Vraagje over sleuvenfrees op accu

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ooit heb ik een zeer goedkope sleuven (lamello) frees gekocht. Op zich prima als je de geleider niet serieus neemt en de afstelling ook niet. Maar omdat de verbindingen nooit perfect zijn wil ik een betere machine kopen. Nu heeft een webwinkel deze aanbieding http://www.toolsxl.nl/makita-bpj140z-accu-lamellenfrees-144-volt-li-ion-100-mm-koffer-p-22968.html. Klinkt als een mooie prijs ook omdat een extra accupack nooit weg is, ik heb een hoop van Makita. Mijn vraag is, Is het geen nadeel dat deze machine niet gewoon op 230V werkt? Heeft zo'n accu machine wel de kracht? Hoelang de accu meegaat maakt niet veel uit ik heb meerdere accu's. Iemand ervaring met deze machine? (en sorry dat het op 1 lijn staat deze tekst, enter werkt niet, ik weet niet waarom)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat een accu uitvoering leuk/goed is als je met regelmaat op locatie een paar verbindingen moet maken.
Mocht je het apparaat alleen in de werkplaats gebruiken, dan zou mijn keuze een variant met snoer zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je dit apparaat ook altijd op een stofzuiger aansluit, maakt een snoer ook niet uit. Een apparaat met snoer is ook lichter.

Ik wil alleen schroefapparaten snoerloos hebben, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik ben inderdaad ook bang dat de machine gewoon niet krachtig genoeg is. Hij zal de werkplaats nooit verlaten dus misschien maar 100 euro neerleggen voor een 230V machine.

Wel jammer was een leuke aanbieding :D
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik vind het overigens maar een rare aanbieding.
Het is alleen de body voor die prijs (dus zonder lader en accu) maar je krijgt er toch een accu bij.
Beetje vreemd :p .
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Makita scoort zelfs met hun 10,8V cirkelzaagjes (op amazon.com) het blijft een gok maar ik denk dat het best meevalt qua vermogen, als het blad tenminste scherp is.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik heb een makita pneumatische boorhamer met 18Volt Lion accu's, daar worden gaten tot 20 mm mee geboord, gaat prima.
Voor gebruik in een werkplaats, zou ik, afgezien van een accuschroef machiene, machienes op netspanning nemen, scheelt op termijn behoorlijk in de kosten, lion accus hebben geen onbeperkte levensduur, en zijn ook nog eens prijzig.
Mijn set accu gereedschap is nu ongeveer 5 jaar in gebruik, en de accu's hebben nu duidelijk minder lading.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Na lang overwegen knoopje doorgehakt en de 18V lamellofrees gekocht. Zonder accu's en oplader want die had ik al. (3 Ah). Eigenlijk kon ik nergens een goeie review vinden, dan maar zelf testen.
Meteen een systainer nummer 3 erbij besteld, daar past hij op zijn kant precies in. Toch jammer dat Makita nog niet helemaal is overgestapt op systainers.

Dat de geleider en de instellingsmogelijkheden perfect zijn wist ik al, over de 230V machine zijn genoeg reviews te vinden. Mijn zorg was de 18V en de halvering van het toerental.

Het eerste wat je opvalt is dat draadloos toch echt wel een voordeel is hoor! Als je veel moet frezen heb je steeds de machine op een andere plek en hoek, geen draad is een uitkomst.
Natuurlijk moet je dan ook niet je stofzuiger aansluiten. Sowieso niet aan te raden want als je de stofzuiger aanzet hoor je een hele rare fluittoon. Het stofzakje werkt prima.

Kracht heb je genoeg, blijkbaar was mijn twijfel ongegrond, Makita weet toch echt wel raad met accumachines.
Geprobeerd op Eiken hout en geen enkel probleem. Mocht het toch te zwaar worden heeft de machine trouwens accubewaking. En je moet wel heel erg veel sleuven maken wil je een 3Ah accu leeg krijgen.
Ook opvallend, de machine maakt erg weinig geluid, loopt lekker soepel. Groot verschil met mijn oude lamellofrees van PowerPLus tools (49 euro)

De machine was zonder accu's zo'n 100 euro goedkoper als de 230V editie, en ik ben blij dat ik voor deze heb gekozen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.