Ontwerp bed van steigerhout: Hoe rekening te houden met het werken van steigerhout?

Jkoko

Nieuw lid
21 mrt 2013
2
0
Beste mensen,

ik ben voornemens zelf een 2-persoonsbed van steigerhout te fabriceren volgens onderstaand ontwerp. Mijn ervaring met steigerhout laat echter te wensen over. Ik ben name bezorgd over de hoeken waar het hout in verstek op elkaar aansluit, daar zou ik liever geen naadvorming zien (onder invloed van werking van het hout). Wellicht kunnen ervaringsdeskundigen mij hier meer over vertellen. Is dit ontwerp in steigerhout te fabriceren (en blijft het figuurlijk overeind) of is het verstandiger om het ontwerp aan te passen op het krimpgedrag van het hout door bijvoorbeeld al het hout in dezelfde richting toe te passen?

Ik zou elke vorm van advies mbt onderstaand ontwerp ten zeerste waarderen!

Alvast bedankt!

Groeten,

Jan
 

Bijlagen

  • bed.jpg
    bed.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 449

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Jkoko wat is de reden dat je steiger hout wilt gebruiken? Als je het voor de uit staling doen kunt je beter gewoon goed gedroogd grenen of vuren meubel hout gebruiken.Ik ben het met pbt eens om iets van steiger hout naad loos te maken zal zeer moeilijk zijn om dat steiger hout nu een maal geen goed gedroogd en bijna uitgewerkt meubel hout is. Wil je toch steiger hout gebruiken zul je je ontwerp aan moeten passen, en zo dat tussen alle naden een paar mm ruimte is om het hout te laten werken.

Marc
 

JontiWorks

Nieuw lid
22 mrt 2013
1
0
Laren NH
Beste Jkoko,

Ik sluit mij aan hierboven met de opmerking "steigerhout in verstek".
Je ontwerp is goed voor een steigerhout bed maar de hoeken in verstek zou ik je ook afraden.
De reden waarom is heel simpel, steigerhout leeft, levend hout beweegt altijd "krimpen, uitzetten en krom trekken, welnu steigerhout heeft een andere bedoeling van meubelen dan meubelen van grenen/vuren en hardhout.
Steigerhout heeft een robuust uiterlijk als je het elegant en strak wilt kies je geen steigerhout maar anders, kortom jou ontwerp kan goed gebruikt worden met steigerhout maar dan zonder de verstekken, ik zou kiezen voor kopshout verbindingen (koud tegen elkaar). ook daarin kun je bepalen hoe en wat....
Let op ! wees zeker bewust of het droog hout is steigerhout meubelen voor binnen zal niet veel krimpen of uitzetten als het goed gedroogd is op kamer temperatuur, ook goed opletten dat je 100% steigerhout koopt jammer genoeg wordt er ook "nep"steigerhout verkocht en blijkt het ruw vuren te zijn of pallet hout.
Hier een paar kenmerken van steigerhout: Steigerhout komt van de Larix-boom, ook heeft de steigerhout een lange vezel dan bijvoorbeeld vuren ook de kleur is anders steigerhout heeft een witte/grijze grauwe kleur dan vurenhout die is geler.

Veel plezier met de bouw van je bed !

Mike
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zelfs met zorgvuldig gedroogd meubelhout hou je verstekken nooit helemaal dicht door het hele jaar heen. De vochtigheid in je huis schommelt nu eenmaal, en bij zulke brede verstekken zie je dat gegarandeerd. Steigerplanken zijn trouwens nooit heel erg recht, dus het zal zowiezo niet meevallen om een strak verstek te krijgen. Ga je de steigerplanken eerst schaven dan heb je geen steigerplanken meer maar gewoon vurenhout.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Er is aanbod in nieuw 'steigerhout' wat is nagedroogd en eventueel zelfs geschaafd. Heeft een heel andere uitstraling dan gebruikt steigerhout, maar je kan er veel beter mee werken. Ik bouw er soms meubels mee en heb weinig problemen met werken van het hout. Maar, ik zorg er voor dat alle verbindingen, al dan niet in verstek, strak geschroefd en gelijmd zijn. Dit soort hout leent zich niet voor fancy verbindingen die zonder lijm, spijkers of schroeven in elkaar zitten.



Groet, Rob.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
ook goed opletten dat je 100% steigerhout koopt jammer genoeg wordt er ook "nep"steigerhout verkocht en blijkt het ruw vuren te zijn of pallet hout.
Hier een paar kenmerken van steigerhout: Steigerhout komt van de Larix-boom, ook heeft de steigerhout een lange vezel dan bijvoorbeeld vuren ook de kleur is anders steigerhout heeft een witte/grijze grauwe kleur dan vurenhout die is geler.

Steigerhout van vuren is ook gewoon steigerhout. Niets nep aan. Larixhout heeft volgens mij geen witte/grijze kleur. Gebruikt steigerhout wel, maar dat komt doordat er bouwvakkers overheen zijn gelopen en cement enzo hebben gemorst. Verder is gebruikt steigerhout soms duurder dan nieuw. Gebruikt is vlakker doordat het ruwe eraf gesleten is. Dus nieuw steigerhout moet je waarschijnlijk eerst goed schaven of schuren.

