Mobiele werkbank MFTC

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
oke nou ik zal is kijken voor die pootjes dan! Eigenlijk was ik niet van plan om een topic te gaan starten, als lees ik natuurlijk wel graag topics..nou wie weet..
Ik zit er ook aan te denken om het blad wat in te korten naar 90 cm, ik werk vaak in kleine ruimtes waar ik niet altijd altijd 113 cm kwijt kan.
Nu zou het wel mooi zijn om het blad toch onder gelijk te laten komen,zodat hij dus aan de bovenkant minder ver uitsteekt.
Alleen het scharnierpunt is vast dus daar ga ik nog maar is over na denken
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Tja, dan krijg je ook de discussie of het concept wel genoeg lijkt op de originele MFTC. Uiteindelijk heeft Tim ook verder geborduurd op de gatenpatronen en systainers van Festool. Een stapel systainers op een karretje is ook niet nieuw.
Dat ze hier het gebruik van de Walko accessoires hebben mee genomen is natuurlijk ook weer hun slimmigheid, die niet in de MFTC zit.

Veel bedrijven gaan de MFTC waarschijnlijk nooit maken, die wel voor deze koop optie gaan. Dat zit dus ook in het concept van de MFTC, je koopt de plannen, niet de kar zelf. Genoeg voer om te discussieren of dit plagiaat is of niet.

Ik denk dat het bedrijf dit gewoon commercieel kan doen, zonder dat je wat kunt claimen. Tim heeft er ook geen patent op aangevraagd voor zover ik weet. Dat maakt het allemaal wel erg lastig.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat het bedrijf dit gewoon commercieel kan doen, zonder dat je wat kunt claimen. Tim heeft er ook geen patent op aangevraagd voor zover ik weet. Dat maakt het allemaal wel erg lastig.

Niet helemaal. In principe kun je je op copyright beroepen, als een gekopieerd ontwerp te veel op een origineel lijkt. Daar hoef je niks voor vast te leggen, als je aan kunt tonen dat jouw ontwerp ouder is en bekend verondersteld had mogen worden. Maar aantonen dat iets echt een kopie is is dan wel weer moeilijk - afgekeken ('geinspireerd op'), zeker als een vorm uit een bedoelde functie volgt, maar niet exact gekopieerd is meestal gewoon toegestaan.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Alles en iedereen jat van elkaar en iedereen doet het of maakt er indirect gebruik van.
Patent is verlopen en een dag later rolt het product van de band bij de concurrent,denk alleen maar eens op houtgebied aan de invalzaag Mafell,Festool,Makita,Spero,enz,enz.
Of iedereen die een diy MFT tafel bouwt of jigs gezien op YT of de constructeur/ontwerper in loondienst en de baas die de centen op strijkt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Alles en iedereen jat van elkaar en iedereen doet het of maakt er indirect gebruik van.
Patent is verlopen en een dag later rolt het product van de band bij de concurrent.

Ja, maar dat mag/moet. Daar zijn patenten voor - het openbaren van een uitvinding, zodat iedereen er gebruik van kan maken. Als 'tegenprestatie' voor het openbaar maken krijg je een periode bescherming (meestal 20 jaar), gedurende welke anderen de uitvinding alleen mogen gebruiken na betaling van een licentie (of in elk geval na verkregen toestemming).

Als je een uitvinding geheim wilt houden moet je het niet octrooieren, maar het ontwerp lekker in de kluis leggen - zoals Coca Cola doet. Niet alle geheimen zijn uiteraard even goed af te schermen, machines zijn vaak beter te 'ontleden' dan chemische producten, en sommige zaken kunnen ook ge'reversed engineered' worden (overigens: dat mag, da's geen octrooischending). Een verlopen octrooi is gewoon verlopen. Daar heeft de uitvinder (als ie het goed gedaan heeft) 20 jaar profijt van kunnen trekken (en dat zal ook vast wel gebeurd zijn als het op het moment van verlopen meteen nagemaakt wordt). Vanaf dat moment mag iedereen de informatie uit het betreffence octrooi gewoon vrijelijk gebruiken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@Henkverhaar

Wat de copyright betreft heb je helemaal gelijk. Er is in Nederland een wet voor auteursrecht waarin dit is vastgelegd.

