Alles over Figuurzaag Figuurzagen Patronen Italiaans Figuurzaagwerk

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Sorry voor dit ongemak.
Ik heb er enkele ge-upload, maar dan moet je zeker op de image klikken wat bij mij wel werkt.
Heb gezien dat anderen wel direkt de foto's kunnen tonen, waarom ik niet.
Zal morgen ook een beschrijving en foto's sturen van die einhell machine.
Zal nu alvast enkele sturen en dan moet ik naar bed, morgen om 7.15 loopt het wekkertje weer af.
FiguurzaagMachine (2).jpgFiguurzaagMachine (4).jpg
Zie je deze foto's Dan volgt morgen de rest.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb vorige week wat werk "live" mogen zien. Erg mooi gemaakt !! Met een beetje geluk is dit allemaal ook te zien op 1 september tijdens de houtdag in onze loods (verdere info volgt)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@Frecledbee

Dat ziet er mooi uit van iemand die dit pas 3 maanden doet.
Wat een goede keuze heb je gemaakt om dit te gaan doen.
Veel plezier met deze hobby en laat af en toe wat foto's zien.

Mvg.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Hartelijk dank voor die leuke reacties, dat geeft de burger meer moed om toch maar door te gaan.
Alleen de naamkeuze van het onderwerp:Alles over Figuurzaag Figuurzagen Patronen Italiaans Figuurzaagwerk

Deze had had moeten heten Figuurzagen en Intarsia.
Betreft dat italiaanse, dat heb ik niet verzonnen en weet ook niet waar dat op slaat.

Ben fanatiek bezig om 1 sept. de loods vol te kunnen hangen.

Italiaans komt bij mij weg. Dat is figuur figuurzagen. Hierbij lopen twee lijnen exact parallel. Heb werkstukken gezien waar je de schuifmaat op kon houden en geen verschil te zien. Kan helaas even snel geen voorbeelden vinden.

Je bent knap bezig voor een beginnertje. :confused: Volgens mij heb je een paar stappen over geslagen in het leer proces van figuurzagen. Ziet er allemaal enorm leuk uit. Ben benieuwd waar je nog problemen mee hebt ???
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
OJee, heb dat Italiaans priegelwerk gezien. Het is prachtig maar dan moet je een goede machine hebben om de zaagjes snel te kunnen los/vast zetten, goede ogen en heeeel veel geduld.
Blijf toch maar bij intarsia, iets wat groter en veel schuren en lekker de geur van hout opsnuiven.
Ik ben zo ongeduldig dat als ik met een project bezig ben, de volgende pattern al weer klaar ligt.
Ben ook bezig met CorelDraw te leren hoe je deze zelf kunt tekenen en van een foto een figuurzaag afbeelding kunt maken.
Zo zie je maar, mijn hele leven in de metaal gezeten, nooit iets met hout gehad en nu op mijn oude dag alsof alles in mijn resterende leven afhangt van hout , hout en nog eens hout, en met name de grote verscheidenheid aan tropische houtsoorten.
Daarom wilde ik ook naar Rick van masaveHout om als een kind in een houtsnoepwinkeltje rond te kijken.
Staalsoorten ken ik inmiddels maar houtsoorten ?
Het kan raar lopen, maar wel fijn.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
@ FrecledBee Mooi werk, ik vind het moeilijk te geloven dat je in zo weinig tijd zo'n resultaat kan voorleggen, Chapeau!;)
@ Jan-Pieter Wat is een hopbel hangertje?:confused:
Groetjes,
Pascal
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Hartelijk dank, maar moet toch nog veel bijleren en de juiste gereedschappen maakt het ook enigszins gemakkelijker.
Heb zoals ik al schreef de garage omgebouwd naar een heuse atelier met alle benodigde gereedschappen.
Ik hoef bijna alleen maar aanwezig te zijn om mezelf aan te sturen.
Moest ook even Googelen wat een hopbel is, maar ik denk een wietbolletje of echte hoppe wat ook in de hoofdpijn bieren zit. Heb denk ik ook in mijn gemeentetuin staan.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Tja nu je het zegt, zoiets dus:

BREWERS_GOLD.JPG
Daar had ik eigenlijk niet aan gedacht. En dat als Belg, foei. :eek:
Dat kan een mooi juweel worden voor (vermoedelijk) een bierliefhebber. ;)
Zal wel niet simpel zijn om zoiets kleins te zagen, maar gezien de andere juwelen op de websites, zal dat wel lukken. :cool:
Groetjes,
Pascal
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
En welk hout gebruiken we hiervoor dan ? We gaan toch niet groen schilderen he'
Pau Amerillo dat is geel, dan krijg je dus een uitgedroogde Hopbolletje
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Haha ja dat dus. M'n broer drinkt veel bijzondere biertjes en brouwt ook z'n eigen biertjes, het hopbelletje was volgens hem het enige wat ie eventueel om z'n nek zou willen dragen. Weer een leuke uitdaging om te maken van 4-5cm.

Schilderen gaan we niet doen. Een niet te lichte houtsoort, pau amarello, beuken of kersen ofzo.

