Eiken tafelblad maken....hulp nodig

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Hallo Heren en Dames houtbewerkers,

Ik wil graag zelf een tafelblad maken van eiken planken. Ik kan planken kopen...netjes rechte geschaafde planken van 125 of 185 mm breed en 20 mm dik.
Deze wil ik dmv lammello's aan elkaar lijmen tot 1 blad. de tafel wordt 90x180 cm. Het onderstel is een frame van rvs ronde buis 45mm rond. Het frame bestaat uit 2 lengtebuizen en 2 breedte buizen (dus een rechthoek) waar het blad met tussenvulplaatjes van 13mm op komt te liggen. Dus het blad ligt "zwevend" op het frame. De poten zijn ook dezelfde rvc buizen met op alle hoeken wieltjes.
Ik vind de combi van rvs en eiken mooi....trendy.
Maar goed...het gaat over het blad.
Ik wil de planken eerst infrezen voor lammelos'. Omdat ik geen grote klemmen heb wil ik eerst 2 planken aan elkaar lijmen met de klemmen die ik wel heb. Dat trucje 2 keer doen en daarna het geheel (2x2planken en de laatste 1plank ertussen) tegen elkaar lijmen. Ik was van plan dit pakket op een grote mdf plaat te leggen (met als tussenlaag een groot stuk plastic tegen de uitpersende lijm) balkjes aan weerszijden van de plaat en het dan door middel van wiggen onder spanning zetten.
Mijn vraag:
Kan dit zo? Hoeveel spanning moet ik op de wiggen zetten om te kunnen lijmen?
Hoe krijg ik de uitpuilende lijm weg. Moet ik dat meteen doen. Onderkant kan niet meteen omdat er die mdf plaat onder ligt. Hoelang moet het drogen alvorens het uit elkaar nemen?
Heeft het invloed als ik de planken mee neem naar mijn koude schuur en daar de lamello's in frees en ze daarna weer in mijn verwarmde huis breng. Planken worden dan maar even aan de kou blootgesteld.
Wanneer alles in elkaar zit moet het blad naar een bedrijf vervoerd worden om het aan de randen een beetje schuin (in de dikte) te laten zagen. Heeft dit invloed...werken/kromtrekken?
Aan de onderkant...uit het zicht wil ik op gelijke afstanden 4 metalen profielen met sleufgaten aan brengen om het blad vlak te houden. Hiervoor wil ik die profielen nemen die gebruikt worden om scappen tegen de muur te maken. Met een dubbele rij sleuven. Zijn sterk en zijn mooi grijs gelakt. Pas weer mooi bij het rvs. Maar dat zie je alleen wanneer je onder de tafel kijkt. hihi.
Wat een vragen hé.
heb ik er ook nog ever de afwerking. Kan ik het gewoon schuren met een excentrische schuurmachine en met welke korrel. Ik wil het blad zo naturel mogelijk houden. Waar moet ik het dan mee afwerken. Blanke matte lak? Een was?

Nou wie er zin in heeft....kom maar met tips op deze mooi paasdag.

Groet Ton
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Beste Duiker,

Ik denk dat je zelf al goed hebt nagedacht over je problemen. De lijm methode moet gewoon goed gaan. Het blijft omslachtig werken, maar het gaat zo wel lukken. Het gaat sowieso toch niet om de tijd. Zorg bij het verlijmen dat je de kernkanten om en om legt. Dit zorg er voor dat je blad minder krom zal trekken. Sowieso heb je altijd kans op kromtrekken, maar je bevestigd hem aan je frame dus hier zal je geen problemen mee hebben. Ook het zagen van een schuine kant moet geen vreemde problemen opleveren.

Wat betreft de wiggen is het een beetje gissen. Ze zullen niet aangeven hoe krachtig ze aanduwen. Zorg dat je lijm overal uit de verbinding komt en controleer de naad op open staan. Al is dit niet het geval is, zal het goed gaan. Als je houtlijm gebruikt, laat je de wiggen net zo lang zitten totdat de uitgelopen lijm doorzichtig en hard is. Een witte kleur betekent nog niet droog. Sowieso zou ik in dit geval even een keer controleren of alles goed gaat, door het te 'drooglijmen'. De lijmresten kun je er met een scherpe lijmkrabber gewoon afhalen en met een excentrische schuurmachine bouw je langzaam op van korrel 80-100-120-150-180. Je geeft aan dat je planken al netjes geschaaft zijn. Bij netjes vlak verlijmen zijn misschien minder grove korrels nodig in het begin, maar kwaad kan het niet.

