Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Zomerproject: Poort voor schapenweide

Deze zomer had mijn schoonzus 2 dubbele poorten nodig om de schapenweide af te sluiten
    Alles met halfhout verbindingen en vastgezet met slotbouten.
    Leuk projectje om te doen en schoonzusje zeer blij
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    • Bestandstype: jpg P1080807.jpg (73,6 KB, 389 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 2.jpg (53,8 KB, 382 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 3.jpg (60,5 KB, 382 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 4.jpg (57,5 KB, 381 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 6.jpg (57,5 KB, 383 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 7.jpg (60,6 KB, 380 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 8.jpg (59,7 KB, 384 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 11.jpg (64,6 KB, 384 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 12.jpg (87,6 KB, 386 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 13.jpg (83,3 KB, 384 keer bekeken)

Ziet er goed uit
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Gaat het hout nog wel behandeld worden? Anders is het zo weg en dat zou ook zonde zijn.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Hallo Robin,

Leuke project en ook je zandbak/speelhuis. Wel zou ik je aanraden om een alternatief te zoeken voor geimpregneerd-/gewolmaniseerd hout, het zaagstof e.d. wat hier vanaf komt is geen fijn spul voor je gezondheid. En ook de kinderhandjes overal aan het hout van het speelhuis is geen goed idee naar mijn mening. In andere landen is de verkoop van dit hout al aan banden gelegd en ook in nederland zijn ze er momenteel mee bezig.

Verder zoals jp zegt is het sowieso verstandig dit hout te behandelen op de zaagkanten en waar je hebt uitgebeiteld. Je hebt ook door en door geimpregneerd hout, maar dit niet zo te zien op de foto's.

Als alternatief is lariks een goede en betaalbare optie, of evt. kastanje, robinia en eiken.

Succes ermee,
    David

@ jp Alleen de zaagkanten zijn nog eens behandeld. De balken op zich zijn gedrenkt en behandeld daar moet je niet meer aankomen.

@David Ik heb dit gekozen om dat het heel gemakkelijk werkt. Je kan verschillende afmetingen standaard bestellen. Aangezien ik geen schaafbank heb om brute balken te gaan verwerken is dit de beste oplossing voor mij. Als ik bv lariks zou gebruiken moet dit ook behandeld worden en dat zijn ook niet de gezondste produkten dan komt dit bijna op het zelfde neer. Kastanje, robinia en eiken zijn zowiso uitgesloten door de kostprijs.

Lariks is ook geschaafd in allerlei afmetingen te krijgen. Het is onbehandeld buiten ook duurzaam, waarschijnlijk nog duurzamer dan gewolmaniseerd hout.

Kastanje, Robinia en Eiken zijn per m3 waarschijnlijk duurder dan gewolmaniseerd hout, maar gaan wel minstens 2 of 3 keer zolang mee. Bovendien zou ik liever wat meer betalen ipv. je eigen gezondheid en dat van je kroost op het spel te zetten.

Ze noemen die rotzooi ookwel het nieuwe asbest, en zijn ermee bezig om de verkoop compleet aan banden te leggen.

Het hout dat gebruikt is is van Collstrop en dit is rood noords grenenhout dat wordt behandeld met een waterafstotend middel (LSQ-behandeling) en niet met metaalzouten zoals de goedkopere broertjes uit de lokale gamma. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit niet het kankerverwerkende spul is dat 10 jaar geleden (en soms nu nog) gebruikt werd is.

Zulke hekken kan je maken van rondhout, rondhout heeft veel minder last van rot dan verzaagd hout. Daarnaast kan je het hout behandelen, maar al het hout wat de grond ingaat rot of je moet elke x jaar de grond eromheen vergiftigen (bijv: oude telefoonpalen) . Hout in beton of hout in teer zijn allemaal matige oplossingen het best is het hout bevestigen op een grote steen zodat de afstand van de grond tot de steen 10+cm is.

Mooie goedkopere houtkeuzes zijn inderdaad lariks,black locust en sweet chestnut (tamme kastanje) .

edit
    Vermoed dat je met rood noords grenenhout de reuzenlevenboom bedoelt meeste gebruikt hiervoor in engels Western red cedar ? Dat hout overleeft het wel een tijdje zolang de Paal niet van dat houtis.
    Laatst gewijzigd door golddigger; 20-03-13 om 02:58.

Forum Rechten