vraag over fundering/ondervloer

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik ben van plan om eerdaags te gaan beginnen met de bouw van een speelhuisje.
Het speelhuisje word zo'n 2,5 bij 2,5 en dan komt er nog een veranda van een goede meter voor.
Een bouwtekening heb ik niet, zit allemaal in mijn hoofd hoe het gaat worden..
Nu wil ik dus met vuren balken (50 bij 125) een draagconstructie maken waarboven ik lariks planken van duimsdikte ga maken.
Dat word dan de vloer van het speelhuisje en de veranda.
Nu komt het geheel niet zo hoog van de grond, misschien een 20 cm.
Dus de onderkant van de vurenbalken zal een kleine 5 tot 8 cm boven maaiveld komen.
Waar kan ik die vurenbalken nu het beste op laten rusten, zodat ze niet te snel gaan verrotten.
Ik heb nog een paar oude spoorbielzen liggen, kan ik die iets ingraven en daar de vurenbalken op leggen?
Of moet ik diezelfde spoorbielzen een goed eind ingraven en dan daar de vurenbalken op leggen/vastbouten?

En, moet er dan tussen de bielzen en de vurenbalken nog een soort van vochtwerend iets zodat er geen vocht op kan trekken naar boven..?

Of, moet ik diezelfde spoorbielzen ingraven, daar een gat inboren, een ijzeren staaf er in en die staaf in een gat in de vuren balken laten uitkomen?

Heb eigenlijk geen idee hoe ik dat het beste aan kan pakken en in hoeverre het vocht op kan trekken...

alvast bedankt voor enige tips,
Roel
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het vurenhout moet zowiezo geimpregneerd worden, anders is het niet geschikt voor buiten. Als je dan toch larix gebruikt, kan je de vuren onderdelen daar ook niet door vervangen?

Hout op hout zou wel moeten kunnen, een laag (bv. dpc) ertussen zorgt er juist voor dat het langer nat blijft. Probeer de verbinding zo ventilerend mogelijk te krijgen.

Zie ook de publicatie "duurzaam tuinhout" van ingenieursburo Boorsma (kan hem niet meer online vinden?) en deze pdf.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf lariks planken gezaagd, die zijn allemaal duims dik. Heb ook nog wel balken gezaagd, maar die moeten nog drogen en heb daar een ander project voor bedacht.
Plus, ik heb nog een bult vuren balken liggen. Had zelf gedacht om die dus in te smeren met http://www.tenco.nl/Default.asp?pageid=35&artdetail=110801
Nu heb ik het volgende bedacht;
Ik heb nog een paar eiken stammen liggen. Die wil ik een goede 80cm ingraven en opvullen met beton. Nu wil ik een kleine 10 cm boven maaiveld een inkeping maken waar de vuren balken op komen te rusten. Op die manier kan ik dan de balkconstructie opbouwen, waarboven dan de lariks planken komen. En dan daar weer boven het speelhuisje.
Dus in hoe verre trekt het vocht via de eiken balken door naar de vuren balken? Ben dus ook niet bang voor vocht van boven, maar meer voor het optrekkend vocht..
Maar trouwens wel interessante links die je hebt meegestuurd, heb ze gelijk bij mijn favorieten gezet.!
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Als je een stapel oude (straat)klinkers hebr of makkelijk aan kunt komen, dan kun je daarvan "poeren"maken die min. 60 cm in de grond komen. Metselen dus,twee evenwijdig naast elkaar en dan dwars daarop de volgende laag enz. tot je net boven het maaiveld komt. In die poeren steek je tijdens het metselen een draadeind 10 mm RVS die er dan zo'n 20 cm uit blijft steken. Draai daarop een passende RVS moer en leg daarop een ankerplaat van 4x4cm. Wanneer je in de draagbalken een gat boort wat ovreenkomt met de plek van de draadeinden kun je zo de balklaag leggen, vrij van de grond en vocht en waterpas stellen door de moeren onder de balken te verdraaien.
Deze constructie heb ik 15 jaar geleden voor het eerst toegepast en de terrasvlonder met alles wat daarop staat ligt nog prima waterpas zonder te verzakken!
Misschien een idee ???
Hemmo van der Zaan
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Wat wij altijd doen is schuurtjes/overkappingen ed. op poeren zetten.
Kant en klaar te koop (ongeveer.39 Euro) met 1 dik draadeind er in.

Voordeel hiervan is, als je er een grote 40x60 of 50x50 cm. tegel onder legt dat je de constructie/staanders/balken nog kunt stellen naderhand met een handmoker.
Paar zachte kloppen en hij staat goed.
Dus kost iets meer dan een vaste poer maar wel sneller en handiger.
Ook makkelijk met het uitzetten voor die tijd als je weet dat die laatste cm. het hem nu 'nog niet doet'.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik weet niet hoe je plannen in elkaar zitten. Ik heb vorig jaar een speeltuig gemaakt dat gedragen wordt door 8 palen die met een H-anker in de grond vastzitten. Werkt makkelijk, boeltje staat netjes van de grond. Ankers kosten iets van een 12,5 euro voor palen maat 12x12. Bestaan ook kleinder (o.a. 9x9) en zijn dan goedkoper. Misschien kan je hier wat mee doen (b.v. hoekpalen van de constructie in H-anker, draagbalkje tegen palen bevestigen met bouten en moeren). Dergelijke constructie kan trouwens ook zonder beton, in tuincentra verkopen ze pikketen waar je een paal in kan bevestigen, zit uiteraard minder stevig verankerd & is misschien iets moeilijker precies te stellen.


777121-h-anker-beton.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.