Verschil Bandschuur- en excentrische schuurmachine

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik heb thuis nog een hele lading zelf gezaagde lariks planken liggen, en daar wil ik nu het een en ander van gaan maken.
De planken zijn met de alaskan mill en met de woodmizer (lintzaag) gezaagd.
Van die planken wil ik vooral meubels ed. voor buiten gaan maken, oa tuintafel/speelhuisje etc.

Nu wil ik dus die planken gladder maken, vooral voor meubels zijn ze toch te ruw. Had eerst gedacht om ze door een vlakvandikte bank te halen, maar er zitten planken/schaaldelen bij van 50cm breed. Plus er zijn ook krom getrokken planken bij. Niet dat ik dat erg vind, maar als ik ze door een vlakvandikte bank ga halen ben ik zo een halve cm kwijt. En zo heel vlak hoeft het ook niet te worden.

Dus, mijn idee is om met een schuurmachine de planken op te schuren.
Nu heb ik een Festool DTS400, een perfecte machine voor wat ik er tot heden mee heb gedaan, maar om met deze machine al die planken te gaan bewerken is me toch ook te gek. Dus ik zit te denken aan een bandschuurmachine. Zag dat makita hier wel aardig hoog word aangeschreven ,ziet er ook wel goed uit. Maar hoe zit dat met de Rotex?

Zelf denk ik dat ik met de bandschuur heel snel over de planken heen kan gaan, Dus in een korte tijd veel planken klaar kan krijgen. Maar, hoe zit dat met de houtnerf en een bandschuur? Ik las ergens dat het met een excentrische schuurmachine niet uitmaakt hoe je over het hout gaat.
Het voordeel van een rotex lijkt me dan weer dat je ook snel kunt werken, maar eerder 'dutten' krijgt? Plus, met de rotex kan ik ook nog heel fijn opschuren, tot aan polijsten aan toe?

Graag hoor ik van jullie wat tips en ideeën,
vriendelijke groet
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Doet er toe hoe ruw de planken geschaafd zijn. Bandschuurmachine met korrel 40 schuurt flink wat eraf, maar als de planken erg ruw zijn
kan je beter eerst een schaaf erover heen halen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Of met een vlak/vandiktebank.

Een bandschuurmachine geeft krassen. Als je begint met grof schuurpapier, duurt het soms best lang om die krassen er weer uitgeschuurd te krijgen met fijner papier. Een excentrische heeft daar geen last van. Maar of het net zo snel gaat bij grof hout weet ik (nog) niet.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Een bandschuurmachine, dwars op de nerf geeft krassen, met een fijne korrel in de lengte richting geeft een mooi glad resultaat. Je moe natuurlijk wel een goede bandschuurmachine gebruiken voor een glad resultaat,
een BS75 of 105 is 1 van de beste bandschuurmachine's voor een perfect glad resultaat.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Oke, ik heb zojuist met mijn DTS400 en korrel 60 een stuk plank geschuurd. Ging hartstikke goed, en het resultaat is ook prima. Alleen om nu alles met de DTS400 te doen is niet echt rendabel, want zo snel ging het dus ook allemaal niet. Dus op zich is zo'n excentrische schuurmachine wel perfect voor wat ik doe.(dat is de DTS400 toch, een excentrische schuurmachine?). Zal eerdaags eens naar de plaatselijke gereedschapwinkel gaan en het een en ander in de hand nemen. Als iemand nog een tip heeft....
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey joris, dat is wel een mooie prijs voor een bandschuurmachine. Moet zelf eerst nog eens overneren of dat ik nu voor een bandschuur of een excentrische ga. Wil er dus ook niet te veel aan spenderen. Ik wil dus nu eerst nog eens het een en ander uit gaan zoeken...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ohh, ik was van mening dat je alreeds een excentrische schuurmachine had (ben niet zo thuis in Festool). Tja, dan is het de vraag wat je vaker gaat gebruiken, maar ik denk dat de excentrische wel wat veelzijdiger is. Wat dat betreft kan ik je deze aanraden: http://www.woodworking.nl/showthread.php?3340-Bosch-GEX-150-ac-excenterschuurmachine
Die heb ik met regelmaat vast en nog geen moment spijt van gehad dat ik deze gekocht heb.
 

crymoto

Nieuw lid
25 mrt 2013
1
0
Beste Roeliepoelie,

De DTS is geen excentrische schuurmachine, met die term worden de Rotex en ETS machines bedoelt. Afgelopen week heb ik geschaafd hout met oneffenheden( vanwege onkunde mijnerzijds ) volledig glad kunnen schuren met de RO90 met 100 korrel.
Dit ging probleemloos en met een ontzettend gemak. Balk van 150x1800 in een 10 minuten weer glad gekregen. Wel 1 zijde dan.

Mijn mening is dat een excentrische machine met harde pad uitstekend geschikt is voor ruw schuurwerk. Ongeschaafd hout heb ik geen ervaring mee ik kan me alleen indenken dat schuurpapier te kwetsbaar is en dat die van een schuurbandmachine juist wat robuuster is en daardoor beter geschikt.

mvg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb voor de schutting hier, meters ongeschaafd ruw eiken geschuurd met een RO150 en werkt perfect :) .
Eerst op de ruwe stand met ruw schuurpapier (60 a 80) en daarna op de fijne stand met korrel 150 en 220.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb vandaag de bovenkant van een grote zandbak, ook van die lariks planken, opgeschuurd met de DTS400. Het ging wel maar duurde wel lang, te lang. Vooral omdat ik binnenkort met grotere projecten bezig ga, dus dan is die DTS echt te langzaam. Heb nu mijn keuzes beperkt tussen de RO150 en de ETS150/5. Nu lees ik over de ETS150 hel veel goed, vooral dat die goed in de hand ligt, en de meesten zijn er zeer over te spreken. Ook is die ETS een kleine 240 euro goedkoper dan de RO150.... Wil ze binnenkort eens beide gaan proberen, kijken welke me beter in de hand ligt....
Maar Okke, jou bevalt de RO150 goed? Is dit jou enigste schuurmachine, en doe je hier alles mee? of heb je een andere favoriet, en gebruik je de RO150 alleen voor het ruwere werk..?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb toevallig een DTS400 en een RO150 :) .
Gebruik de RO150 erg veel bij grotere oppervlakken en stap bij hoekjes en kleinere oppervlakken over op de DTS.
Hier kan ik eigenlijk alles mee schuren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb zowel een BS 75, RO150 als ook een DTS400. Moet zeggen dat ik de bandschuurmachine nauwelijks gebruik, eigenlijk alleen voor echt grof werk als vlakschuren van aanschervingen/verlijmingen van spanten/balken oid. De RO150 is echt een bruut ding met grof schuurpapier en dan nog steeds goed controleerbaar. Prettige is dat hij ook prima geschikt is voor fijnschuren, ik gebruik hem daarom erg vaak. Enige wens die ik nog heb is een RO90 voor kopse kanten en detailwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.