reelseats

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik moet enkele reelseats maken. http://www.genuinebellinger.com/store/images/detailed/0/SPEY.jpg. Hierbij een voorbeeld. Voor de niet kenners dit is de onderkant van een vliegenhengel waar de reel (lijnhouder) op geplaatst wordt. Op zich niet moeilijk maar de profilering in de lengte is het probleem. Met de bovenfrees gaat het niet ( met een halfrondfrees wil de opdrachtgever niet) De diameter is tussen de 15 en 18mm en het ronde profiel ongeveer 1.5mm diep. Ik zat zelf te denken aan een profielschaaf (leuk om zelf te maken) maar waar haal ik de info vandaan om deze te maken. Ik denk dan met name aan de juiste hoeken voor de beitel.(schaven of schrapen) Ook andere oplossingen zijn welkom. Bedenk wel dat dit voor mij liefdewerk oud papier is. Een cnc staat wel op mijn verlanglijst maar a ik heb de ruimte niet b er staat nog veel meer op het lijstje en c het geld is op.

Groeten Wim
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Waar zit het probleem precies in? Lopen de zijden van de groef niet parallel of loopt de hengel taps toe? En mag de groef over de hele lengte doorlopen?

In het meest simpele geval kan je een gewone holle profielschaaf gebruiken, en anders kan je met een guts en een dremel een houten boorschaaf aanpassen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
De groef moet over de gehele lengte doorlopen. De basis is reeds op de draaibank gemaakt. Ik heb er twee met de guts gedaan. Maar een stuk of twintig is me teveel om met de guts te doen. Bovendien is mijn guts voor dit doel aan de verkeerde kant geslepen de guts wil nu te makkelijk in het hout. Ik wil de vouw niet aan de binnenkant slijpen voor een project. Ik zal dus een schaaf moeten maken. Zijn er ergens tekeningen van een profielschaaf?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wim is twee hulzen draaien die over elkaar kunnen schuiven, waarbij je van te voren de buitenste sleuf inzaagt en vervolgens het geheel verlijmd?
Op de draaibank kan toch alles:confused:
vr.gr. Jan Pranger.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet helemaal mee ben in dit verhaal.
Zijn het groeven in de lengte van de buitenkant? Om meer grip te hebben of zo?

Dan is het ook nog belangrijk of het stuk ook taps toeloopt, zoals eerder gevraagd in dit topic. Als het taps toeloopt kan je met een profielschaaf niks beginnen, aangezien de ribbels aan de dunste kant het kleinst zullen moeten zijn om alles te laten uitkomen.
Anders kun je ook met een schraapstaal , in de gewenste vorm gevijld, gaan schrapen, kan je fijn werk mee afleveren zonder dat je een schaaf hoeft te maken (veel werk). Dan kan je beter een groefschaaf of iets dergelijks aanpassen.
Denk dat je door een bestaande schaaf om te bouwen heel veel leert over schaven, wat uiteindelijk een betere basis vormt om later daadwerkelijk eigen schaven te beginnen maken.

Soit, ik hoor het graag wat je precies bedoelt (als het kan met een schetsje erbij), dan kunnen we gerichter advies trachten te geven.

Heb ook de afbeelding bekeken, daar zie ik geen ribbels dus ben een beetje in de war ;-)

Groeten,
Steven
 

tuoh

Oud hout
Schaf je een goedkoop recht HSS freesje aan, slijp de rechte onderkant even bij en klaar is kees. De snijhoek steekt niet zo nauw voor deze toepassing.
Dan kan je de groeven frezen op een freestafeltje, gewoon tegen een rechte geleider. Voorzie één kopse kant tijdelijk van een vierkant stukje hout, dan kan het werkstuk tijdens het frezen niet wegdraaien.


Mvg,


André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij doe je dit normaliter met een bovenfrees(je; denk dremel-size) op de draaibank, in een slede zodat ie parallel aan het bed kan schuiven. Je krijgt dan een mortice met rechte zijden. ALternatief is excentrisch draaien. Dan krijg je een seat die aan een zijde (waar de reelvoet komt) afgeplat is - en kun je ook een mooie overgang naar de volle diameter aan het eind van het handvat maken. Of je neemt hardware die geen mortice nodig heeft - maar dat is in dit geval kennelijk geen optie (meer)...
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heb nog eens goed naar de foto gekeken, en heb het eindelijk gezien ;-) .
Dan vraag ik me nog steeds af waarom je opdrachtgever geen halfrondfrees gedoogt.

Er zijn nu al enkele verschillende manieren voorgesteld, wat heel leerzaam is voor iedereen. Je kan altijd aspecten uit verschillende technieken combineren, daarom is het heel interessant om alle mogelijke benaderingen te overwegen.

Succes ermee!

Steven
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je speciaal zelf je schaaf wilt maken, kijk dan eens op Kari Hultman's blog. Zij heeft er ook een uitgebreid fotografisch verslag bij. De andere optie is dat je een oude boorschaaf neemt van de juiste breedte, de beitel ontlaat en van daar verder gaat. Dat scheelt je een hoop geklooi met het maken van de holte en het bed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Heren bedankt voor alle reacties. Ik neem een half rondfrees grizly c1215. Het probleem was dat waar je stopt met frezen de sleuf niet doorloopt. Maar ik zag een filmpje waar mijn ogen open gingen. Gewoon door frezen en het resultaat is er. Soms duurt het even voor je het licht ziet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heren bedankt voor alle reacties. Ik neem een half rondfrees grizly c1215. Het probleem was dat waar je stopt met frezen de sleuf niet doorloopt. Maar ik zag een filmpje waar mijn ogen open gingen. Gewoon door frezen en het resultaat is er. Soms duurt het even voor je het licht ziet.

Ah. Ja die 'gleuf' (mortice) loopt over de hele lengte van de insert (de wood spacer), juist ook onder de metalen ringen. Daar moet namelijk de reelvoet in komen te liggen zodat die met die ringen vastgeklemd kan worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.