Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 45

Alles over Figuurzaag Figuurzagen Patronen Italiaans Figuurzaagwerk

Sorrie, ik ben aangemerkt als junior Member, dat is enigszins ook zo maar ben al 62 en afgekeurd.
    Zit al twee jaar thuis ruimte en tijd genoeg, maar ik verveel me rot.
    Daarom ben ik al heel lang zoekende wat ik met mijn handicap nog kan doen.
    Ik zag het licht, niet lachen, maar het is geworden FIGUURZAGEN en niet zomaar een stukje triplex, nee dan wel gelijk goed doen.
    Met bovenstaande houtsoorten legpuzzels en Intarsia figuren maken.
    Hopelijk kan ik dat heel lang volhouden
    Groetjes Jan

FrecledBee, als beginnend figuurzager zou ik niet gelijk met 24mm dik hardhout beginnen. Je hebt daar alzo een goede elektrische figuurzaag voor nodig i.c.m. de juiste zaagjes. Staande puzzels hebben al een redelijke moeilijkheidsgraad, ik heb er zelf ook enkele gemaakt, dus je kunt het beste wat dunner beginnen (1-1,5cm) en met wat zachter hardhout. Als je dat onder de knie hebt kun je het jezelf wat moeilijker maken met dikker en harder hout.

Voor goedkoop hout kun je het beste op marktplaats regelmatig zoeken. Laatst had ik nog ongeveer 17kg jatoba vloerdelen opgehaald voor €5. Je kunt ook terecht bij Masave hout hier op het forum. Mooie planken voor soms weinig geld, ik heb een flinke stapel van ze in m'n kamer liggen.

Als je af en toe wat puzzels verkoopt hou je misschien nog geld over ook.
    Laatst gewijzigd door Jan-Pieter; 18-03-13 om 01:06.

Ja Jan-Pieter je hebt misschien wel gelijk, maar als ik iets in mijn hoofd heb wil ik het ook gelijk kennen.
    Dat is ook zo met mijn accordeonmuziek, maar dat vergt heel veel jaren om goed te kunnen spelen en daarom heb ik dat maar weer op een laag pitje gezet.
    Heb afgelopen zaterdag een Figuurzaagmachine besteld met extra zaagjes en ben nu al zo ongeduldig, dat ik de garage al heb toegeëigend en ingedeeld en liefst zou ik al een hele hoop diverse mooie houtsoorten in het rek wil hebben.
    Masava in Zwolle ben ik ook tegen gekomen, maar dat is een beetje te ver weg van Waalwijk, ga morgen langs enkele houthandelaren in de buurt.
    De puzzle figuren die ik wil maken ben ik nog niet op het internet tegengekomen, dus dat wordt wel spannend.
    In ieder geval bedankt voor jou reactie en ik zal later zeker meer van mij laten horen.
    Laatst gewijzigd door FrecledBee; 18-03-13 om 02:04.

Welke figuurzaagmachine heb je besteld? De zaagjes die je nodig gaat hebben voor dik hard hout zijn Olsen PGT zaagjes. Ik vermoed dat de skip tooth iets beter is voor puzzelwerk. Voor de rest zijn Niqua Fix Reverse zaagjes goed. Ik bestel m'n zaagjes bij een Belg. Je hoeft niet langs bij Masave, ze sturen het ook netjes verpakt op.
    Laatst gewijzigd door Jan-Pieter; 18-03-13 om 10:46.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Figuurzagen doe je niet zo maar eventjes. Kwestie van skills krijgen door heel veel te doen. Begin eerst maar eens om resten 18 mm MDF aan gort te zagen. Machine haaks af te stellen en puzzel stukken te zagen zonder brandvlekken of haperingen. En dan dat ze na het zagen nog passen. Als je dat 12 uur per dag een week lang volhoudt dan kan je aan echt hout gaan denken. In Masieve hout zit structuur, dwars op gaat sneller als met de vezel mee. Een kwast of een harsgang of wat voor gebrek ook moet je van te voren zien voordat de zaag uitschiet. Ook als je dingen op het hout tekent hou je rekening met de structuur en pas je het ontwerp aan het hout aan. En niet andersom.

