Alles over Figuurzaag Figuurzagen Patronen Italiaans Figuurzaagwerk

jeannevdreek

Nieuw lid
1 apr 2017
2
0
Welk blad voor dikker hout 22mm MDF

Ik heb even een vraag
Ik heb een Ferm figuurzaagmachine en ben bezig met MDF rond de 22mm dik. Als ik zaag krijg ik schuine randen, waardoor ik denk dat de zaagbladen niet geschikt zijn voor de dikte van het hout.
Weet iemand wat voor bladen ik het beste kan pakken? Ik heb behoorlijk wat rondingen en kleine stukjes te zagen, maar t moet soepel gaan en het hout moet recht afgezaagd worden.


 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, ik denk dat de zaag dit niet aan kan Jeanne, Ferm is nou niet een topmerk wat als zeer goed bekend staat. Er zijn wel betere merken figuurzagen maar welke merken dat zijn, daar heb ik helaas geen kaas van gegeten. Maar er zijn forumleden die het wel weten, wacht de reacties maar even af.

Groet Pel.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Het klopt dat een Ferm figuurzaag niet al te best is maar nog wel geschikt voor hobby doeleinden. Voor 22mm zou ik #9 zaagjes gebruiken van Olson PGT double reverse tooth, maar met andere #9 zaagjes kom je misschien ook al een eind. Zorg ook voor voldoende spanning en zagen op lage snelheid of anders langzaam zonder veel duwen. Als dat nog niet goed gaat dunner hout gebruiken.

Moet er bij MDF geen stofmasker op?

Mocht je figuurzagen leuk gaan vinden kun je gaan kijken naar een Proxxon of Hegner met variabele snelheid, deze twee worden regelmatig op marktplaats aangeboden.
 
Laatst bewerkt:

jeannevdreek

Nieuw lid
1 apr 2017
2
0
Bedankt voor de informatie .Ik ga als eerste de Olson proberen, kijken of deze wel een rechte zaagsnede heeft. Een stofmasker is wel aan te raden inderdaad. Misschien dat jullie een ander soort hout weten wat goed te gebruiken is. Wel een dikte van ongeveer 2 cm.
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Dit is al een ouder toppic maar : JPAJS, 12 uur per dag zagen is een straf, geen hobby.

Misschien verwar je de instructeursopleiding met hobbymatig zagen.
Ik heb schilderlessen gegeven, id heel wat anders dan figuurzagen.
Om les te mogen en kunnen geven moet je heel veel (verplichte) vlieguren maken.
Oa voor de skills en papiertjes.

Verder, och voor een beginner maakt het niet zoveel uit welke machine.
Maar bagger zou ik id weer niet kopen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik gebruik voor figuurzagen uitsluitend nog #5 reverse zaagbladen. Maakt mij niet uit welke dikte. De hegner staat altijd op hoogste snelheid maar misschien is dat omdat ik veel teakhout zaag. Maar erg mooie figuurzaagwerken, ik ben nog beginnend en ga me daar nog niet aan wagen. Wil nog geen ronde zaken willen schuren etc. Er staan met regelmaat hegner figuurzaagmachines te koop op mp, soms onder een verkeerde categorie en dus goedkoper. In belgië kan je olson zaagjes kopen. Ken in Nederland geen reseller? Als ik het goed zie kan je bij die einhell de luchtslang van de zijkant laten blazen. Dat doe ik ook standaard, wordt het niet in je snufferd geblazen. Heb dat op de hegner zelf gebouwd met stuk plaatstaal en spul van aliexpres (totale kosten 3 euro)
 

Neuru

Nieuw lid
22 okt 2023
6
0
Midden Nederland
Sorrie, ik ben aangemerkt als junior Member, dat is enigszins ook zo maar ben al 62 en afgekeurd.
Zit al twee jaar thuis ruimte en tijd genoeg, maar ik verveel me rot.
Daarom ben ik al heel lang zoekende wat ik met mijn handicap nog kan doen.
Ik zag het licht, niet lachen, maar het is geworden FIGUURZAGEN en niet zomaar een stukje triplex, nee dan wel gelijk goed doen.
Met bovenstaande houtsoorten legpuzzels en Intarsia figuren maken.
Hopelijk kan ik dat heel lang volhouden
Groetjes Jan
 

