Beginnende cirkelzager met problemen...

heartworm

Nieuw lid
10 mrt 2013
5
0
Hello,

Ik ben nieuw hier. Ik heet Jos van der Veen en doe pogingen om rekjes te bouwen voor vuurwerk. (alu + multiplex)
Nou heb ik laatst een cirkelzaag gekocht (Hitachi C7MFA), om 40 mm hardhout multiplex te zagen (partijtje tweedehands).
Eerst met een cirkelzaag gewerkt die ik had geleend (Metabo), maar die kon ik niet goed op haaks instellen en ook de zaagdiepte was niet variabel.

Nou heb ik vanmiddag gewerkt met de Hitachi, maar ik heb 2 problemen.
Ik werk met 3 mm alu hoeklijn i.p.v. geleiderail die ik vastklem met lijmklemmen. Zaagblad was de bijgeleverde 40-tands.
De zaag komt in het hout en dan wijkt de zaag naar rechts. Handmatig bijsturen gaat dan wel, maar dan heb ik het gevoel dat ik veel zijwaartse kracht moet gebruiken voor de zaag wat dan weer de haaksheid van de snede niet ten goede komt.
Ik kan dus geen goede rechte snede maken en dat was nou juist de bedoeling van de cirkelzaag.
Ook moet ik de hoek van de zaag op 2 graden instellen om uiteindelijk op haaks uit te komen. Als ik de zaag haaks stel, dan kom ik uit op ongeveer 3 graden.

Zijn dit soort problemen alleen op te lossen met een geleiderail, of doe ik iets anders fout?
Ligt het misschien aan combinatie zaagblad / materiaal?

Vraag me nu af of ik de zaag moet terugbrengen, of dat ik zelf iets fout doe..

Graag zou ik gebruik maken van jullie advies...

groeten, Jos
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik denk dat ook je hoeklijn wordt weggedrukt.zo stevig is dat ook weer niet.Probeer maar eens een brede lat of stuk plaat om langst te zagen
 

heartworm

Nieuw lid
10 mrt 2013
5
0
'k zal een stuk plaat proberen i.p.v. de hoeklijn. De hoeklijn buigt idd. nog wel een mm of 2 a 3 door (stuk van 1 meter)
Het rare is wel dat de zaag van de hoeklijn af wijkt, en niet in de hoeklijn drukt.

Ik denk dat ook je hoeklijn wordt weggedrukt.zo stevig is dat ook weer niet.Probeer maar eens een brede lat of stuk plaat om langst te zagen
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik denk dat je het moet zoeken in een blad met minder tanden en de geleider goed vastzetten. 40mm multiplex is een behoorlijke aanslag voor een machine met 1000 watt opgenomen vermogen. Ik denk dat je met rond de 20 tanden een stuk minder problemen hebt. Natuurlijk ook belangrijk dat je geleider goed vastzit over de hele lengte.
 

heartworm

Nieuw lid
10 mrt 2013
5
0
Bedankt voor de hulp heren!
Ga sowieso een blad met 20 of 24 tanden kopen, en de hoeklijn vervangen voor een stuk kaarsrecht meubelplank. Dan maar weer proberen voor ik jullie lastigval.

groeten, Jos
 

heartworm

Nieuw lid
10 mrt 2013
5
0
Oef, daar is ook nog kans op ja... Daar lijkt het zeker op, omdat de machine 'trekt'
Ik zal het controleren.
bedankt voor het advies!

Alvorens geld uit te geven aan een ander zaagblad controleer je best eerst de machine eens. Vermoedelijk loopt het zaagblad niet evenwijdig met de zijkant van de zool.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Je kan met een stalen lineaal langs het zaagblad en een schuifmaat meten of het zaagblad evenwijdig aan de zijkant van de zool loopt. Let op dat de lineaal op het zaagblad zelf rust en niet over een tand valt. Als er iets scheef zit kan je proberen dit te corrigeren met de boutjes of schroefjes die het zaagbladhuis aan de zool verbinden. Zet ze wel goed vast anders begint het probleem later opnieuw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.