Gat boren door boomstammetje

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Ik heb vrij rechte stammetjes van ruim een meter met een diameter van ong 10 cm. Die wil ik in de gehele lengte doorboren. Het gat mag tussen de 1 tot drie cm zijn. Bestaan er zulke lange slangeboren? Of is het ivm de wrijving eerder aan te raden om een ( verlengde ) speedboor te nemen?

Groet,

Jonas
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Heb ooit wel eens een twee eiken balken van 1,5 mtr voor een inrijpoort voorzien van een gat. Gewoon een paar scherpe speedboren en veel verlengstukken. Onderweg veel lossen. Uiteindelijk zijn we ook van onder naar boven gaan boren. Was geen gemakkelijk klusje. De een kwam redelijk boven uit de ander had 2 cm afwijking. Op balkjes van 250 vierkant geen probleem.

Kan je de boomstam niet doorzagen. Gat frezen en weer een elkaar plakken. Net als bij midwinterhoorns.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Protool heeft Zobo boren met verlengstukken, daarmee moet dit probleemloos gaan. Niet goedkoop wel goed.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Jonas,

heb je een lintzaag?

dan kun je de balk ook overlangs doorzagen, en dan beide delen het "boorgat" uitfrezen met een bovenfrees en dan weer dichtlijmen.

het zagen is misschien wat veel werk, maar een stuk sneller dan een meter boren en gokken dat je goed uitkomt.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf wel een paar slangenboren van 60cm, dikte van 14, 18 en 20 mm. Gekocht bij fine-tools.com, kosten me nog geen 10tje per stuk.
Dus dan is het een kwestie van een kant inboren, en dan van de andere kant proberen goed uit te komen.
Of eventueel een verlengstuk tussen de boor plaatsen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.