houtsnijmesje

valk.nl

Nieuw lid
13 mrt 2013
22
0
goede middag heren en dames

ik was aan het houtsnijden met mijn rosemesje maar ik vind dat die een erg dikke punt heeft nu wilde ik kleinere mesjes gaan gebruiken
maar die kosten nog al wat dus dacht ik zelf maken dan maar na een heleboel youtube filmpjes te hebben gezien dacht ik ik doe het zelf

ik heb nog een oud decoupeerzaagje en een vijl,schuurpapier,tijd, en veelgeduld

eerst heb ik het zaagblad met een vijl in de form gevijld die ik hebben wilde
daar na ben ik met schuurpapier aan de slag gegaan van grof naar fijn 80, 100, 120, 240, 600, 800, 1000 fijner als 1000 heb ik niet maar nog wel een stukje belgies brokaat dat is 8000 dus ben ik maar van 1000 naar 8000 ik weet dat het eigenlijk een te grote stap is maar het werkt daarna nog even over de stop gehaald met
flexcut gold pasta

nu ben ik verbaast over het resultaat het mesje snijd beter als mijn gekochte rosemesje
mes-1.jpg

mes-2.jpg

ik heb het staal niet getemperd met vuur of oven zo als in al die youtube filmpjes woord gezegd
het staal voelt vrij sterk en ik denk dat het bij normaal snijgebruik niet gaat breken

ik wil in de toekomst meer mesjes gaan maken is er onder ons een uitvinder die weet hoe ik een verwisselbaar handvat kan maken
zodat ik niet voor elk mesje een nieuw handvat hoef te maken wel lowbudget natuurlijk want wij Nederlanders bennen zuinig :eek:
en in jip en janneke taal

groet rob
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
slim gedaan zeg
ik wil in de toekomst meer mesjes gaan maken is er onder ons een uitvinder die weet hoe ik een verwisselbaar handvat kan maken
zodat ik niet voor elk mesje een nieuw handvat hoef te maken wel lowbudget natuurlijk want wij Nederlanders bennen zuinig :eek:
en in jip en janneke taal
misschien een stalen handvat? als je daar 2 gaten met schroefdraad in tapt en 2 gaten in het mesje boort kun je met 2 boutjes de boel vastzetten, tordeert dan ook niet.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.754
144
Rotterdam
ik wil in de toekomst meer mesjes gaan maken is er onder ons een uitvinder die weet hoe ik een verwisselbaar handvat kan maken
zodat ik niet voor elk mesje een nieuw handvat hoef te maken wel lowbudget natuurlijk want wij Nederlanders bennen zuinig :eek:
en in jip en janneke taal

groet rob

Hoi rob,

Misschien kan je van een oude kapotte decoupeerzaag het mechanisme waarin het zaag geklemd wordt gebruiken.
Dat is een soort as met een klem of draaisysteem (bij mijn Makita).
Als je dan een houten handvat maakt met een lang gat er doorheen waar je die as in steekt en vast zet, heb je een een verwisselbaar systeem.

groeten, Raymond
 

valk.nl

Nieuw lid
13 mrt 2013
22
0
@zweihaak

dat is een mooi handvat toen ik markeermess in google gooide kwam ik deze tegen maar die van jou lijk me lekkerder in de hand liggend

821233_BB_00_FB.EPS_400.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo allen,

Het mes van Zweihaak is een mooi gereedschap en lijkt mij een prima gereedschap te zijn om lijnen af te schrijven.

Verder denk ik dat echte houtsnijmessen beter aan hun specifieke doel ( houtsnijden dus) zullen voldoen dan de houder voor decoupeerzaagbladen die hierboven getoond wordt. En dat dan voorzien wordt van tot messen omgeslepen zaagbladen. Ook ergonomie spelt hierin een belangrijke rol.

Op zichzelf is het gereedschap voor mij een ontdekking, ik wist niet dat het bestond. Dus dank voor het posten Valk.

groeten,

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Voor alle duidelijkheid, deze houder is niet van mij.
Het beeld komt van ebay daar staan ze soms op voor een euro of 10 + verzendkosten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.