Hoe ontwepen jullie?

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik ben met een paar ontwerpen bezig, zoals een vervormingsvrij onderstel voor een machine in de vorm dan een doos waarbij alle zijden hecht met elkaar verbinden zijn en er inwendig een kruis dat alle verticale ribben (hoeken) met elkaar verbindt., een rijdbaar onderstel voor een andere machine waar ook een FO in een metalen kast ingebouwd moet worden, en meer van dit soort meer praktische dingen. Ik heb ook nog wat voor-ontwerpen liggen voor meubels. Een voor-ontwerp is een niet uitgewerkte tekening of een idee-schets.
Bij het ontwerpen zet ik een idee op papier, laat het een tijdje broeden en er komt een ander idee, meestal beter en / of meer uitgewerkt. Dit proces gaat zo door, tot er een idee is dat echt goed voelt, dan ga ik het op papier in detail uitwerken, niet zelden om er achter te komen dat het toch nog anders moet. Stukje perfectionisme, ik wil geen hout verspillen en vind het ook zonde van de tijd als iets op nieuw gemaakt moet worden. Het is 90 procent denkwerk en 10 procent maakwerk, wat op zijn beurt dan weer 90 procent transpiratie en 10 procent water drinken is. Het luie zweet moet tenslotte worden aangevuld.
Ik vraag me zo af hoe jullie het ontwerpproces "doen". Krijgt een idee langzaam vorm, of ga je er voor zitten en rolt er binnen no-time wat uit?
Hoe doe je inspiratie op?
Ga je uit van de machines die beschikbaar zijn, of koop je wel eens een machine voor een bepaalde klus, die je dan later meer gaat gebruiken omdat het aan de mogelijkheden is toegevoegd (in de praktijk werkt dat bij mij vaak zo) en heeft dat invloed op de constructie van het ontwerp?
Gebruik je een CAD-programma en zo ja, welk?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik gebruik steeds Google Sketchup. Handig in gebruik en gratis. Het helpt mij ook om eventuele fouten op te sporen in het ontwerp dat ik in mijn hoofd heb.
Ik begin steeds met een idee dat ik in mijn hoofd heb, daar laat ik het eerst wat "rijpen". Eventueel zoek ik wat foto's van gelijkaardige zaken op om inspiratie op te doen en begin ik met een eerste ruw ontwerp in 3D. Dat pas ik dan in de loop van de volgende weken steeds weer aan, en soms begin ik zelfs helemaal opnieuw.
Ik hou ook steeds de eerste ontwerpen bij, ik heb al gemerkt dat ik soms teveel opga in de details. Wanneer ik de eerste ontwerpen terugzie zit ik meestal weer op het juiste spoor.
Ontwerpen moet je leren door het te doen. Probeer eens iets te ontwerpen waarvan je weet dat je het waarschijnlijk nooit zal maken. Dat mag gerust iets stom en eenvoudig zijn. Het zal je helpen om iets wat je wel zal maken vlotter te ontwerpen.
Probeer ook te kijken wat je kan maken met het gereedschap dat je hebt. Handgereedschap kan fantastisch zijn, en met sommige machines kan je meer dan je eerst dacht. You Tube kan hierbij helpen uiteraard.

