Figuurzager

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Na een tijdje meegelezen te hebben zal ik me ook 's voorstellen. Ik ben Jan-Pieter uit Rotterdam en m'n houtbewerkingshobby bestaat voornamelijk uit figuurzagen. Enkele jaren geleden heb ik een Proxxon figuurzaag gekocht voor het opknappen van open scheermessen, maar na 2 opgeknapte schuurmessen vond ik het wel weer genoeg. Daarna heb ik af en toe wat gezaagd om weg te kunnen geven.

Vorig jaar ben ik begonnen met het maken van hangertjes en dat bevalt me wel. Met kerst m'n Proxxon vervangen voor een Hegner om dikker hout te kunnen zagen en precieser te kunnen werken wat handig is voor inlegwerk.

Hier is een overzicht van wat ik zoal heb gemaakt. Ik verkoop af en toe wat hangertjes op marktplaats en ik heb 3 maanden geleden een DaWanda winkeltje geopend. Loopt nog voor geen meter, maar de views die ik krijg geven me ook al de nodige voldoening :D

Ik hou hier op het forum voornamelijk machine info in de gaten want ik kan nog wel wat gebruiken en het hout van Rick ;)

Wat wellicht nog interessant is om te melden is dat ik een wetsteen verzameling heb.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom Jan-Pieter en je hebt hele leuke hangertjes op je website staan. Kun je eens wat meer laten zien hoe die maakt, met de puzzelstukjes bv en het inlegwerk?

jaap
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt Jaap. Ik kan een volgende keer wel foto's maken van het proces. Ik gebruik geen truukjes voor het inlegwerk, ik volg simpelweg de lijn met de figuurzaag en haal steeds iets meer van de lijn af met de zaag en sleutelvijltjes tot alles netjes past. De gaten voor de yin yang stippen boor ik uit, maar de stippen zelf zaag ik nog.

Ik heb gezocht naar propboortjes maar ik zie geen kwaliteitsetje met eentje van 6mm. Ik over weeg om een setje 8mm-15mm en 15-30mm te kopen van Axminster. Tips over proppenboortjes zijn welkom :)
 
Laatst bewerkt:

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
hoi Jan-Pieter...
Ik vind die draak geweldig, wel een paar uurtjes werk in lijkt me zo... verkoop je die als bouwpakket ?

misschien wel iets voor de plaatselijke chinees :) Sambalbij, als die nog bestaat...
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt TiMmEr-JaN, paar uurtjes voor het zagen en afwerken kan wel kloppen. Ik zou het geen bouwpakket noemen, het is een puzzel met losse stukjes en het is niet de bedoeling dat je die in elkaar gaat lijmen. Hij valt ook niet zomaar uit elkaar, de puzzel is zo ontworpen (niet door mij) dat je het aan een willekeurig puzzelstukje kan optillen zonder dat er iets uit elkaar valt.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt valk.nl. Ja ik ken hem, ik heb al z'n filmpjes gezien :) Ik heb er wel wat tips van opgepikt, maar nog geen van z'n patronen gebruikt. Z'n schakelarmband lijkt me wel een leuke uitdaging. Z'n inlegmethode is helaas niks voor mij, snel en makkelijk maar je blijft altijd een (gevuld) gaatje zien.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Hier een foto van m'n Hegner Multicut 2SE met custom alu inlegplaatje en blaassysteem. Bij m'n Proxxon moest ik nog zelf bij blazen maar deze Hegner blaast als een malle :)

Hegner Setup.jpg

Misschien leuk om te zien hoe ik een project begin. De template heb ik in Illustrator gemaakt en daar de kleurencombinaties uitgekozen. Het is in rood uitgeprint zodat het goed afsteekt tegen een donker zaagje. De eiken rondjes gaan op de achterkant ter versteviging. Ik wilde meer stappen laten zien maar was gestopt met foto's nemen nadat ik er eentje was vergeten. Toen ik bijna klaar was kon ik het niet laten om toch nog even een foto te nemen.

Mosaic Discs 1.jpg

Mosaic Discs 2.jpg

Mosaic Discs 3.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.