Ik heb vele les gegeven in het zagen met de machine. Geen één kon het direct en bleef keurig op de lijn. Door oefening en rustig blijven kom je een heel eind. Maar vergeet het......... dat je zonder oefening 40 mm hardhout kan zagen.

Heel veel succes en wees trots op elke werkstuk wat je maakt.
    Jeroentje

Heb een Einhell figuurzaag machine besteld bij 1ekeus die ik vandaag zou binnen krijgen met een extra setje standaard zagen.
    Goedkoop, dus voor een ervaren figuurzagist misschien niet de beste keus, maar voor mij moet het goed genoeg zijn.
    De info, betreft Masave en de zaagjes neem ik zeker ten harte en wordt als belangrijke informatie in een document opgeslagen.
    Moet even op antwoord wachten en kan dan waarschijnlijk een partijtje notenhout ophalen.

Ja Jeroentje, Heb al een plaat MDF in de garage staat en oefenparonen op papier.
    De keuze van de juiste zaagblad is denk ik ook essentieel reverse zoals jan-Pieter zei lijkt me ook prima, maar wordt hierdoor het werkstuk niet opgetild.
    Er zijn ook zaagjes met verschillende lengte tanden en/of onregelmatige zetting.
    Een vraag aan jou als leraar.
    Heb gelezen dat heel lichte houtsoorten snel brandpatronen achterlaten die je weer moet wegschuren en een remedie daartegen zou zijn transparante plakpand als smering voor de zaag.
    Heb je hier ook van gehoord ?

Je hebt groot gelijk SamPonette, daar zat ik zelf ook aan te denken nadat ik onze berichten had herlezen.
    Ben nieuw hier dus ik moet het nog een beetje uitvlooien.
    Sorrie en bedankt zal het noooooooit meer doen hoor.

Een Einhell figuurzaag is zonde van je geld dat lijkt me niet prettig zagen. Geen idee of je daarmee door dik hard hout komt. Als dat je budget is kun je misschien beter met een tweedehandsje van een betere kwaliteit beginnen.

Ja, zo'n reverse zaagje tilt met de paar tandjes die omhoog staan wel je werkstuk een beetje op. Dat los je op door je werkstuk omlaag te duwen. Het voordeel is dat je geen rafels krijgt, zeker met puzzels is het vervelend als je na afloop alle rafels moet wegschuren.

Ik denk dat zware houtsoorten eerder brandpatronen achterlaten, zoals purperhart en jatoba. Ik tape elk werkstuk voor ik het ga zagen. Dikke stukken tape ik aan beiden zijden. Maar het lost niet het probleem geheel op als je geen goede figuurzaag, zaagjes en techniek hebt.

JPAJS, 12 uur per dag zagen? Het moet natuurlijk wel leuk blijven he
    Laatst gewijzigd door Jan-Pieter; 19-03-13 om 14:05.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012