Veel succes in elk geval,

Reinoud
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Goed om soortgenoten te herkennen... die ook zo met hun ideeën worstelen en steeds opnieuw verbeteren en nog eens overpeinzen dat het niet beter en simpeler kan.
Knap als je dat zo direct met Sketchup kunt visualiseren, maar dat kan ik niet.
Van broekzak tot vestzak zitten bij mij papiertjes met schetsen, nota's en zo meer, om toch naar niets te vergeten.
En dan is het brute pech als de wasmachine haar werk heeft gedaan... en alles witgewassen is.
Vandaar dat Sketchup een fantastisch instrument is en ja hoor, hou je eerste ontwerpen bij.
Meestal zit daar de meeste essentie van uw ontwerp in, als je te ver weggezakt bent in de details.
Bestaat er een naslagwerk van hoe je een kast ontwerpt?
jan
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Om te toetsen of een initieel ontwerp binnen de ruimte past gebruik ik vaak het pakket "Sweet Home 3D". Hierin heb ik in 3D alle ruimtes in mijn huis getekend, evenals de meeste meubels. Ben dit begonnen om redelijk eenvoudig schikking en herschikking van meubels te kunnen evalueren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Meestal is een schets voldoende. Vaak met wat basismaten erbij. Als de maatvoering erg nauw komt, teken ik het volledig uit (soms in 3d). Zoals laatst bij mijn trap.

Sommige spullen maken ik zonder enige tekening, als de buitenmaten bekend zijn, weet je precies wat de overige afmetingen moeten worden. Zo heb ik bijvoorbeeld een kledingkast gemaakt die klem staat tussen wanden en vloer/plafond. Zonder enige schets of tekening.
 

tuoh

Oud hout
Ontwerpen is ploeteren;) Het begint met een idee, met dat idee in gedachte gaat je brein aan de slag, bewust, soms onbewust, word het idee verfijnt tot het je zover bent om het op papier te zetten. De ervaring heeft geleerd dat je de nodige tijd moet nemen om tot een productierijp ontwerp te komen. Dat gaat de ene dag al wat vlotter dan de andere dag, de inspiratie komt niet op afroep. Dit proces kan je niet forceren, dat leid tot miskleunen.
Zet niet te snel iets op tekening, je gaat je dan blindstaren op die tekening, je zit dan op een spoor waar je zeer moeilijk terug af geraakt, dat is tenminste mijn ervaring.

Ook niet onbelangrijk, ga op zoek naar voorbeelden, kijk naar ontwerpen van anderen, kijk naar de toegepaste verbindingen, de toegepaste materialen, etc. Vraag je zelf af wat je zou veranderen of verbeteren. Een breed referentiekader is altijd een pluspunt, bezoek beurzen, musea, workshops, kijk eens over het muurtje bij andere beroepen, soms is iets wat je daar ziet een bron van inspiratie. Die inspiratie kan op de vreemste ogenblikken de kop opsteken;) Ik heb altijd een fototoestel of pen en papier binnen handbereik.

Nog zo iets, je hebt tenminste een basiskennis van constructieleer en materialenkennis nodig om tot een deugdelijke constructie te komen. Een mooi ontwerp allemaal goed en wel, maar het moet ook uitvoerbaar zijn en constructief op een deftige manier gebouwd worden. Een mooie kast die bij de minste aanraking staat te wiebelen, of erger nog, niet kan gebruikt worden waarvoor het ding eigenlijk ontworpen is, dat is een serieuze tegenslag.

Sommige ideeën laat ik rustig een paar weken sudderen, tussendoor maak ik wel schetsjes van mogelijke oplossingen, tot er uiteindelijk een uitgerijpt idee ontstaat. Pas dan start ik de PC om één en ander in een tekening vast te leggen, je gaat dan gericht uitekenen, dat gaat snel. Het is dan meestal enkel nog kwestie van wat te stroomlijnen of te verfijnen om tot een geslaagd ontwerp te komen.

Maar wat werkt voor de één is voor iemand anders mischien niet werkbaar, voor mij werkt het in ieder geval perfect.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik herken mij best wel in wat André verteld, eerst zet ik mentaal neer wat het ontwerp moet doen en aan welke voorwaarden het moet voldoen.
Dan laat ik dat sudderen in mijn hoofd en door er regelmatig aan te denken komen de ideeën vanzelf op, dat kan minuten of maanden duren voordat "het" idee opkomt.
Dan teken ik dat meestal neer om het niet te verliezen, dan naar de PC het uitwerken.
En dan dagen vaak de meeste problemen op door het virtueel te bouwen, dan zie je of het kan werken of niet. Indien niet dan weer nadenken en wachten op een idee.