Voor een natuurlijke kleur bestaan er zeer mooie lakken. Ik meen dat er laatst ergens op het forum iets is geschreven over een tafel met naturel afwerking. Wellicht na het lezen van dit topic meld die persoon zich hier. Ik weet de naam niet meer.

Succes er mee.

Groeten,

Lennaert
 

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Hallo Lennaert,

bedankt voor je reactie.
ja ik wil idd de tijd er voor nemen. Ik ga dus eerst 2 planken aan elkaar lijmen....daarna datzelfde en dan de middelste plank er tuss. Idd eerst even droog passen. Ik maak de planken met lammellos aan elkaar...dan is de bovenkant in ieder geval vlak. de planken die ik koop zijn volgens de verkoper allemaal exact 20 mm dik. Ik heb ze al gezien en ze zien er zeer mooi uit. Hier en daar een noestje maar dat vind ik juist mooi.
Het blad ligt op de lange (lengte) buizen van het frame op ronde rvs schijfjes die aan de bovenkant vlak zijn en aan de onderkant de ronding van het buizenframe aannemen. Deze schijfjes zorgen er voor dat het blad dus ongeveer een 13 mm boven het frame ligt. Daarom die schuine kanten aan het blad. Onderkant is buitenmaat frame en bovenkant blad ietwat groter zodat er een soort "kapje" rondom onstaat.
Dit kan ik niet zelf zagen...dus dat laat ik bij een bedrijf hier in de buurt doen die een grote zaagtafel hebben.
aan de onderkant wilde ik dus tegen het eventuele kromtrekken van het blad die metalen soort u- profielen monteren. Die komen precies achter/tussen de 8 schijfjes te liggen (dwars op het onderkant blad) zodat ze, ook als je door het 13mm kiertje kijkt, niet ziet. Dat zijn dus die u-profielen die gebruikt worden waar schapsteunen in geklikt worden. Zitten al mooi sleufgaten in.
Is het dat nog handig om het blad hier en daar nog met een klein schroefje door de onderkant buis, door het schijfje heen aan het frame vast te zetten. Of belemmert dat dan de breedte uitzetting te veel?

Hoe is het gesteld met het blad vanuit een normaal verwarmt vertrek in een aanhanger naar een zaagbedrijf en terug te vervoeren. Kan het dan al gaan trekken?
Misschien allemaal stomme vragen. Ik heb weinig kennis van dit soort dingen.
Ik had al wel begrepen dat je de planken wbt de jaarringen idd om en om moet leggen.
Wat is beter... 5 planken met een breedte van 185 mm of 8 planken met een breedte van 125 mm gebruiken. Trekt een wat bredere plank sneller bol/hol dan een smallere of is dit met deze maten te verwaarlozen?

Ben benieuwd naar de antwoorden en tips.
Ik wil er een eigen gemaakte mooie tafel van maken. Ik heb er zin in.

Grt Ton
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Duiker,

Die sleufgaten zijn prima. Die zorgen er voor dat het blad gewoon in de breedte kan werken. Het werken in de lengte is te verwaarlozen.

Het verplaatsen van het blad naar het zaagbedrijf en terug moet geen probleem zijn, tenzij je het onderweg goed laat natregenen ofzo, maar dat zal niet, haha.

In principe is 8 planken beter dan 5 planken, maar als je blad toch vastzit met schroeven zal er echt niet veel meer gebeuren.

Is het trouwens geen mogelijkheid om wat lijmklemmen te lenen bij dat zaagbedrijf? Heeft het zaagbedrijf geen breedbandschuurmachine waar je mooi je blad even kunt laten schuren?

Succes er mee!

Groeten,

Lennaert
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is niet helemaal duidelijk waar je in Nederland woont, maar in Akkrum (bij Heerenveen) zit een houtzagerij die ook tafelbladen maakt. Hij heeft ene mooi opsluitbank en een ruime keuze aan hout. En volgens mij heeft onze eigen Rick in Zwolle bij Masave ook een opsluitbank en het nodige gereedschap en uiteraard een ruime keuze in hout, om een tafelblad te maken. In beide gevallen kun je zelf het hout sorteren, in de goede volgorde leggen etc.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op zich zit je goed te denken. Gaat vast wel goed komen :eek:

Om en om met de hartkant naar boven of onder hoeft helemaal niet. Dat is een hardnekkig misverstand. Leg de planken neer en zoek de mooiste configuratie uit. Belangrijk is dat je dosse delen in de plank niet aan kwartiers hout paart. In de eerste plaats ziet dat er niet uit en ten tweede werkt dosse anders dan kwartiers.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat hout binnen een uurtje helemaal krom trekt. Hout reageert redelijk langzaam.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is inderdaad de vraag of het je gaat om het blad zelf of om ook het maken ervan. In onze nieuwe werkplaats kunnen we inderdaad wel een blad voor je verlijmen, ook ligt er wel genoeg hout.
 

