Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Gat boren door boomstammetje

Ik heb vrij rechte stammetjes van ruim een meter met een diameter van ong 10 cm. Die wil ik in de gehele lengte doorboren. Het gat mag tussen de 1 tot drie cm zijn. Bestaan er zulke lange slangeboren? Of is het ivm de wrijving eerder aan te raden om een ( verlengde ) speedboor te nemen?

Groet,

Jonas

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Heb ooit wel eens een twee eiken balken van 1,5 mtr voor een inrijpoort voorzien van een gat. Gewoon een paar scherpe speedboren en veel verlengstukken. Onderweg veel lossen. Uiteindelijk zijn we ook van onder naar boven gaan boren. Was geen gemakkelijk klusje. De een kwam redelijk boven uit de ander had 2 cm afwijking. Op balkjes van 250 vierkant geen probleem.

Kan je de boomstam niet doorzagen. Gat frezen en weer een elkaar plakken. Net als bij midwinterhoorns.
    Jeroentje

Protool heeft Zobo boren met verlengstukken, daarmee moet dit probleemloos gaan. Niet goedkoop wel goed.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Jonas,

heb je een lintzaag?

dan kun je de balk ook overlangs doorzagen, en dan beide delen het "boorgat" uitfrezen met een bovenfrees en dan weer dichtlijmen.

het zagen is misschien wat veel werk, maar een stuk sneller dan een meter boren en gokken dat je goed uitkomt.

inspannen in een draaibank en met een lepelboor door de as heen boren? weet je ook zeker dat ie recht gaat... :-)
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Ik heb zelf wel een paar slangenboren van 60cm, dikte van 14, 18 en 20 mm. Gekocht bij fine-tools.com, kosten me nog geen 10tje per stuk.
    Dus dan is het een kwestie van een kant inboren, en dan van de andere kant proberen goed uit te komen.
    Of eventueel een verlengstuk tussen de boor plaatsen..

voor zulk geld wist ik het wel

Forum Rechten