Parkside elektrohobel peh 30 a1 een festool mafell killer ?

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gisteren kreeg ik een tip dat er bij de Lidl een elektrische schaaf werd aangeboden. Toch maar even gaan kijken en voor € 34,99 kon ik het niet laten.

De hobel wordt geleverd in een kartonnen systainer.
Wat krijg je voor dit bedrag;

Een lichtgewicht van 3 kilo. Een echte schaaf voor de sterken onder ons.
vermogen van 750 watt bij een toerental van 13000 min op de as. Daar doet de concurrentie het ietsje beter :(
Schaafbreedte 82mm dmv 2 beitels. Zeg maar dag tegen de festool ehl 65 :rolleyes:
Sponning diepte mogelijk tot 25 mm
Spaanafname 0 tot 3mm
Afzuig diameter 35mm en een taps toelopend plastic tuitje (moet er toch wat van maken) 35mm naar 30. De slang van de festool midi kan er zo in. Aansluitbaar aan beide zijde.
Geleiderail (niet geprobeerd maar ziet er redelijk uit voor deze prijs)
Nog wat zaken die nog niet zijn bekeken.
snoer 3m
handleiding NL.

Zeker niet onbelangrijk voor de echte mafell/festool fans onder ons. De kleur is groen/rood dus de clubkleuren zijn aanwezig.:cool:

Zoals het een echte houtbewerker betaamt dit monster direct aan een stevige praktijktest onderworpen en verlijmde vurenhouten balken onder handen genomen.
Dat ging best lekker en waar ik gisteren nog het zweet op de rug had om de zaak handmatig vlak en glad te schaven was dit nu binnen een paar minuten gedaan. Dus direct alle poten van de (toekomstige) werkbank maar even geschaafd.

Mijn eerst indruk als totaal ondeskundig hobbyist en geen enkele ervaring met een elektrische -schaaf is het een welkome aanvulling naast mijn dure hand -schaven. Voor het grove/snelle werk wordt de schaaf zeker uit de doos gehaald. De stand tijd van de beitel moet de toekomst uitmaken. De zool ziet er degelijk uit. Er rest slechts verbazing dat dit voor die prijs geleverd kan worden.

Met een korrel zout dit lezende kan je er geen buil aan vallen en zeker de moeite waard om kennis te maken met een elektrische schaaf, zonder honderden euro's te spenderen.
 
Laatst bewerkt:

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
;) Kijk dat is een duidelijke 1e review
Misschien ook eens gaan kijken bij de Lidl (voor dat geld kan ik er geen buil aan vallen)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt Huib,

Ondanks mijn voorliefde voor gereedschap in de hogere prijsklasse vind ik dit zeer verfrissend en leuk om te lezen. Als gewone doe-het-zelver vind ik het heerlijk om juist die ervaringen met het goedkoper gereedschap te lezen om mij daardoor dan een beter beeld te vormen wat e.v.t. aan te schaffen.

Door al het geweld van het duurdere gereedschap dat hier op het forum uitvoerig en vaak beschreven wordt, kreeg ik wel eens de indruk dat de gewone doe-het-zelver/beginnend houtbewerker die wat minder te besteden heeft niet meer over zijn aanschaf en gebruik van (goedkoper) gereedschap durfde te schrijven.
Ik lees altijd alle berichten over gereedschap (en toebehoren) goedkoop en niet goedkoop van pimpelpaars tot goud met een randje en probeer daar mijn voordeel uit te halen.

Het is natuurlijk logisch dat er verschil in prijs en kwaliteit is en dat iemand die zijn brood ermee moet verdienen er goed en snel mee moet kunnen werken, daar anders tegen aan kijkt.
Daarom is het juist zo fijn dat al die vakmensen beroepsmatig of hobby en beginnelingen hun menig (blijven) geven over hun keuze en waarom en hun ervaringen met ons blijven delen.

Mvg.
 
Laatst bewerkt:

ernst

Actieve deelnemer
soms moet je een gokje wagen.
bij de aldi 6 jaar geleden een bandschuurmachine gekocht , verleden week waren de koolborstels op.
veel zwaar werk voor de baas gedaan.
ook jaren terug een electrische kettingzaag daar gekocht , ding wil ondanks misbruik niet kapot.
soms moet je aan je portemonnee denken , ben zeer gelukkig geweest met dit gereedschap tot nu toe.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik heb een aantal van die goedkope schaven en bovenfrezen gehad van het merk budget, kosten toen 17 euro per stuk.
Voor grof werk zijn ze prima, maar voor fijn schaafwerk is de voorzool te onstabiel.
Na 2 jaar begeven de lagers het ook, nu heb ik een dewalt dw 26501 en gaat al 4 jaar mee en daarmee kan je diepere
sponningen schaven (tot 2,5cm), ik heb ook een Festool HL850 maar daar moet ik nog aan wennen.
Die goedkope bovenfrezen, daar begeven de lagers het ook na 2 jaar, de onderzool slijt snel, en de kolommen krijgen speling waardoorDe frees moeilijk naar beneden gedrukt kan worden.
Qua freeswerk gebruik ik nu de OF1400 en OF220, kosten een berg, maar als je veel freest gaat het zoveel soepeler en netter.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Toevallig net vandaag die schaafmachine van Lidl gekocht, zonder het in de gaten te hebben zat ie in mijn karretje... voor de prijs van 4 flessen wijn. Precies de machine van Huib, en wat schets mijn verbazing? Drie jaar garantie. En die heb je soms nodig, mijn parkside haakse slijper brandde rokerige door (en is dus onder garantie gemaakt) maar mijn parkside stof/waterzuiger is de miskoop van al mijn gereedschap, hij zuigt nauwelijks. Verder koop ik voor dingen die ik echt vaak gebruik -zoals accuboor- een Hitachi.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.