Eiken balken zagen; hart erin of niet

kluppel74

Nieuw lid
22 jun 2012
8
0
Ik heb afgelopen zomer een acht-tal eiken stammen gekocht (diameter 40 - 60cm) en kan deze bij een familie gratis :) laten zagen. Ik wil een schuur in cottagestijl bouwen en heb daarvoor flink wat balken 15x15 nodig. Nu heb ik wat discussie met m'n oom die me afraad om meerdere balken uit een boom te zagen. Hij verteld me: als er geen hart inzit zullen de balken teveel trekken. Dit wordt inderdaad bevestigd op verschillende websites maar wie heeft hier eventueel ervaring mee?
 

tuoh

Oud hout
Balken met een grote sectie worden inderdaad best gezaagd met het hart in het midden, maar dan spreken we van sectie's 250 x 250 of groter. Voor kleinere maten is dit niet doenbaar, je krijgt dan maar één balk uit een stam:confused: Dat word een kostelijke zaak.

Er word meestal gekeken naar de diameter van de stam, kleinere exemplaren worden dan gereserveerd om één zware balk uit te zagen, waarbij dan automatisch het hart min of meer in het midden zit, de rest is brandhout. Maar deze manier van zagen is geen garantie op recht blijvende balken, integendeel, je kan hier ook fiks kromgetrokken exemplaren tegenkomen. Heb eens een moerbalk geplaatst van 300 x 450mm die na enkele maanden 120mm kromgetrokken was op een lengte van 8m:mad: Daar zat het hart mooi in het midden, om maar te zeggen dat hout niet altijd doet wat het verondersteld word te doen.

Voor kleinere sectie's kijkt men naar de meest economische manier van zagen, (zo veel mogelijk bruikbaar hout) uit één stam. De afmetingen die je nodig hebt (150 x 150) kunnen anders geschikt worden, bijvoorbeeld een hartplank van 150mm dikte, waar dan twee, drie of meer balken kunnen uitgezaagd worden.
Nu zijn de balken die naast het hart gezaagd worden inderdaad soms gevoeliger voor werken, tijdens het drogen gaan de buitenste vervormen naar een paralellogram, de middelste met het hart erin blijft vierkant van vorm. In de lengte serieus kromtrekken heeft dan weer te maken met het al dan niet aanwezig zijn van reactiehout. Ook hier weer zijn diegene welke buiten het hart gezaagd worden gevoeliger voor dit fenomeen.

Desalnietemin word er toch meestal op deze manier gezaagd, te kromme exemplaren zijn altijd nog bruikbaar voor korte(ere) delen in de constructie. De grote meerdeheid van de gezaagde balken blijft meestal min of meer recht:D

Het is nu eenmaal niet anders, bij andere houtsoorten of sectie's ( ramenhout, balkhout, etc.) is er ook altijd kans dat het naast het hart gezaagde hout gaat werken, maar in de praktijk valt dit reuze mee. Gelukkig maar, anders zouden we niet veel te construeren hebben bij gebrek aan recht hout.

Zaag je bomen dus zo economisch mogelijk, de natuur doet de rest.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Elk voordeel heeft ook altijd een nadeel, hier ook dus. Meestal stabieler hout, maar meer kans op (hart)scheuren. Zware sectie's hebben sowieso een verhoogde kans op (droog)scheuren, zelfs zonder ingesloten hart. Maar bij houtconstructies is dit geen bezwaar, er is geen noemenswaardige achteruitgang qua mechanische sterkte.


Mvg,


André
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik koop regelmatig 12x12cm eiken balken, en daar zit meestal geen hart in, het is dus goed mogelijk.
Na het zagen is het belangrijk dat ze goed drogen, als 1 zijde sneller droogt trekken ze zo krom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.