Frezen met kolomboor

Dirk S.

Nieuw lid
13 aug 2009
9
0
Dag allen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende:
Ik ben sinds een tijdje in de weer met mijn bovenfrees (Bosch POF 1200AE). Niet de meest professionele machine, maar om de basics van het frezen een beetje onder de knie te krijgen voor nu voldoende.

Nu ik echter wat lastigere dingen wil gaan frezen zit ik met het volgende dilemma:
a) schaf ik een zwaardere freesmachine aan die ik aan een freestafel bevestig?
b) schaf ik een kolomboor aan die ik tevens als frees gebruik?

Met name in het tweede geval vraag ik jullie om advies. In mijn simpele voorstelling schaf ik een kolomboorhouder aan en zet daar een flinke boormachine in (die ik daardoor ook voor andere zaken kan gebruiken buiten mijn werkplaats).
1) moet die machine aan een minimum vermogen voldoen?
2) biedt deze voldoende stabiliteit om net te frezen?
3) zijn er wezenlijke verschillen t.a.v. een freestafel met onderfrees (afgezien van de positie van de frees uiteraard)? Mij lijkt het feit dat de frees zich boven het werkstuk het werkstuk bevindt prettiger dan eronder (zoals je ziet ben nogal groen in dit opzicht)

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en uiteraard nu al zeer dankbaar voor jullie input!

Groet,

Dirk
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Een kolomboor is geen frees.
Het hangt ervan af wat je met die frees wil doen, maar je gaat een freestafel nooit kunnen vervangen door een kolomboor.
De draaisnelheid van een kolomboor is ook te laag volgens mij.

Waarom maak je zelf geen freestafel in hout, waar je je Bosch frees onder kan monteren?
 

Dirk S.

Nieuw lid
13 aug 2009
9
0
Hmmm... toerental is idd een flink stuk lager zie ik net.

De reden dat mij de kolombooroptie interessant lijkt, is dat je volgens mij beter zicht hebt op je werkstuk.

Het maken van een freestafel is zeker een optie. Echter wat ik mij dan afvraag is hoe je je freesjes verwisselt? Moet je dan de machine telkens onder de tafel uithalen? Instellen lijkt me ook niet makkelijk...
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
er staat hier op het forum een stukje over het zelf bouwen van Frees tafels. ik zelf heb ook een POF 1200 en deze ga ik ook onderbouwen in de tafel frees van Guidio Hein (tekening hier ook op forum te vinden) en wil hem dan standaard laten zitten omdat ik hem te zwaar vindt i.v.m spierziekte en over stap naar Festo

hans
 

Dirk S.

Nieuw lid
13 aug 2009
9
0
Dag Hans,

Dat stukje had ik ook al gelezen en uit een paar boeken heb ik voor het bouwen van freestafels inmiddels een hoop info.

Op dit moment gaat het me echter meer om de keuze van het freesprincipe. De tafel volgt daarna wel!
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dirk,

Als eerste zal het maximum toerental je boormachine veel te laag zijn om splintervrij te kunnen frezen. Een beetje boormachine zal maximaal 3000 toeren/minuut maken. Een bovenfrees draait tussen de 10.000 en 25.000 toeren/minuut ! Daarnaast is een boormachine niet ontworpen om zijdelings op de boorkop belast te worden. Wil je toch een boorkolom gebruiken dan zou ik voor een losse freesmotor kiezen bv:

http://www.damencnc.com/damencnc.php?di ... bbeaadc19c

Deze motoren zijn speciaal gemaakt voor jouw toepassing. Ze zijn dubbel gelagerd en hebben een "kraag" die in de gangbare boorkolommen past.
Een ander probleem bij een dergelijke opstelling is het vastzetten van de boorkolom op de juiste freesdiepte. Maar met een beetje technisch vernuft is hier ook wel iets op te verzinnen.
Persoonlijk zou ik echter kiezen voor een freestafel met bovenfrees. Om snel van frees te wisselen zou je de "eliminator chuck" van woodrat kunnen gebruiken:

http://www.woodrat.com/chuck.html

Ed
 

Dirk S.

Nieuw lid
13 aug 2009
9
0
Dag Ed,

Bedankt voor je reactie. Het toerentalprobleem had ik idd al gezien.

Je losse freesmotor optie ziet er interessant uit. Wat ik me daarbij afvraag is of en hoe het toerental te regelen is. Ik zie geen switch dus ik neem voorzichtig aan dat je zelf een regelaar erop moet zetten... zeker het overwegen waard!

De "chuck" van woodrat is in mijn geval helaas geen optie, daar ze 300 modellen supporten, behalve de mijne :shock:

Ik blijf erbij dat ik de voorstelling dat ik onder mijn freestafel moet kruipen om de diepte van mijn frees exact in te stellen door de machine omhoog te duwen nou niet erg verlokkend vind. Anderzijds doen hele volkstammen het zo als ik het goed begrijp, dus dan zou het ook wel weer mee moeten vallen ...

Hmmm...ik ben er nog steeds niet helemaal uit...
 

Dirk S.

Nieuw lid
13 aug 2009
9
0
3 uur browsen later...

Inmiddels is de stand als volgt:
Ik heb de gebruiksaanwijzing van de Kress freesmachine bekeken en daarin gezien dat er op het apparaatje een regelaar zit. Daarmee is die vraag beantwoord.

Vervolgens ben ik in een andere thread een heel verhaal over freestafels en met name liften voor freestafels tegengekomen (viewtopic.php?f=1&t=232&st=0&sk=t&sd=a&hilit=lift&start=10). Jullie worden bedankt, want nu ben ik verliefd of de unilift (http://www.woodpeck.com/unilift.html). In combinatie met de Kress lijkt het me een mooie oplossing. Nu moet ik alleen nog even zien zeker te stellen dat die combi past. Ik las ergens dat dat het geval is, maar ik wil het wel nog even voor de zekerheid nagaan.

Dan ga ik nu maar eens dromen van mijn soon-to-be freestafel :)

Oh en de oplossing van die japanner, uit de link hierboven, om met een plankje de stopschakelaar te bedienen vond ik wel erg handig. Iemand nog ervaringen/suggesties?
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb zelf een freestafel gebouwd, en daarin een triton trb001 bovenfrees ondersteboven gehangen.

Specificaties

Hiervan wordt gezegd dat ze de ideale machine is voor gebruik onder een freestafel (je kunt die veren eruit nemen om ze onder tafel te gebruiken), en ik ben er inderdaad heel tevreden over. Ze is ook relatief goedkoop voor zo'n zware machine (heb ze in engeland besteld voor zo'n £200. Ik denk dat je wel goed zult moeten zoeken om ze nog te vinden).
Je zou bij deze bovenfrees de bits kunnen verwisselen boven de tafel, en ik geloof dat dit inderdaad het geval is, maar bij mij is de freesplaat waar ze in hangt net iets te dik, waardoor het moeilijk wordt om die spanring los te draaien. Ik heb dit nog niet veranderd aangezien ik toch niet zo vaak bits wissel.
Als je bits een schacht van 8mm hebben, kun je een verloop stuk gebruiken van 1/2" naar 8mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.