aankoop schaaf

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
Hallo,

Ik wil me graag een nieuw/beter schaaf(machine) aanschaffen, maar weet niet goed waar ik mijn geld best kan aan uitgeven.

Momenteel heb ik enkel een handschaaf (Stanley Bailey 4), die na wat bijwerken wel behoorlijk werkt. Op de avondschool heb ik met vlakbank en vandiktebank gewerkt.
Wat wil ik meer: sneller en gemakkelijker stukken vlak, haaks en op dikte krijgen.

Mogelijkheden:
* handschaaf (schaven) van een betere kwaliteit
+ met de hand werken vind ik ergens wel een meerwaarde tov machinaal
+ mooier afgewerkt dan machinaal geschaafd
+ willekeurige breedte mogelijk
- verschillende schaven nodig, dus zeer duur
- toch nog redelijk wat tijd nodig

* combinatiemachine
+ snel en gemakkelijk werken
- prijzig, eigenlijk te duur als ik ineens kwaliteit wil
- schaafbreedte beperkt door machine
- momenteel niet echt plaats om grote machines te zetten

* (draagbare) elektrische schaaf
+ overal te gebruiken, ook dingen die niet op de machine kunnen
+ wellicht de goedkoopste optie van de 3, als ik overal kwaliteitsmerken neem

Voorlopig gaat mijn voorkeur naar de elektrische schaaf uit:
* de machineslag kan ik eruit halen door er op het einde nog eventjes met een gewone handschaaf over te gaan
* net als een handschaaf overal te gebruiken, willekeurige breedtes mogelijk (of zie ik dit nu verkeerd ?)
* nadeel tov vlak/vandiktebanken: over grote oppervlaktes vlak, haaks en op dikte blijven moet wel met de hand gecontroleerd worden

klopt mijn redenering een beetje, zie ik iets over het hoofd, wat zouden jullie me aanraden.
Ook tips voor merken, types, ... zijn welkom

alvast bedankt,
Willem
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Willem,


Ik kan me voorstellen dat het houtschaven voor een complete kast met de hand net wat te veel van het goede word.
Toch is een goede handschaaf pure noodzaak. Maar denk er aan: beter een slechte schaaf met een scherpe beitel, dan een goede schaaf de niet getuned is.

De aanschaf van een electrische schaaf krijg je denk ik spijt van. je kunt slecht zien waar je schaaft omdat de machine er zelf voor zit. een dergelijk apparaat is leuk voor erbij en als je veel moet verspanen kan het handig zijn, maar een plank vlakken met alleen een electrische schaaf zie ik niet gebeuren.

Mijn advies zou zijn om een kleine simpele vlak van dikte combinatie te kopen en zo nodig de geschaafde vlakken met de hand na schaven.

mooie machines voor de serieuze amateur of de kleine professional worden o.a. door kitty gemaakt.

Wil je echter kleine werkstukken maken dan kan een machine van HBM je misschien verder helpen. deze zijn erg goedkoop, maar de kwaliteit is daar ook naar. ik ken diverse mensen met dergelijke machines, en zij zijn blij dat ze hun hout geschaafd krijgen zonder blaren op de handen, maar de andere kant is dat je 2 maanden na aanschaf al droomt van een grotere.

Wat betreft de schaafbreedte: breed is makkelijker, maar als je de machine hobbymatig gebruikt is er niks mis met een beitel van 160 of 210 mm.

Na het verlijmen komt je scherpe handschaaf altijd weer van pas. en bovendien wanneer gebruik je bredere planken dan 20 cm?


Succes met de keuze.

Sanny
 

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
Sanny zei:
De aanschaf van een electrische schaaf krijg je denk ik spijt van. je kunt slecht zien waar je schaaft omdat de machine er zelf voor zit. een dergelijk apparaat is leuk voor erbij en als je veel moet verspanen kan het handig zijn, maar een plank vlakken met alleen een electrische schaaf zie ik niet gebeuren.
Is dat zo ??
Misschien moet ik toch maar eerst eens proberen met zo'n ding te werken voor ik een beslissing neem.

Sanny zei:
en bovendien wanneer gebruik je bredere planken dan 20 cm?

Helaas plan ik dit wel vaak te doen. We zijn bezig met de renovatie van een oude boerderij, vroeger werden er veel bredere planken gebruikt dan nu. Vermits we de inrichting qua stijl willen laten aansluiten bij het bestaande, vond ik het wel passend om ook brede planken te gebruiken.

w
 

Sanny

Actieve deelnemer
Met planken breder dan 20 cm breed bedoel ik dat je in de regen geen breder hout gaat verwerken. natuurlijk zul je delen in de breedte aan elkaar moeten verlijmen om bij voorbeeld een tafelblad te maken.
Vanuit dat oogpunt is een brede schaaf beitel onzin. een plank van 40 cm breed uit een stuk zal ook niet vlak blijven. meerdere smallere delen om en om verlijmd blijven beter vlak.

Sanny
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Om stabiele brede planken te maken kan je die beter opbouwen uit verlijmde stroken. Daarom zou ik dus wel tevreden zijn met een kleine vlak vandikte bank. Ik zal niet snel breder willen schaven dan 16 tot 21 cm.

Maar even over elektrische schaven. Ik heb een Festool 850 schaaf en die is wel erg fijn om even snel ergens een sponning in te schaven. Maar ik gebruik 'm vaker in een bankje om kleine werkstukken te vlakken. Lange lengtes gaat niet goed, korte wel. Probleem verder is dat je zijdes niet zomaar machinaal evenwijdig krijgt daarvoor heb je toch echt een vandikte nodig. Machineslag heeft dat ding nauwelijks.

Verlijmde planken vlak ik altijd mbv van een bandschuurmachine met schuurraam. Dat gaat ook prima.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
@zuma:
Heb je toevallig een foto van je festool in dat bankje en van je bandschuurmachine met schuurraam? Wat dat laatste betreft begrijp ik niet wat je bedoelt...
Bedankt!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De schaaf in een bankje voor het kleine vlakwerk:

HL-850-Jointer-Conversion.jpg


De bandschuurmachine met schuurraam instructie met plaatjes:
http://www.festool.nl/images/Toepassingen/219_NL.PDF
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.