Vraagje?

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Hallo, wie kan mij een antwoord of advies geven of het volgende. ( dit is mijn eerste schaal die ik gemaakt heb dus heb hier nog geen ervaring mee)
Ik heb 2 maanden geleden de schaal (op de foto hier onder) gemaakt van eikenhout, maar nu staat deze dus 2 maand binnen maar is deze geheel ovaal getrokken en lijkt het net een ei, al is dat voor de Pasen wel in stijl was dit niet de bedoeling.:D
Weet iemand waardoor dit gekomen kan zijn?
DSC_1701.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Katma,

ja, dat antwoord is niet zo moeilijk. Nat hout droogt... en dan vervormt het. de oplossing is nat/ruw voordraaien, laten drogen tot 10%, en dan pas afdraaien.
Wat mij overigens wel intrigeert is de discrepantie tussen de vraag die je stelt en de foto die je toont. De schaal die je laat zien doet vermoeden dat je de vraag al lang geleden beantwoord hebt...
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Hallo Steven en Ronald,

Als eerste bedankt voor jullie reaktie en advies.

Ik ben op de hoogte dat nat hout dat droogt kan vervormen of scheuren maar voor mijn gevoel was het hout echt droog vandaar mijn vraag.
Maar misschien dan dus toch niet droog genoeg zo als jullie aangeven. Dus toch tijd om een vochtmeter te kopen.
Ik dacht dat ik misschien de schaal op een verkeerde manier uit het hout had gedraaid. Zo als al aangegeven geen ervaring met schalen draaien.

@ Ronald, het is geen oude vraag maar de foto die ik laat zien is de foto van toen ik hem net gedraaid had. heb zo ff geen foto van de schaal nu dus vandaar deze foto maar kan morgen wel ff een foto maken van de schaal zo al hij nu is.

Goeten, Marco
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Droog hout droogt ook... Mee in het bijzonder - hout heeft altijd interne spanning. Als je droog hout draait (of verzaagt) wijzigt de spanning in het overblijvende hout, het zal dus altijd wat werken, zelfs al blijft de vochtigheid (van hout en omgeving) gelijk. Gaat de luchtvochtigheid vervolgens fluctueren zal het hout daarop ook weer anders reageren. Ook droog hout is na draaien dus niet (meteen) stabiel...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
@ Ronald, het is geen oude vraag maar de foto die ik laat zien is de foto van toen ik hem net gedraaid had. heb zo ff geen foto van de schaal nu dus vandaar deze foto maar kan morgen wel ff een foto maken van de schaal zo al hij nu is.

Goeten, Marco

wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat de schaal er goed uitziet als je bedenkt dat ie gemaakt is door iemand met weinig ervaring... een compliment zeg maar...
Misschien moet ik dat dan de volgende keer ook gewoon zo opschrijven! ;)
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Iedereen bedankt voor zijn reaktie.

Ik ga het eens proberen met voor draaien en goed laten drogen en laten wennen aan de juiste omgeving en dan pas verder afdraaien.

@ Ronald ik zag het ook niet als kritiek hoor... haha maar bedankt voor het compliment ;)

Gr Marco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.