Eik als gevelbekleding

dirkske

Nieuw lid
9 aug 2009
6
0
Hoi,

Lijkt mij alsof hier heel wat mensen met ervaring mbt hout op dit forum zitten...
Ik hou van hout gevoel/geur... maar ken er eigenlijk niet zoveel van. Had graag wat onafhakelijke inlichtingen van mensen met kennis.

Wij zijn bezig met het plaatsen van een uitbouw aan ons huis. Dit zou gedeeltelijk met een houten gevel uitgevoerd worden. Onze architect stelde voor Lariks te gebruiken.

Ben naar enkele grote houthandels in de streek geweest; Lariks hebben zij niet meer in stock, en hebben duidelijk ook geen zin om dit nog in te kopen. De meeste beweren dat dit prijs/kwaliteit niet meer interessant is in België.

Eén handelaar stelde voor eiken planken te gebruiken als bekleding (20 x 150mm). In prijs, vergelijkbaar met wat ik voor thermowood (vuren) zou betalen.

Zouden jullie eik als gevelbekleding durven gebruiken? Themowood (vuren) beter?

Bedankt voor de reakties,
Dirk
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
dirkske zei:
................Lariks hebben zij niet meer in stock, en hebben duidelijk ook geen zin om dit nog in te kopen.
Eén handelaar stelde voor eiken planken te gebruiken als bekleding (20 x 150mm). In prijs, vergelijkbaar met wat ik voor thermowood (vuren) zou betalen.
Zouden jullie eik als gevelbekleding durven gebruiken? Themowood (vuren) beter?

Dag Dirk,

ik heb het idee dat thermovuren bijna niet werkt, dus goed als gevelbekleding gebruikt kan
worden (vraag dat eens na). Duurzaamheid zal goed zijn. Zo heb je ook thermopopulieren. Fantastisch!! Snel groeiende europese houtsoorten, die met een procedé verduurzaamd worden.
Ook eiken is een goede keus. Het is een van de meest duurzame europese houtsoorten (naast robinia en tamme kastanje).
Als je voor eiken kiest, dan geen inlands eiken met noesten en warrige nerf!
Kies voor het meest foutloze hout, minder kans op torsie en scheuren.
Neem ook kwartier gezaagd hout (als dat lukt), dan blijven de planken aan de oppervlakte goed vlak. Hoe heb je de detailllering gedacht (de constructie op de gevel)?
Daar ben ik heel benieuwd naar. Wil je een schetsje ervan op het forum plaatsen?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Dag Dirk,

Lariks gevelbekleding is zeker nog te verkrijgen hoor.
Kijk oa. eens op :http://www.ecologischbouwen.be/gevelplanken.htm Daar vind je ecologische gevelbekleding. Dit bedrijf zit in Zoersel.

Verder heb je in Ruiselede: http://www.wonenennatuur.be/parket-en-hout/.

Zoals je ziet is het zeker te verkrijgen, ik weet niet waar je woont, maar voor handelaars in je streek kan je een kijkje nemen op: http://www.vibe.be. Zoeken kan je onder adressen en produkten.

Ik heb onlangs een boek gelezen: Bouwen met hout, 33 boomsoorten die zich thuisvoelen in Nederland.
Daar werd lariks naast gevelbekleding ook als dakgoot gebruikt.

Veel succes.

Geert
 

dirkske

Nieuw lid
9 aug 2009
6
0
Geert zei:
Dag Dirk,
Zoals je ziet is het zeker te verkrijgen, ik weet niet waar je woont, maar voor handelaars in je streek kan je een kijkje nemen op: http://www.vibe.be. Zoeken kan je onder adressen en produkten.

Bedankt Geert,

Die zoekfunctie op de Vibe website is inderdaad handig. In regio Aarschot is lariks niet zo makkelijk te verkrijgen bij de door mij gekende handelaars (buiten misschien bij Ecobouw).

Mvg,
Dirk
 

dirkske

Nieuw lid
9 aug 2009
6
0
Tjeerd zei:
... Hoe heb je de detailllering gedacht (de constructie op de gevel)?
Daar ben ik heel benieuwd naar. Wil je een schetsje ervan op het forum plaatsen? ...

Dag Tjeerd,

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar eik, vanwege lokaal makkelijk te verkrijgen (ingeval wat extra nodig en/of herstelling). De kwaliteit zag mij er goed uit, moet wel nog eens verifiëren of het kwartiers verzaagd is zoals jij aanbeveeld.

Voorlopige schets in bijlage, we zijn details nog aan het uitdokteren.

Het zal qua uitzicht sober gehouden worden. Beplanking horizontaal (vrouwtje wil niet vertikaal wat mijn voorkeur was vanwege snellere water afvoer). Vermoedelijk gewone balkvormige beplanking, mogelijks parallellogram achtig. Dit laatste vanwege schuine kant ivm water afvoer bij horizontale plaatsing. Naadeel is dan weer groter oppervlak waar water op kan liggen. Voeg zou zowieso maar een 5 à 7mm zijn.

De onderliggende constructie zal niet conventioneel zijn aangezien niet op een bakstenen muur bevestigd maar aan een houtskelet dat in de isolatie verzonken ligt.

Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha Dirkske,

mooi om je schets te kunnen bekijken.
Wat mij opvalt is dat de planken horizontaal bevestigd zijn en de nerf vertikaal loopt.
De nerf laat je horizontaal lopen denk ik.
Begrijp ik het goed, de planken komen los van elkaar met een
naad van 5 a 7 mm?
De regen slaat dan wel door de kier naar de achterzijde van de planken,
wil je dat?
Verder, als je een oppervlaktebehandeling wilt toepassen zal je
dat niet lukken met zo'n smalle naad. Of laat je het hout vergrijzen?
Hoe bevestig je de planken op de latten? Met nagels?
Als je met eik werkt, wel RVS nagels gebruiken (anders zwarte
vlekken rond de nagelgaten) en geen twee
stuks op de breedte van de plank (geeft scheuren).
Gebruik nagels met bolle kop die je met de kop NIET in het hout
(dan beschadig je het oppervlak) maar netjes met de kop tot op
het houtoppervlak tikt. Mooier is nog de gaten in de planken dunner
dan de nagels voorboren.
Komende kopse kanten van het hout in het zicht? Of heb je
(ook) met een hoekconstructie te maken?

Waarom geen messing en groef toegepast zoals bij rabatdelen?

Laat nog eens van je horen als je weer wat verder bent met uitdenken.

ps (ik heb zelf een paar jaar geleden met gevelbekleding vervangen).
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik denk wel dat Thermowood duurzamer is dan eik. Het is ook stabieler.

Ik ben een werkruimte aan het bouwen en heb de gevels bekleed met thermowood. Werkt wel makkelijk. Gewoon met brads vastgenageld.

Heb je je houtskelet bekleed met een waterafstotend materiaal zoals celit 3D?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
DIY_peter zei:
.........is ook stabieler...........
..... Gewoon met brads vastgenageld.

Wat zijn "brads" ?
Ennuh, hoe heb jij dat hout verwerkt? Dwarsdoorsnede (rabbatdelen)?
Hoekconstructie? Heb je wat schetsjes? Altijd interessant.
 
A

Athanor

Guest
Brads zijn spijkers die met een spijkermachine (luchtdruk) in het hout worden geschoten. Zijn met een rechthoekige of halfronde kop te krijgen. Ik heb de beplanking op mijn uitbouw van de werkplaats met roestvrijstalen brads gespijkerd (60mm spijkers)

Fons
 

dirkske

Nieuw lid
9 aug 2009
6
0
Nerf loopt inderdaad horizontaal, ik weet niet hoe ik in deze software de richting van de nerf kan aanpassen.

Hout willen we inderdaad laten vergrijzen. Ik heb een tekening toegevoegd waarbij we parallellogram vorm van beplanking zouden kunnen gebruiken om de regendoorslag zeer sterk te beperken en toch een goede verluchting te hebben. Snelle uitdroging na regen lijkt mij belangrijk.

Ook tekening van hoekkonstructie toegevoegd, andere gevels zouden we willen bezetten boven op houtwolplaat met wapening (Celit3D achter de houten gevel).

Bedankt voor de tip ivm RVS nagels en beschadiging door te verzink-slagen.

Thermowood of eik ligt nog steeds niet vast. Ik heb wat schrik van barsten in de eik, met thermowood zou dat al moeten gebeurd zijn tijdens het bewerkingsproces zou ik denken. Met eik mogelijks (enkele jaren) na bevestiging op de gevel afhankelijk hoe goed gedroogd?
 

dirkske

Nieuw lid
9 aug 2009
6
0
Alle opmerkingen ivm opbouw welkom, ik heb hier geen kaas van gegeten...
Moet er bv een vliegengaas achter de gevelbeplanking ter voorkoming wespennesten etc.?

Attached files
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Tjeerd zei:
DIY_peter zei:
.........is ook stabieler...........
..... Gewoon met brads vastgenageld.

Wat zijn "brads" ?
Ennuh, hoe heb jij dat hout verwerkt? Dwarsdoorsnede (rabbatdelen)?
Hoekconstructie? Heb je wat schetsjes? Altijd interessant.

Het zijn gewoon tand en groef planken. In belgie noemen we dat planchetten.
De buitenhoeken verstek gezaagd, zodat je geen kopshout ziet.

Een foto van een afgewerkte gevel (niet mijn gevel)
http://www.decadt-hout.be/picpop.htm?/upl/product/thermowood planchet grijs.JPG
 

dirkske

Nieuw lid
9 aug 2009
6
0
stefke zei:
@ dirkske :
.... Volgens mij ben je het beste af met wat men noemt "bevel sidings"...http://www.standard-lumber.com/images/HowToCedar/ics-pg7.jpg

"Bevel sidings" zullen het worden, zie hier links onder.

Ben ondertussen aan de beplanking van de dakoversteek begonnen (horizontaal bovenop draagende balk constructie), mbv Platowood. Da's heel wat plankskes zagen, gaatjes voorboren, verzinkgatje (of hoe noem je dit) maken, schroeven. Best leuk om doen... alleen zeik nat met momenten. Maar 't zal morgen af moeten zijn. Donderdag & vrijdag nog slechter weer. Volgende week gaat de EPDM erover.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.