Bouwtekening gezocht voor Maloof's rockerchair

Sanny

Actieve deelnemer
Wie heeft er een tip om aan een gratis bouwtekening te komen voor deze stoelen.
Ik ben al avonden op internet aan het struinen geweest, maar het beste resultaat is 135 dollar voor full-size patterns in drie verschillende maten (kijk eens op de site van Scott Morrison of Hal Taylor). Dat vindt ik veel geld voor een vracht papier waarvan ik slechts een deel gebruik.

Is er wellicht iemand die deze heeft liggen om te kopieren?
Misschien zijn er meerdere geinteresseerden in deze tekeningen en ze b.v gezamelijk een set aan te schaffen. het zijn maar ideeen!

Alvast bedankt,

Sanny
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
kan je eens kijken op die site's waar men ook mp3 vandaan haalt pirate nog wat mij dochter is niet thuis maar die is een ster in dat soort dingen zal eens vragen als zij wilt spitten

Hans
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Hansalmere zei:
kan je eens kijken op die site's waar men ook mp3 vandaan haalt pirate nog wat mij dochter is niet thuis maar die is een ster in dat soort dingen zal eens vragen als zij wilt spitten

Hans
dan hou ik me ook aanbevolen. ik ben een aantal boeken aan het lezen van hem op mijn vakantie en die schommelstoel is werkelijk prachtig.
Ik zal zodra mijn opleiding begint eens na vragen op mijn opleiding of er ergens ontwerpen rondzwerven van die stoel. iemand had 2 jaar geleden die stoel gemaakt als eindexamenopdracht.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo daar. Het is zondagmiddag, dus ik dacht, kom laat ik eens wat neuzen op internet.
Ik kwam bij de site : http://www.defauwesmeubelmaker.nl
Laat die man nou onder andere Sam Maloof schommelstoelen op bestelling maken!
Hij laat in 45 foto's wat van het productieproces zien. Heel leerzaam lijkt mij. Je hebt wel heeeeeeeel veel lijmtangen nodig.
In het boek "Designing and building chairs", 160 bldz, met foto's en tekeningen - ISBN 978-1-56158857-2, laat Sam zelf zien hoe je de armleuning van zijn stoel moet modelleren. Dat is al iets zou ik zeggen.
Verder nog een interessant boek gezien dat over het ontwerpen en maken van stoelen gaat
("Chair making & design", ISBN 1933502061).
Ik doe er nog wat plaatjes bij om de belangstelling voor de schommelstoel nog wat te vergroten.
Sjonge wat een mooi project!

Attached files
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Tjeerd,

Beide boeken zijn reeds in mijn bezit, evenals het boek woodworker van Maloof zelf.

Op de site van defauwes ben ik vandaag al geweest na een tip van een cursist. Deze kwam ook met de site van Frank aan. Dit is tot nu toe de goedkoopste oplossing, maar het probleem blijft dat je van alles koopt wat je niet nodig hebt. mij gaat het om de verhoudingen, een paar basis maten en de schuinten in de stoel. als je er in gaat zitten en je hebt na 150 uur werk het gevoel dat je er voorover uit valt is dat niet leuk.
Over het constructieve gedeelte en hoe een ander de stoel maakt, daar ben ik niet in geinteresseerd. Dat lukt me zelf wel. het is leuker om zelf de oplossingen uit te zoeken.

Maar alvast mijn dank heren.

de zoektocht gaat voort...
 

peers

Nieuw lid
16 aug 2009
6
0
Hansalmere zei:
kan je eens kijken op die site's waar men ook mp3 vandaan haalt pirate nog wat mij dochter is niet thuis maar die is een ster in dat soort dingen zal eens vragen als zij wilt spitten

Hans
Ik heb 35Gb aan houtbewerkings boeken, tijdschriften, video's, artikelen en bouwtekeningen op mijn harde schijf staan, allen verkregen via sites als pirate nog wat maar helaas staat er geen enkel bouwplan in van Sam Maloof. Wel enkele artikelen van/over hem, zoals deze in de bijlage.

Attached files FWW-137-pag102.PDF (422.1 KB)
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
wat de konstruktie betreft...sam was een autodidakt en een grote fan van heel lange grote schroeven , afgedekt met pluggen en geen ingewikkelde houten verbindingen...
werkte goed voor hem maar is voor velen (zeker de war romantischere hobbyisten) niet puur genoeg.

annette
 

Sanny

Actieve deelnemer
Sam was inderdaad een autodidact, maar dat heeft hem juist de status opgeleverd die hij had. zijn meubelen staan in vele beroemde musea in de VS terwijl hij nog leefde. juist vanwege de missende kennis deed hij dingen die een geschoold iemand nooit zou doen. toch is hij er in geslaagd om tegen veel regels te zondigen (waar het om constructie gaat), en toch producten af te leveren die mooi, elegant, en duurzaam zijn.
De ebben pluggen zijn een handelsmerk van hem geworden. ze verraden waar de schroeven zitten. maar daarmee geeft hij direct een eerlijk beeld van hoe de stoel in elkaar zit. Los van zijn schroeven gebruikt hij toch veel traditionele en zelfverzonnen ingewikkelde constructies.

Lees zijn boek Woodworker eens. Maloof is uniek!

Ik geloof niet dat het lukt om aan gratis tekeningen te komen, dat wordt tzt bestellen bij highland woodworking.

Mensen bedankt voor de reacties!

Sanny
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
he sanny -

het woord autodidakt was absoluut niet negatief bedoeld! het kan juist -zoals bij sam heel verfrissende nieuwe dingen opleveren.
ik vind zijn werk -en niet alleen zijn werk met hout prachtig.
ik had het genoegen een paar jaar terug een middag met hem door te brengen - een en al plezierig.

annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

fbraam

Nieuw lid
4 mrt 2021
1
0
Wie heeft er een tip om aan een gratis bouwtekening te komen voor deze stoelen.
Ik ben al avonden op internet aan het struinen geweest, maar het beste resultaat is 135 dollar voor full-size patterns in drie verschillende maten (kijk eens op de site van Scott Morrison of Hal Taylor). Dat vindt ik veel geld voor een vracht papier waarvan ik slechts een deel gebruik.

Is er wellicht iemand die deze heeft liggen om te kopieren?
Misschien zijn er meerdere geinteresseerden in deze tekeningen en ze b.v gezamelijk een set aan te schaffen. het zijn maar ideeen!

Alvast bedankt,

Sanny
Beste sanny,

ben benieuwd of het je gelukt is ? Ik zou ze ook graag willen hebben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.