Een nieuwe bungalow

WR1944

Oud hout
In onze achtertuin hebben we een stalen staak in de grond van zo'n kleine 2 meter hoog. Aan het einde zitten twee krullen en één krul wordt gebruikt voor de birdfeeder. Aan de andere krul heeft de dochter des huizes een klein vogelhuisje gehangen dat ze in een tuincentrum kocht. Dat huisje hing aan een koordje, in weer en wind, zomer en winter. Er was een hoop achterstallig onderhoud en de houten constructie van een voor mij onbekende houtsoort begaf het dan ook. Het dak brak af. Na twee lijmpogingen hield ik het voor gezien, er moest vervangende woonruimte komen.
Ik had nog een restje eik liggen van 3/4" dik. Met de tafelzaag deze dikte gehalveerd om een wat passender maat te krijgen. Even snel een schetsje gemaakt en de zaag kon er in. De dakaansluiting werd in een asymmetrisch verstek gemaakt. Na de toegang geboord te hebben werd een stokje aangebracht om het beeld af te maken. Alles werd samen gelijmd en er ontstond een redelijk echt ogende villa, compleet met schoorsteen.
 

Bijlagen

  • P3231399q.jpg
    P3231399q.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 561
  • P3231398q.jpg
    P3231398q.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 555
  • P3161389q.jpg
    P3161389q.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 553
  • P3151388q.jpg
    P3151388q.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 553
  • P3151387q.jpg
    P3151387q.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 556

WR1944

Oud hout
Het is meer voor decoratie. Ik denk dat ik wel een groter huisje ga maken. Ik moet me daar nog in gaan verdiepen. Het schijnt dat je met bepaalde afmetingen en vormen bepaalde vogelsoorten kunt aantrekken. En er zijn hier erg mooie vogelsoorten die onbekend zijn in Europa.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Naast de afmetingen is vooral de diameter van het invlieg- gat bepalend voor het soort. Neem eens een kijk op mijn site voor Hollandse vogels. http://www.zwiebertje.nl/ Sommige onderdelen nog opnieuw aan het ordenen maar door alle hout perikelen ........
 

WR1944

Oud hout
@kristof, ik ben een leek op het gebied van houtsoorten. Het is hout van Home Depot (een soort van Amerikaanse Hornbach) en als ik het me goed herinner was het inderdaad red oak. Ik neem aan dat het in Amerika gekapt is maar of dat het ook tot het ras van rode Amerikaanse eik maakt weet ik niet. Ik heb bijvoorbeeld ook vuren uit Nieuw Zeeland van Home Depot.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ik heb ook een keer een vogelhokje gemaakt.... maar wel een luxe !!!! jaja met een balkonnetje zelfs....( achter het gat zit een camera, die moet mijn auto in de gaten houden :cool: )


vogel1.jpg vogel2.jpg
 

kristof

Nieuw lid
21 nov 2012
15
0
in amerika hebben ze eigenlijke twee soorten inlandse eik de witte amerikaanse eik en de rode
de witte is veel harder dan de rode , de witte wordt hier vaak gebruikt voor binnendeuren , deze is goedkoper dan onze franse eik
de rode vind je hier niet veel , juist bij laperre , zo een franse dhz
de rode kleur wordt dus echt roodbruin als hij gekleurd wordt , en dat valt hier in belgie niet in de smaak
in een vroeger leven plaatste ik een 1000 tal binnendeuren per jaar , daardoor dat ik er nog iets van weet ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.