Neuru

Nieuw lid
22 okt 2023
6
0
Midden Nederland
Hallo allemaal,

Wij zijn voor het eerst aan het elektrisch figuurzagen geslagen.
Een Scheppach deco xls aangeschaft. Nu vragen we ons af welke hout we moeten kopen. Maar vooral ook hoe dik de houtdikte minimaal en maximaal moet zijn voor deze machine.

Is er iemand die hierop het antwoord weet?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Heb je dit topic al vanaf het begin gelezen? Daar staan de adviezen al in. Goedkoop restmateriaal en niet te dik. Eerst goed oefenen en dan met hout naar jouw keus.
 

Neuru

Nieuw lid
22 okt 2023
6
0
Midden Nederland
Dankjewel voor je reactie!
Hebben inmiddels het topic helemaal doorgelezen👍We zijn een stuk wijzer😃

Konden alleen niets vinden over de dikte van het hout? Tot hoeveel millimeter dikte kun je maximaal zagen?

En dan mijn laatste vraagje..
Hoeveel millimeter is handig om mee te gaan experimenteren🙃

Alvast heel erg bedankt weer!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dikte is gewoon proberen, ik heb enige tijd geleden een puzzel van een porsche gezaagd uit 20mm eiken, dat is wel hard werken, je moet echt zorgen dat je zaag goed gespannen is en dat je heel rustig aan toevoert.

Het beste kun je wat proberen met bv wat stukken van een sianaasappelkistje, wijnkistjes dat soort spul, dan krijg je in elk geval een beetje feeling met de machine en dan ga je langzaam wat dikker supl zagen, gewoon resthoutjes. Als iemand een pallet wgeggoit kun je dat hout ook gebruiken om te proberen. Kijk ook als er iemand in de buurt een verbouwing doet en een container heeft staan.
 

Neuru

Nieuw lid
22 okt 2023
6
0
Midden Nederland
Dankjewel voor je reactie 😊. Goh van eiken zelfs een puzzel gezaagd . Had er geen idee van dat dit zou kunnen met hard hout. Mogelijkheden lijken bijna onbeperkt wat hout betreft.

Wat een leuke en vooral handige tips ; pallet, sinaasappel/wijnkistjes, containers spotten op zoek naar restjes!

We gaan dus eerst even op zoek naar oefenmateriaal en dan lekker de experimenteer fase in. Dankjewel voor het mee denken. Erg leuk !
 

Neuru

Nieuw lid
22 okt 2023
6
0
Midden Nederland
Ook dat is een fijne tip. Gaan we zeker uitproberen. Maar eerst voor ons nog even zigzag lijnen volgen, scherpe hoeken en gewoon het lijntje volgen. Dat is al een leuke uitdaging 😊
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat ik altijd deed toen ik nog erg actier ermee was. Eerst schilderstape (goedkope van de a.c.tion) en daar het met lijm jaja ook van de a.c.tion opplakken. De tape zorg ervoor dat er geen lijmresten op je houtwerkje achterblijven. Binnenkort de hegner maar weer eens aanslingeren :)
 

Neuru

Nieuw lid
22 okt 2023
6
0
Midden Nederland
Wat leuk al die tips! Handig ook denk ik die afplak tape, zodat je zoals ik me kan voorstellen geen lijm restjes hoeft weg te schuren. Wij zijn enorm enthousiast allerlei voorbeelden aan het verzamelen, maar nog geen zigzag lijntje of rechte lijn gezaagd 😂 Maar hebben dan ook nog geen restjes hout verzameld. Maar dankzij prettige meedenk tips zullen we die vast snel ergens vinden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.