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Hallo Jaap, Seek, Rich en anderen,

Bedankt voor de tips en het aanbod om het blad in een werkplaats te verlijmen. helaas woon ik in Nijmegen....beetje uit de buurt dus. Ik ga morgen de planken halen. 5 stuks van 125 mm breed en 2 van 185 mm brred. Ik ga er eerst 2 van 125 en 1 van 185 aan elkaar lijmen en dat doe ik dus 2 keer. Ik heb 3 lijmtangen die maar tot 50 cm gaan. Daarna ga ik de middelste plank van 125 mm tussen die 2 panelen lijmen. Dat doe ik op een grote plaat mdf met aan de lange kanten een balkje. Ik ga de planken klemmen dmv wiggen. Voor de profs onder jullie misschien een beetje stuntelwerk.......maar ik heb (nog) niet de juiste spullen.
Wanneer het blad goed verlijmt is ga ik er mee naar een zaagbedrijf hier in de buurt en daar wordt het rondom gezaagd...met een schuine hoek aan alle kanten.
Wat raden jullie mij aan als afwerking. Een matte lak of een waslaag. Dit ivm met afsluiten tegen verschil/schommelen van vochtigheidsgraad in huis.

Ik begin het houtbewerking leuk te vinden. Kijk regelmatig op dit forum en leer steeds weer wat bij.

Fijn weekend
Grt duiker
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Afsluiten van hout kan niet. Ja, als je het helemaal in de epoxy giet, maar alle gebruikelijke afwerkingen laten vocht door. Onthoud 1 ding: hout werkt altijd! Dus moet je er in je constructie rekening mee houden. Ik lees in je verhaal dat je daar rekening mee houdt dus dat komt wel goed. Als het hout binnen is, laat het een week of twee acclimatiseren, dat kan nooit kwaad.

Zelf heb ik voor mijn tafel in aanbouw hardwaxolie gekocht bijhttp://www.hout-olie.nl. "Nadeel" van olie is dat het hout donkerder wordt. Op die site kan je veel lezen over olie afwerkingen.

Trouwens, wiggen is perfect. Zo heb ik ook mijn allereerste tafelblad gedaan. In een kamer de plaat neergelegd tegen de ene muur en met latten uitgevuld tot de ander muur en dan wiggen ertussen. Werkte prima. Ik maakte me alleen een beetje zorgen of dat gipswandje wel bleef staan :eek:
Zorg wel dat de zijkanten van je planken goed haaks zijn, anders wil de boel naar boven ontwijken.
 
Laatst bewerkt:

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Hoi Hoi,

vanmorgen hout gehaald bij plankencentrale.nl in Renkum. Het zijn 5 Europees eiken planken van 20x185 mm geworden. Daar vond ik de mooiste planken tussen. echt helemaal okay. Mooi met hier en daar een dichte noest. Prima rechte zijkanten. Ik heb de planken daar tegen elkaar gelegd en ze sluiten perfect. Ik denk dat het verlijmen niet veel (geen) problemen zal opleveren. Ik ga morgen de planken op lengte + een paar cm op maat zagen. Heb al een beetje zitten schuiven met de planken tov elkaar om zo een mooie verdeling van de tekening en noesten over het hele oppervlak te verkrijgen.
De afgezaagde delen (20/30/40 cm) kan ik mooi gebruiken om mijn lammello op uit te proberen en als oefen lijmhout. Ook kan ik deze stukken gebruiken om te zien of de wax die ik wil gebruiken wel de goede keus is.
De hardwaxolie die Seek beschrijft is waarschijnlijk geen goede keus voor mij omdat ik de kleur van het hout nu.....niet te veel wil verdonkeren. Ietsie-pietsie mag wel maar geen groot verschil.
Ik heb nu dus mooi licht eiken en het mag ietwat donkerder.....iemand een tip wat te gebruiken. Welk spul...welk merk.....waar te koop?

