen-op-de-kopse-kant-om-en-om-feit-of-fabel

Ik heb niet geleerd voor hout en -constructies, maar leer momenteel snel bij. Mede (vooral!!) dankzij dit forum en de geweldige mensen die hier lid van zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.