Zomerproject: Poort voor schapenweide

Robin_Haegeman

Nieuw lid
12 jun 2012
20
0
Deze zomer had mijn schoonzus 2 dubbele poorten nodig om de schapenweide af te sluiten
Alles met halfhout verbindingen en vastgezet met slotbouten.
Leuk projectje om te doen en schoonzusje zeer blij :cool:
 

Bijlagen

  • P1080807.jpg
    P1080807.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 393
  • 2.jpg
    2.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 386
  • 3.jpg
    3.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 386
  • 4.jpg
    4.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 385
  • 6.jpg
    6.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 387
  • 7.jpg
    7.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 384
  • 8.jpg
    8.jpg
    59,7 KB · Weergaven: 388
  • 13.jpg
    13.jpg
    83,3 KB · Weergaven: 388
  • 12.jpg
    12.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 390
  • 11.jpg
    11.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 388

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Robin,

Leuke project en ook je zandbak/speelhuis. Wel zou ik je aanraden om een alternatief te zoeken voor geimpregneerd-/gewolmaniseerd hout, het zaagstof e.d. wat hier vanaf komt is geen fijn spul voor je gezondheid. En ook de kinderhandjes overal aan het hout van het speelhuis is geen goed idee naar mijn mening. In andere landen is de verkoop van dit hout al aan banden gelegd en ook in nederland zijn ze er momenteel mee bezig.

Verder zoals jp zegt is het sowieso verstandig dit hout te behandelen op de zaagkanten en waar je hebt uitgebeiteld. Je hebt ook door en door geimpregneerd hout, maar dit niet zo te zien op de foto's.

Als alternatief is lariks een goede en betaalbare optie, of evt. kastanje, robinia en eiken.

Succes ermee,
David
 

Robin_Haegeman

Nieuw lid
12 jun 2012
20
0
@ jp Alleen de zaagkanten zijn nog eens behandeld. De balken op zich zijn gedrenkt en behandeld daar moet je niet meer aankomen.

@David Ik heb dit gekozen om dat het heel gemakkelijk werkt. Je kan verschillende afmetingen standaard bestellen. Aangezien ik geen schaafbank heb om brute balken te gaan verwerken is dit de beste oplossing voor mij. Als ik bv lariks zou gebruiken moet dit ook behandeld worden en dat zijn ook niet de gezondste produkten dan komt dit bijna op het zelfde neer. Kastanje, robinia en eiken zijn zowiso uitgesloten door de kostprijs.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Lariks is ook geschaafd in allerlei afmetingen te krijgen. Het is onbehandeld buiten ook duurzaam, waarschijnlijk nog duurzamer dan gewolmaniseerd hout.

Kastanje, Robinia en Eiken zijn per m3 waarschijnlijk duurder dan gewolmaniseerd hout, maar gaan wel minstens 2 of 3 keer zolang mee. Bovendien zou ik liever wat meer betalen ipv. je eigen gezondheid en dat van je kroost op het spel te zetten.

Ze noemen die rotzooi ookwel het nieuwe asbest, en zijn ermee bezig om de verkoop compleet aan banden te leggen.
 

Robin_Haegeman

Nieuw lid
12 jun 2012
20
0
Het hout dat gebruikt is is van Collstrop en dit is rood noords grenenhout dat wordt behandeld met een waterafstotend middel (LSQ-behandeling) en niet met metaalzouten zoals de goedkopere broertjes uit de lokale gamma. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit niet het kankerverwerkende spul is dat 10 jaar geleden (en soms nu nog) gebruikt werd is.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Zulke hekken kan je maken van rondhout, rondhout heeft veel minder last van rot dan verzaagd hout. Daarnaast kan je het hout behandelen, maar al het hout wat de grond ingaat rot of je moet elke x jaar de grond eromheen vergiftigen (bijv: oude telefoonpalen) . Hout in beton of hout in teer zijn allemaal matige oplossingen het best is het hout bevestigen op een grote steen zodat de afstand van de grond tot de steen 10+cm is.

Mooie goedkopere houtkeuzes zijn inderdaad lariks,black locust en sweet chestnut (tamme kastanje) .

edit
Vermoed dat je met rood noords grenenhout de reuzenlevenboom bedoelt meeste gebruikt hiervoor in engels Western red cedar ? Dat hout overleeft het wel een tijdje zolang de Paal niet van dat houtis.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.