twee gezwaluwstaarte schaven

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

Ik ben de laatste jaren steeds meer schaven gaan maken, van klein (vioolbouwersschaafjes) tot groot. Ik wil graag twee recente gezwaluwstaarte schaven laten zien. De ene is een low-angle schaaf (25 cm lang, 50mm beitel), ongeveer 23 cm lang en de ander heeft het formaat van een nummer 2 (17,5 cm lang). Ik gebruik een combinatie van staal en messing zodat de zwaluwstaarten mooit te zien zijn.

De zijden van de eerste zijn gemaakt van 4 mm messing, de zool van 3 mm staal. De zool bestaat uit twee delen die bij de bek met een veer en groefverbinding aan elkaar zijn gezet (a la Bill Carter). De beitel ligt er onder een hoek van 15 graden in. Oorspronkelijk wilde ik twee beitels maken die ik kon uitwisselen, een aangeslepen onder 25 graden en een aangeslepen onder 45 graden. Die laatste zou ik dan voor lastige houtsoorten gebruiken (iets wat ik in een Stanley handzoetschaafje had uitgeprobeerd en me heel goed beviel). Echter, ik heb nu maar besloten om twee schaven te maken, een voor elke beitel. Het zusje is bijna klaar. De beitel is 4 mm O1 (oliehardend gereedschapsstaal). Het harden is elke keer weer spannend, maar daardoor heel erg leuk. De houten opvulling is olijfhout.

De andere is een nummer 2: De beitel is gemaakt van koolstofstaal (Uddenholm 1770), en grepen van palissander. Een kleinere nummer 1 is in wording en ik droom wel eens van de hele serie 1-8... Wie weet.

Jan-Anton
 

Bijlagen

  • DSCN0778.jpg
    DSCN0778.jpg
    75 KB · Weergaven: 330
  • DSCN0779.jpg
    DSCN0779.jpg
    99 KB · Weergaven: 327
  • DSCN0789.jpg
    DSCN0789.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 326
  • DSCN0795.jpg
    DSCN0795.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 327
  • DSCN0805.jpg
    DSCN0805.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 329

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Onwijs mooi gemaakt, echt vakwerk Ik vind de schaven van Roeland al erg mooi maar dit doet me denken aan het echte vakwerk uit hetverleden of aan vitrinekastschaven.

Groet Birdje
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jan-Anton,

Geweldig mooie schaven, vooral de low angle een mooie combi van hout en staal.
Sinds wanneer bouw je deze schaven, ben zeer onder de onder indruk!!!
Ik zelf bouw al geruime tijd mijn eigen houten schaven en ben sinds een tijdje bezig met stalen schaven (infills), aan een gezwaluwstaarte schaaf heb ik me nog niet gewaagd.
Waar haal je die mooie dekbeitelschroef weg? of heb je een eigen metaal draaibank.

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Schitterend! Knap werk.

Hoe heb je bij die #2 die extra aanslag bovenop de beitel gemaakt?
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Bedankt voor de reacties; als ik vertel dat ik schaven maak krijg ik vaak een reactie als 'moet je nu ook al je eigen gereedschap maken, waarom?!', maar ik hoef hier natuurlijk niet uit te leggen dat handgereedschap gewoon mooi is en dat je er nooit genoeg van hebt.

@Roeland: ik maak sinds een jaar of 10 schaven, ongeveer 1 per jaar aangezien ik er maar weinig aan toe kwam. Daarnaast maak ik wat meubels en van alles eigenlijk. Ik heb m'n 2x2m fietsenschuur nu als werkplaatje ingericht zodat ik dichter bij huis kan klussen en dat maakt het allemaal een stuk sneller. Die schroef heb ik inderdaad op een metaaldraaibankje gemaakt, het messing stuk dan. Daar heb ik dan een stuk rvs draadeind aan vast gesoldeerd. Ik had je schaven gezien, mooi hoor! Leuk idee om bestaande schaven te gebruiken, dat ga ik ook eens proberen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dit is ronduit indrukwekkend! Heb je ook foto's van de schaven aan het werk? ;-)
Enkele foto's van de zolen lijken me ook wel leuk...

Daar moet je wel erg veel geduld voor hebben, prachtig afgewerkt!

Groeten,
Steven
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
dank je. Ik had voor het harden gaten geboord in de beitel en dan na het harden een stukje staal er bovenop geklonken. Het was eigenlijk mijn bedoeling om dit te gebruiken om de beitel een stukje terug te tikken als die te diep zou staan. Ik heb op een andere schaaf ook eens een Norris-achtige versteller gemaakt, maar daar was ik niet zo tevreden over. Deze oplossing werkt in de praktijk wel, maar ik vind het toch niet zo heel handig.

Jan-Anton
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het makkelijkste is om op de achterkant van de schaaf te tikken met een houten hamer, dan gaat de beitel ook omhoog. Zo doe ik het met mijn infill in elk geval.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Heel erg mooi!
Ik was eerst niet zo van het zelf-schaven maken, maar na de posts van Roeland en die van jou ben ik om. Wat een vakmanschap!
Voorlopig probeer ik eerst maar eens oude marktplaats schaven op te knappen.

Hoe heb je de zwaluwstaarten in het metaal gemaakt? met een handzaag of een speciale machine?

groeten, Raymond
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@Raymond, pas op, als je er eenmaal aan begint is er geen weg terug:) Die zwaluwstaarten zaag ik met een metaalzaagbeugel in, het gros van het metaal haal ik dan weg door een aantal gaatjes te boren en daarna is het vijlen... Wel wat werk, maar het valt mee. De zwaluwstaarten werken in twee richtingen door nog een tweede schuinte te vijlen en ze daarna te klinken (wel voor overlengte zorgen, iets van tenminste 2 mm).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Fantastisch, erg mooi en de rest van de superlatieven laat ik maar achterweg. Ik zie een workshop schaven maken wel als iets mooi voor een forumdag.
Zelf heb ik een houtenschaaf gemaakt maar daar moet nog het een en ander aan getund worden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtig vakmanschap! En dat rolt zo maar weer ergens uit een klein schuurtje in Nederland of België! Bedankt voor het posten JanAnton, dit is weer serieuze inspiratie man! Zou je nog wat meer kunnen laten zien wat je gemaakt hebt? En ik ben benieuwd naar de schaaf van Wim!

jaap
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
ik zal in de komende tijd nog wel andere dingen laten zien. Bij mij gaat het altijd in fasen: ik ga nu helemaal op in de schaven, maar een jaar geleden was ik heel druk met een kast. Ik ben ook heel benieuwd naar de schaaf van Wim. Ik vind houten schaven echt heel fijn om te gebruiken en leuk om te maken. Ik heb er een met een zool van palissander en dat glijdt zo mooi.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.