Alles over Figuurzaag Figuurzagen Patronen Italiaans Figuurzaagwerk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SamPonette Bekijk Berichten
    is het niet beter voor de rest van het forum dat jullie dit gesprek verderzetten in een topic over figuurzagen? Anders gaat niemand ooit deze nuttige informatie makkelijk terug kunnen vinden...
    Hopelijk voldoet dit voorlopig als basis voor alle figuurzagers.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FrecledBee Bekijk Berichten
    Heb een Einhell figuurzaag machine besteld bij 1ekeus die ik vandaag zou binnen krijgen met een extra setje standaard zagen.
    Goedkoop, dus voor een ervaren figuurzagist misschien niet de beste keus, maar voor mij moet het goed genoeg zijn.
    De info, betreft Masave en de zaagjes neem ik zeker ten harte en wordt als belangrijke informatie in een document opgeslagen.
    Moet even op antwoord wachten en kan dan waarschijnlijk een partijtje notenhout ophalen.
    Al koop je shit op de vlooienmarkt het maakt allemaal niet uit. Waar het in eerste begin om gaat is dat het zaagje van boven naar beneden gaat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FrecledBee Bekijk Berichten
    Ja Jeroentje, Heb al een plaat MDF in de garage staat en oefenparonen op papier.
    De keuze van de juiste zaagblad is denk ik ook essentieel reverse zoals jan-Pieter zei lijkt me ook prima, maar wordt hierdoor het werkstuk niet opgetild.
    Er zijn ook zaagjes met verschillende lengte tanden en/of onregelmatige zetting.
    Een vraag aan jou als leraar.
    Heb gelezen dat heel lichte houtsoorten snel brandpatronen achterlaten die je weer moet wegschuren en een remedie daartegen zou zijn transparante plakpand als smering voor de zaag.
    Heb je hier ook van gehoord ?
    Elke bouwmarkt en houthandel heeft bakken vol met restanten plaatmateriaal staan. Als je even vraagt krijg je dat voor niets mee. Teken een strakke lijn, een golf lijn, hoekjes bochtjes en probeer eerst zo dicht mogelijk bij te blijven.

Ben geen leraar, laat alleen een divers publiek kennis maken met figuurzagen op de machine. Kinderen en volwassenen het blijft altijd leuk te zien. Een machine die het werk doet en hun er achter. Iedere leeftijd krijgt een smile op zijn smoel.

Nee ken de truc van het plakband niet. Inderdaad type zaagje kan belangrijk zijn. Een beetje wax kan soms ook wonderen doen. Gewoon een waxinelichtje, pitje er uit, even tegen achterkant van de zaag aanhouden en klaar. Maar probeer ook eens te variëren met aanvoersnelhied.
    Als je net begint maakt het geen drol uit. Later dan weet je uit ervaring en delen op dit forum wat goed is en waar je het kan krijgen. Maar onthoud het ene zaagje in Grenen is een werkelijk geen drol waard in Noten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan-Pieter Bekijk Berichten
    Een Einhell figuurzaag is zonde van je geld dat lijkt me niet prettig zagen. Geen idee of je daarmee door dik hard hout komt. Als dat je budget is kun je misschien beter met een tweedehandsje van een betere kwaliteit beginnen.

Ja, zo'n reverse zaagje tilt met de paar tandjes die omhoog staan wel je werkstuk een beetje op. Dat los je op door je werkstuk omlaag te duwen. Het voordeel is dat je geen rafels krijgt, zeker met puzzels is het vervelend als je na afloop alle rafels moet wegschuren.

Ik denk dat zware houtsoorten eerder brandpatronen achterlaten, zoals purperhart en jatoba. Ik tape elk werkstuk voor ik het ga zagen. Dikke stukken tape ik aan beiden zijden. Maar het lost niet het probleem geheel op als je geen goede figuurzaag, zaagjes en techniek hebt.

JPAJS, 12 uur per dag zagen? Het moet natuurlijk wel leuk blijven he
    Elke machine is zijn geld waard. Als je begint koop dan zo'n shit machientje en geniet van elke mm. Tijdens een open dag bij de gereedschap boer of een open dag ergens, kan je ervaren dat duurder ook SOMS beter is.

Figuurzagen is een verslaving. Net als elke bewerking van hout. Als je tegen het stof kan en geniet van de lucht wordt je verslaafd. Is gelukkig niets tegen te doen. Ben wel eens begonnen met een grenen plaatje tot boom te zagen. Om elf uur kwam de buurvrouw vragen wanneer ik ging slapen. Boompje staat hier nog steeds te pronken.
    Jeroentje

Forum Rechten