FrecledBee, lijm je alle stukjes alleen tegen elkaar of lijm je het nog op een plaat?
 
Laatst bewerkt:

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Ja jan-Pieter, dat is wel het mooiste.
Voor grote projecten zoals de Toekan en het paardenhoofd gebruik ik 1/4 triplex en de kleinere nog een maatje dunner.
En uiteraard een zaagtandhangertje, zodat je hem kan hangen zoals je wilt.

P1000588.jpg
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Toch leuk die samenwerking tussen Hegner en Einhell.
Heb ze zover gekregen dat Einhell de kennis van Hegner integreert om zo een degelijke ( lees zware ) machine met variabel toerental te creëren voor slechts €86,00 + € 15,00 Hegner klemmen.
Heb tevens de los trillende spanner aangepast, was toch bezig.
Geintje natuurlijk, maar kan wel een mailtje sturen naar Einhell voor deze door mij verbeterde versie. Oh wat zaagt hij nu fijn en precies.
Als ik dit had geweten hoefde ik ook geen Hegner aan te schaffen.
P1000604.jpgP1000607.jpgP1000608.jpg
Moet alleen nog een stukje bladveer onderin plaatsen.
Mijn Intarsia gaat ook gewoon door.P1000602.jpgP1000598.jpg
Nog even aflakken en alweer twee gereed.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Toch leuk die samenwerking tussen Hegner en Einhell.
Heb ze zover gekregen dat Einhell de kennis van Hegner integreert om zo een degelijke ( lees zware ) machine met variabel toerental te creëren voor slechts €86,00 + € 15,00 Hegner klemmen.
Heb tevens de los trillende spanner aangepast, was toch bezig.
Geintje natuurlijk, maar kan wel een mailtje sturen naar Einhell voor deze door mij verbeterde versie. Oh wat zaagt hij nu fijn en precies.
Als ik dit had geweten hoefde ik ook geen Hegner .


Mijn ervaringen met de Hegner figuurzaagmachine
Ik heb een oud exemplaar, wellicht zelfs uit de tachtiger jaren. Het grootste type uit hun serie van destijds geloof ik. Het toerental is in stappen te kiezen, tussen zo'n 600 omw/min en 1400 omw/ min, door het v-snaartje te verleggen. Het motortje heeft een afgegeven vermogen van 180 watt, wat meer dan de nieuwere types van Hegner geloof ik.
Ik gebruik uitsluitend het laagste toerental. Echt fijn figuurzaagwerk doe ik bijna niet, maar ook dan gebruik ik het laagste toertal. Bij de hogere toerentallen vind ik de trillingen onaangenaam hoog, zeker voor een zo dure edelmachine -:).


Doordat bij mijn machine het toerental ingesteld wordt door het verleggen van een v-snaar en het wat grotere vermogen van het motortje is het bij dat lage toerental een relatief krachtige machine en zaagt het qua kracht (koppel) moeiteloos hardhout, delrin, nylon etc tot de maximale dikte die de slag toelaat. Dat is ruim 40 mm. Trespa gaat ook.
Vaak is het wel zo dat de snede dan wat hol/bol wordt, maar zulk dik hout/materiaal zagen is natuurlijk een wat oneigenlijk gebruik. Misschien zou dit effect niet of in veel mindere mate optreden bij gebruik van een stukje smal lintzaagje. Qua kracht kan dit machientje het bij dat lage toerental wel aan.




Ik vind het heel prettig dat de machine zo robuust is uitgevoerd. Uit een soort standaardonderdelen. Je kan overal bij.


Het blaasbalgje zorgt ervoor dag al het zaagsel effectief wordt weggeblazen .... in de richting van je gezicht. Een masker is zo een must. Eerder in dit draadje werd al een suggestie voor een betere oplossing gedaan.


Ofschoon ik vaak redelijk tevreden ben over de resultaten met deze oude Hegner kan ik me voorstellen dat mensen meer tevreden zijn over andere veel goedkopere merken. De Hegner is vooral een foolproof machine die relatief goed bestand is tegen mishandeling en geschikt voor scholen, mits de leraar erop toe ziet dat er tijdig wordt gesmeerd. Mijn machine komt van een school. Een van de lagers zat muurvast. Maar door de no-nonsens concept van de Hegner is hij relatief eenvoudig en goed zelf te repareren.



overigens FrecledBee: luguber mooi werk toon je :)

mvg
klaas0639
 

Cornel41

Nieuw lid
22 aug 2012
7
0
Beste meneer

mooi werk wat u gemaakt heeft
maar hoe komt u aan de patronen en waar haalt u al het hout van daan
ik wil hier graag ook aan gaan beginnen

groet cornel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
Voor hardhout kijk op marktplaats voor oude hardhouten deuren, Je kan ze vaak gratis meenemen.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Voor figuurzagen kun je veel hout vinden op marktplaats, voornamelijk restanten maar er is bv ook iemand die verkoopt verschillende soorten parketlatten. Voor intarsia zoals dat van FrecledBee kun je het beste een fijnhouthandel bezoeken of Masave een berichtje/mailtje sturen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.