Eigenbouw schijfschuurmachine

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Een schijfschuurmachine gemaakt van restanten en een oude 1/2 pk elektromotor.
De schuurschijf is van een stuk multiplex van 12 mm, was redelijk vlak. Goed vlak gedraaid.
Ik gebruik nu Velcro schuurschijven. Mocht dat niet bevallen, heb ik nog een mooi vlak stuk HPL waar ik dan een
een volgende van kan maken.
Motorvermogen: 1/2 pk is aan de krappe kant. Als ik een dikkere motor ter beschikking had gehad was die erin gekomen.
Maar desondanks schuurt 't ding als de beste, alleen aan de randen van de schuurschijf niet te veel druk uit oefenen.

schuurmachine-1.jpg
schuurmachine-2.jpg
schuurmachine-3.jpg
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gaaf!!!!!
Heb zelf bij wijze van experiment een schijf in mn boormachiene gestopt, maar dat slingert toch te veel.
Mooi stukje huisvleit, mooi moakt zeggen ze hier in groningen
Bevallen de schuurschijven op velcro, of geeft dat toch teveel vervorming?
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Wupsie: Of Velcro gaat bevallen weel ik nog niet. Hoe minder hard je op het schuurpapier drukt, hoe minder je het werkstuk vervormd. De motor maakt 1500 omw/min, dus dat is aan de rand snel genoeg, ongeveer 1400 m/min. Daar hoef je dus helemaal geen druk uit te oefenen, het hout vliegt er vanaf. Mocht het op den duur niet bevallen maak ik een nieuwe schijf, waar ik zelfklevend schuurpapier op plak.

Jordi: Op de motor zat een V-Snaar poelie. Die heb ik vlak en op een handzaam formaat gedraaid. 4 Gaten in geboord, 6 mm draad in getapt, en daar zit de multiplex schijf op geschroefd.
Toen e.e.a. gemonteerd en de schijf vlak gedraaid. Hoefde maar een minimaal laagje af, en de boel is nog mooi in balans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.