Op ieder gegeven moment heb ik altijd wel een 10-tal projecten in mijn hoofd, en soms komt opeens "de" oplossing.
Wat ik ook merk is dat iedere minuut dat je langer aan het plan werkt, is bijna 1 uur minder werk in het atelier. Maar vaak heb je de neiging om het plan niet volledig uit te werken en te zeggen "die oplossing zal ik wel vinden tijden het bouwen" en dat is niet altijd het geval!
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Eerst op papier een snelle schets, die werk ik met sketch up uit. Voordeel daarvan is dat je een 3d tekening en een constructie tekening/werkvoorbereiding in 1 hebt. Ik probeer mezelf nu aan te leren om blind op de tekening te werken; normaal ga ik toch alles nameten en rekenen etc. maar als je een werkvolgorde en zaaglijst maakt en je ramt alles erdoorheen kan je sneller werken. En toch precies resultaat neerzetten.
Heb ook verschillende CAD programma's geleerd, maar die vind ik gewoon te ingewikkeld voor meubels maken.
 

WR1944

Oud hout
Mijn benadering is wel eens eerder in een onderwerp verwoord.
Ik benader het functioneel en waar mogelijk voeg ik weleens wat toe voor het mooi. Ik stel de globale buitenmaten en de kritische maten als het ergens in of aan moet passen. Ik zet een globale schets op met bepaalde kritische zaken uitgedetailleerd. Wordt het erg kritisch dan maak ik een nauwkeurige schaaltekening van een detail. Door de ervaring weet je waar de pijnpunten zitten zoals niet helemaal perfect recht hout. Dat probeer ik constructief te ondervangen of ik bouw wat reserve in. Ook bouw ik een marge in als bepaalde delen nog niet helemaal rijp zijn. Dan kan je het ontwerp wat aanpassen als dat nodig mocht zijn.
Wat wel een belangrijk punt is zijn de te verwerken hardware componenten. Zorg dat je ze in huis hebt of ten minste de afmetingen weet. En vertrouw er niet op dat een bouwmarkt altijd exact de zelfde onderdelen op voorraad heeft. Soms lijkt het het zelfde maar wijken sommige maten lichtelijk af van een vorige aankoop.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
In gedachte, en nog een keer in gedachte. En dan wat meten en nadenken. En dan het ontwerp opnieuw ontwerpen in gedachte. En als ik er dan uit ben, dan gaan we een tekening maken, bij een simpel werkstuk volstaat een schets. Bij een wat lastigere dan gaan we hem volledig uittekenen (2d). Aldoende komen we erachter dat het ontwerp dan als nog iets aangepast dient te worden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Veel nadenken, maar ook goed om me heen kijken. Vaak komen oplossingen voor problemen en nieuwe ideeën van dingen die ik onderweg tegenkom.
Vervolgens maak ik schetsen in een schrift (met harde kaft) die ik altijd bij me heb.
Soms teken ik het uit op de pc met draftsight. Maar na alle berichten hier op het forum ga ik me ook maar eens verdiepen in Sketch up.

Uiteindelijk begint het bouwen en wordt het bij mij al snel empirisch bouwen, hoewel ik me tegenwoordig steeds vaker goed aan het ontwerp kan houden.

Wat gereedschap betreft: ik geef toe dat ik soms wel eens iets verzin waardoor ik een excuus heb om iets nieuws te kopen.
Maar meestal is het gewoon roeien met de riemen die ik heb.

groeten, Raymond
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
haha ik zit soms wel een half uur op een barkrukje na te denken over een werkstuk.... weet het dan echt niet meer...
soms sloop ik ook halve werken... heb dan in 1 keer wat anders in mn koppie... ik neem de tijd en laat me niet opnaaien...
meestal komt het dan wel goed...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.