In plaats van nieuw steigerhout kan je dus ook gewoon vuren of larix (of een willekeurige andere houtsoort) gebruiken. Waarschijnlijk nog goedkoper ook. Ik heb zelf voor €50 een restpartij eikenhouten vloer via deze site op de kop getikt en daar een bed van gemaakt. Verbindingen haaks en vrij grof gehouden, dat ziet er erg "stoer" uit. Alle naden voorzien van een V-groef, dus een krimpnaadje valt niet op. Ik zal er nog eens wat foto's en tekening van plaatsen.

Vind je de randen aan de zijkant handig? Lijkt me niet praktisch om er in en uit te stappen.
 

PBT

Actieve deelnemer
@ bijtel: ik heb ook van die randen om mijn (MDF) bed, inderdaad niet superpraktisch, maar het oog wil ook wat.

Ik koop altijd nieuw vuren steigerhout, dit omdat als je oud steigerhout verzaagd je de zaagbladen erna weg kan gooien (of slijpen) door de cementresten en steentjes die erop en erin zitten. Ooit 1 keer een partij gebruikt steigerhout gekocht. in 1 van de planken bleek een steentje ingetrapt te zijn en dit sprong er tijdens het zagen dus uit, recht in mijn gezicht. vanaf toen nooit meer gebruikte planken gekocht.
Ik schuur de planken altijd voordat ik de meubels in elkaar zet met een bandschuurmachine zodat alle losse splinters e.d. weg zijn. Ik ga het echt niet schaven of helemaal glad schuren want dan is het effect van het steigerhout weg.
 

Jkoko

Nieuw lid
21 mrt 2013
2
0
Hartelijk dank allen voor jullie input. Ik heb mijn ontwerp inmiddels enigszins aangepast op basis van jullie advies, de verstekken zijn dus van de baan en ik zal het hout de ruimte geven om te werken. De keuze voor steigerhout is met name ingegeven door de uitstraling van het materiaal. Qua afwerking zit ik op één lijn met PBT, alleen de losse splinters wegschuren. Vervolgens (het nieuwe steigerhout) afwerken met grey wash. Enige nadeel daarvan is dat alle planken nagenoeg hetzelfde uit komen te zien, egale kleuren. Iemand nog ideeën hoe kleine verschillen in de tinten kan aanbrengen?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kleurnuances kan je bewerkstelligen door het hout te kleuren met waterbeits. Eerst met een spons snel een eerste laag aanbrengen. Als die bijna droog is met de spons highlights aanbrengen. Vervolgens transparant afwerken, ik gebruik daar een harde meubelolie voor met daar weer overheen een waslaag, al dan niet gekleurd.

Voordeel: je krijgt na enig oefenen precies de kleur die je in je hoofd hebt, met een mooie (matte) glans, mooier dan lakachtige afwerkingen, vind ik.
Nadeel: je legt met de meubelolie een harde laag op zacht hout, dat beschadigd snel. De waslaag moet je af en toe opfrissen met een boenbeurt.

Groet, Rob.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
@ bijtel: ik heb ook van die randen om mijn (MDF) bed, inderdaad niet superpraktisch, maar het oog wil ook wat.

Ik koop altijd nieuw vuren steigerhout, dit omdat als je oud steigerhout verzaagd je de zaagbladen erna weg kan gooien (of slijpen) door de cementresten en steentjes die erop en erin zitten. Ooit 1 keer een partij gebruikt steigerhout gekocht. in 1 van de planken bleek een steentje ingetrapt te zijn en dit sprong er tijdens het zagen dus uit, recht in mijn gezicht. vanaf toen nooit meer gebruikte planken gekocht.
Ik schuur de planken altijd voordat ik de meubels in elkaar zet met een bandschuurmachine zodat alle losse splinters e.d. weg zijn. Ik ga het echt niet schaven of helemaal glad schuren want dan is het effect van het steigerhout weg.

een oplossing is al het zichtbare hout zagen met een cheap ass handzaag te zagen. maar bedankt voor de tip ik werk nog wel eens met vies hout/bomen
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
steigerhout of niet, dat maakt in feite niets uit, waar het om gaat is de vochtigheid, als je het hout in je slaapkamer met CV gaat gebruiken en de planken zijn 25% dan gaat het krimpen. Als dit te snel gebeurt dan krijg je ook nog vervormingen. Dus voor een bed die in je huis gaat zetten moet je droog hout hebben. Alle hout moet je trouwens laten aclimatiseren, dus voor het gebruik in eenzelfde vertrek leggen. Hoe je moet acclimatiseren en de standaard regels daarvoor lees je op de Engelse site acclimating wood . Dit gaat over een hardhout massaranduba maar komt allemaal op hetzelfde neer. Hoe zachter het hout hoe meer werking over het algemeen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.