Festool rotex 125 of toch de 150 ?

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Mooie machine die Rotex!
Alleen rijst bij mij nu de vraag wat een goede excenterschuurmachine is voor een budget van maximum 200 euro?
Ik heb al gekeken naar Metabo en Makita, maar er is zoveel keuze, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Is het bijvoorbeeld een meerwaarde om een snelheidsregeling te hebben?
Mijn bedoeling is om er hoofdzakelijk massief hout mee af te werken.
Alle bijkomende tips zijn welkom.
O ja, ik zou de machine steeds aansluiten op een stofzuiger, dat vergemakkelijkt de keuze misschien al een beetje.

Groeten,

Tino


http://link.marktplaats.nl/661107336.

Kwam ik tegen is wel iets boven je budget maar als je het er voor over hebt heb je eigenlijk hetzelfde als een rotex alleen niet van festool. en niet met verwisselbare zolen ed ook moet je even kijken hoe het zit met de stof afzuiging maar verder een mooie machine.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Bij de rotex heb je een modus waar je de draaibeweging van de zool kan forceren, die draait dus niet willekeurig meer, maar met kracht zoals een slijpschijf. Dat is veel agressiever maar laat een slechte afwerking na.

Ben zelf nog aan het dubben tussen de ETS150/5 en de Rotex 125 of 150. Maar als ik het dus goed begrijp kan ik dus net zo goed met mijn haakse slijper met schuurborstel het grove werk gaan doen, en dan met de ETS150/5 de fijnere afwerking? Dan heb je hetzelfde principe als de Rotex?
Alleen dan heb je niet de stofafzuiging die wel op de Rotex zit?
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Nee, je haakse slijper heeft om te beginnen veel te veel toeren, je schuurt geheid putten overal in. En je houd hem nooit in bedwang. plus jouw haakse slijper maakt geen schuurbeweging. Dus op de Rotex 125 of 150 heb je twee standen een voor fijn schuren dan heb je een excentrische schuurmachine die willekeurig draait. Dus mechanisch niet verplicht wordt te draaien maar dat wel een beetje doet mits niet te zwaar belast. En dan heb je op de Rotex de stand voor grof schuren ook dan heb je een excentrische schuurmachine maar wordt hij wel mechanisch verplicht te draaien, en neemt hij dus veel meer hout af omdat hij een constante draaisnelheid heeft. Maar omdat dit met zoveel kracht gaat krijg je niet de finish die je nodig hebt om te lakken of oliën. En daar is dus de fijnschuur stand voor. En nog even over de stof afzuiging. Ik zou ziezo geen schuurmachine zonder kopen, maar zeker niet zo een. Want ik kan uit ervaring vertellen dat het dan snel mistig wordt in je werkplaats :eek:.

Ik hoop dat ik het zo goed uit heb gelegd en anders hoor ik het wel.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Mooie machine die Rotex!
Alleen rijst bij mij nu de vraag wat een goede excenterschuurmachine is voor een budget van maximum 200 euro?
Ik heb al gekeken naar Metabo en Makita, maar er is zoveel keuze, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Is het bijvoorbeeld een meerwaarde om een snelheidsregeling te hebben?
Mijn bedoeling is om er hoofdzakelijk massief hout mee af te werken.
Alle bijkomende tips zijn welkom.
O ja, ik zou de machine steeds aansluiten op een stofzuiger, dat vergemakkelijkt de keuze misschien al een beetje.

Groeten,

Tino


Als je gelijk een mailtje stuurt met een prijs rond de 200 euro heb je volgens mij een goede kans bij deze advertentie http://link.marktplaats.nl/665241590

en een mooie machine.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zoals beloofd nog even een kleine review.

Ik heb vandaag een flink partijtje beuken verlijmd en vlak geschuurd, en eerder deze maand nog wat hard hout voor een motor steun voor een boot, dus heb nu wel een mening kunnen vormen. Tot zover voldoet de rotex 125 helemaal aan mijn verwachtingen hij is lekker licht, maar toch zeer krachtig zeker in rotex modus. het vlak schuren doe ik als volgt ik begin bij korrel 120 in rotex mode en als het echt vlak is nog in de fijne mode en dan steeds hogere korrel tot 320, en dan is het echt glad. qua gebruiks gemak vindt ik de 125 echt super hij is zoals ik al zij lekker licht, en als het hout niet al te ruw is is hij in rotex mode ook met een hand te bedienen, niet ideaal maar het kan. de diameter van 125 is voor mij een prima tussenmaatje, als je veel grote vlakken zoals tafels ed hebt zou ik persoonlijk overwegen om voor de 150 te gaan omdat die net wat groter is. maar voor meubeltjes en verfwerk onderhoudt is de 125 prima geschikt.
En ja zoals meestal bij die grijs groene machientjes :p is ook met deze de stof afzuiging prima voor elkaar. maar dat merk je pas als de slang los schiet :)

als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bedankt voor de uitleg over de "geforceerde cirkel". Ben benieuwd of andere merken dit ook hebben, maar dan dwaal ik af in dit topic :)

ja Bosch en makita hebben volgens mij ook iets dat op een rotex lijkt qua principe, maar ook qua prijs zag ik net dus zou in dat geval gewoon voor een rotex gaan.
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
nog even een heel laat vraagje : ben je nog steeds overtuigd van uw keuze of zou je nu met uw ervaring anders kiezen? ik zit nu in een vergelijkbare situatie en moet een keuze maken.

Zoals beloofd nog even een kleine review.

Ik heb vandaag een flink partijtje beuken verlijmd en vlak geschuurd, en eerder deze maand nog wat hard hout voor een motor steun voor een boot, dus heb nu wel een mening kunnen vormen. Tot zover voldoet de rotex 125 helemaal aan mijn verwachtingen hij is lekker licht, maar toch zeer krachtig zeker in rotex modus. het vlak schuren doe ik als volgt ik begin bij korrel 120 in rotex mode en als het echt vlak is nog in de fijne mode en dan steeds hogere korrel tot 320, en dan is het echt glad. qua gebruiks gemak vindt ik de 125 echt super hij is zoals ik al zij lekker licht, en als het hout niet al te ruw is is hij in rotex mode ook met een hand te bedienen, niet ideaal maar het kan. de diameter van 125 is voor mij een prima tussenmaatje, als je veel grote vlakken zoals tafels ed hebt zou ik persoonlijk overwegen om voor de 150 te gaan omdat die net wat groter is. maar voor meubeltjes en verfwerk onderhoudt is de 125 prima geschikt.
En ja zoals meestal bij die grijs groene machientjes :p is ook met deze de stof afzuiging prima voor elkaar. maar dat merk je pas als de slang los schiet :)

als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja ik ben nu 6 jaar later nog steeds dik tevreden met de machine. Al diverse tafelbladen mee vlak geschuurd en andere grote oppervlakken. Inmiddels is de familie wel uitgebreid met de Rotex 90, vooral voor het kleinere werk en de driehoek zool die daarop kan. Maar ik wil ze beide niet meer missen. De 125 voor veel afname op grote vlakken. (Ook de auto polijsten gaat goed met de 125 trouwens :) ) en de 90 voor bijvoorbeeld kozijnen en alles waar de 125 te groot voor is en natuurlijk de hoekjes met de driehoek zool. Voor mij is dit de ideale combi.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.