Jongens wat heb ik zin in. Ik heb net 2 (te lange) planken met de tussenschijfjes op het RVS (4 cm ronde buizen) frame gelegd. Moooooii.
Ben er nu al blij mee....hihi.

Wordt vervolgd.
zal tzt wel een foto plaatsen.

Grt Duiker
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als ze nu recht zijn en je hebt geen mogelijkheid om zelf te schaven, zou ik ze zo snel mogelijk gaan lijmen en toch niet eerst twee weken wachten. Ze kunnen best nog een beetje gaan werken en dan moet je eigenlijk weer even een schaaf er langs halen om goed te kunnen lijmen.
 

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Hallo Seek,

bedankt voor de tip.
Ik ga ze morgen op maat zagen en de lamello's frezen. kan ik ze maandag mee naar mijn werk nemen om ze daar op een grote werktafel mbv een mdf plaat en balkjes aan elkaar lijmen. wanneer het droog is zet ik er 3 of 4 profielen in de breedte onder het blad.


Grt duiker
 

HermanG

Nieuw lid
20 mrt 2011
11
1
Hoi Duiker,

Ik heb mijn eiken dressoir, tafel en boekenkast behandeld met Rigostep skylt behandeld. Ben er erg tevreden over. Je ziet nauwelijks dat het blad behandeld is ;) ... Om de keuze mogelijkheid nog wat groter te maken zeg maar. Klinkt als een mooi project, geniet ervan!

mvg Herman
 

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Okay.... bedankt voor de tip. zal het straks eens googelen.
Heb vandaag 2 planken aan elkaar gelijmd. Moest toch best veel kracht op de klemmen zetten om de lijm tussen de planken uit te persen. Misschien de lamello's iets te zuinig gefreesd. Geen rekening gehouden met eventuele lijm.

Gisteren even wat planken op het frame gelegd....zie foto's.IMG_1157.jpgIMG_1155 - kopie.jpgIMG_1161 - kopie.jpgIMG_1162.jpgIMG_1176.jpgIMG_1177.jpg
 

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Het blad wordt straks "zwevend" gemonteerd. Tussen buis en onderkant blad komen rvs vulschijfjes van ong. 13 mm dik. 4 stuks (per kant) over de lengtebuizen. Het blad wordt aan de lengte en kopse kanten schuin naar binnen gezaagd. Dus maat bovenkant blad is iets groter dan onderkant blad. De scherpe hoek aan de bovenzijde schijn ik iets af met een schuurblokje.
Als het klaar is zet ik nog wel een paar foto's.
Tot nu toe gaat het naar tevredenheid.
Vraag:
Hoe kan ik het beste het blad (bovenkant) schuren. Moet dat met een bandschuurmachine of kan dat ook met een ander type schuurmachine. Moet dat haaks op de planken?

Grt Duiker.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Duiker als gaat schuren altijd met de lengte van het hout mee schuren dus nooit haaks op het hout. Ga je namelijk haaks schuren zie je dit meteen terug in de afwerking ( lelijke streepjes of cirkels ) in het hout. Als de planken goed aansluiten onderling en je heb onderling geen hoogte verschil volstaan schuren met een vlakschuurmachine. Zit er wel hoogte verschil dan zal de bandschuurmachine of hand schaaf er aan te pas moeten komen. En altijd schuren van grootte naar kleine korrel diameter.

Groetjes marc
 

Duiker

Nieuw lid
30 mrt 2013
10
0
Zo....ik heb het blad klaar en thuis. Is vandaag netjes rondom gezaagd (kosten € 6,-) Ik heb het toch maar niet met een schuin kantje gedaan maar gewoon stomp gelaten.
Nu nog af werken en afstellen (tussenschijfjes) en klaar.
Ik heb voor de afwerking een bus Diaglass mat genomen. Volgens verkoper een prima product.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe breng je dat op. Kan dat met een schuimrollertje?
Moet ik dat aan de boven en onderkant in een beurt doen. Dit ivm met kromtrekken.

Groet Duiker
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ik zou een 2compo roller gebruiken. Das zo'n korte viltroller.

Stomp is idd mooier dan met een velling, schuine rand. Ik zou wel de scherpte van de rand afschuren, iig een heel klein beetje. Doe je dat niet en laat je de randen scherp dan zal de lak daar niet pakken en tevens is de rand dan erg gevoelig voor beschadigingen.. Gewoon met een heel fijn schuurpapiertje een paar keer rustig over de scherpe rand gaan is voldoende.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.