Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Vraagje?

Vraagje?

Hallo, wie kan mij een antwoord of advies geven of het volgende. ( dit is mijn eerste schaal die ik gemaakt heb dus heb hier nog geen ervaring mee)
    Ik heb 2 maanden geleden de schaal (op de foto hier onder) gemaakt van eikenhout, maar nu staat deze dus 2 maand binnen maar is deze geheel ovaal getrokken en lijkt het net een ei, al is dat voor de Pasen wel in stijl was dit niet de bedoeling.
    Weet iemand waardoor dit gekomen kan zijn?
    DSC_1701.jpg

Als je dit paginaatje :http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenschappen_van_hout
    eens bekijkt en doorneemt zul je er al veel wijzer uit worden vermoed ik.

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Hoi Katma,

ja, dat antwoord is niet zo moeilijk. Nat hout droogt... en dan vervormt het. de oplossing is nat/ruw voordraaien, laten drogen tot 10%, en dan pas afdraaien.
    Wat mij overigens wel intrigeert is de discrepantie tussen de vraag die je stelt en de foto die je toont. De schaal die je laat zien doet vermoeden dat je de vraag al lang geleden beantwoord hebt...
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Hallo Steven en Ronald,

Als eerste bedankt voor jullie reaktie en advies.

Ik ben op de hoogte dat nat hout dat droogt kan vervormen of scheuren maar voor mijn gevoel was het hout echt droog vandaar mijn vraag.
    Maar misschien dan dus toch niet droog genoeg zo als jullie aangeven. Dus toch tijd om een vochtmeter te kopen.
    Ik dacht dat ik misschien de schaal op een verkeerde manier uit het hout had gedraaid. Zo als al aangegeven geen ervaring met schalen draaien.

@ Ronald, het is geen oude vraag maar de foto die ik laat zien is de foto van toen ik hem net gedraaid had. heb zo ff geen foto van de schaal nu dus vandaar deze foto maar kan morgen wel ff een foto maken van de schaal zo al hij nu is.

Goeten, Marco

Droog hout droogt ook... Mee in het bijzonder - hout heeft altijd interne spanning. Als je droog hout draait (of verzaagt) wijzigt de spanning in het overblijvende hout, het zal dus altijd wat werken, zelfs al blijft de vochtigheid (van hout en omgeving) gelijk. Gaat de luchtvochtigheid vervolgens fluctueren zal het hout daarop ook weer anders reageren. Ook droog hout is na draaien dus niet (meteen) stabiel...

als je het hout voor lange tijd koud hebt opgeslagen en dan na het draaien meteen in een verwarmde ruimte zet werkt ie sowieso nog wel wat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door katma Bekijk Berichten
    @ Ronald, het is geen oude vraag maar de foto die ik laat zien is de foto van toen ik hem net gedraaid had. heb zo ff geen foto van de schaal nu dus vandaar deze foto maar kan morgen wel ff een foto maken van de schaal zo al hij nu is.

Goeten, Marco
    wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat de schaal er goed uitziet als je bedenkt dat ie gemaakt is door iemand met weinig ervaring... een compliment zeg maar...
    Misschien moet ik dat dan de volgende keer ook gewoon zo opschrijven!
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Iedereen bedankt voor zijn reaktie.

Ik ga het eens proberen met voor draaien en goed laten drogen en laten wennen aan de juiste omgeving en dan pas verder afdraaien.

@ Ronald ik zag het ook niet als kritiek hoor... haha maar bedankt voor het compliment

Gr Marco

Forum Rechten