Het aantonen dat het gejat is is lastig. Daarom schreef ik hier ook al het verschil tussen het concept dat je koopt van Tim, en het kant en klare product.

Ik vind persoonlijk het concept van dit bedrijf afwijkend genoeg om te vermarkten. Het heeft niet de kanteltafel maar Walko steunen, het heeft ook niet de mogelijkheid om de Festool rails erin te steken voor zover ik kan zien. Ook de tweede plank eronder is niet aanwezig. Spannen met de railklemmen is natuurlijk van Festool zelf, die hebben uiteindelijk zelf de MFT.

Begrijp me niet verkeerd, het concept van de MFTC is hartstikke goed, ik heb de plannen ook gekocht. Maar Benchworks heeft het idee in de verkoop gedaan, niet het complete product.

Je kunt je afvragen of Walko hier wel blij mee is. Of ze hebben mee gewerkt of toestemming gegeven, dat weet ik niet.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Het heeft niet de kanteltafel. Ook de tweede plank eronder is niet aanwezig.
Toch wel hoor: de "wings" kunnen naast elkaar gemonteerd worden (dat is dan de 'kanteltafel'), en de achterzijde bevat de onderplank. Hier kan je het een beetje zien:

build-dog-7-200x300.jpg


Op de site zelf staan betere foto's, maar dat is met een popup waar ik de img-source niet van kan afleiden.

(Als ik eerlijk moet zijn vind ik dat zelfs een goed gevonden doorontwikkeling)


Ik denk trouwens ook niet dat Tim hier iets aan gaat kunnen doen, maar ik denk eveneens dat er weinig discussie kan bestaan over wie er hier wie heeft geïnspireerd.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
1.565, exclusief btw? Is toch wel ferm als je het mij vraagt. En van de prijs van de accessoires val je helemaal achterover...

Ik heb Benchworks zijn plan voor 9 euro, lijkt me een goedkopere optie om zelf te maken :p
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Meer dan een foto heeft de "betere" klusser toch niet nodig om dit ding na te bouwen, kostprijs is dan 0€:p

Héla!:p

Dat kan inderdaad en ik ben zelf ook zo, maar wat ik merk is dat de meesten het kopen om mij te steunen zodat ik verder zou doen.
Als niemand het zou kopen dan zou ik het mij ook niet meer kunnen veroorloven, had bijvoorbeeld niemand de MFTB plannen gekocht dan had ik nooit de MFTC uitgevonden.
Ik steek nog steeds heel wat tijd in R&D, binnenkort gaan jullie mogelijk nog van mij horen op de één of andere manier...

Wat betreft de "kopie", ik vermoed dat ze het opzettelijk verschillend genoeg hebben gemaakt om het design te kunnen beschermen, niemand kan iets identiek aan de MFTC nog beschermen aangezien het al bekend is.
Mij stoort het helemaal niet (en neen ik verdien er niets aan), ik heb het uitgevonden uit nood omdat er niets praktisch bestond om te werken op verplaatsing. Nu is er tenminste een kant en klare commerciële oplossing, ook al lijkt die niet zo praktisch als de MFTC. Ze hadden zelfs de MFTC volledig mogen kopiëren, daar kan ik niets tegen, maar ik vermoed dat ze dan online gelyncht gaan worden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Héla!:p
Dat kan inderdaad en ik ben zelf ook zo, maar wat ik merk is dat de meesten het kopen om mij te steunen zodat ik verder zou doen.
Als niemand het zou kopen dan zou ik het mij ook niet meer kunnen veroorloven, had bijvoorbeeld niemand de MFTB plannen gekocht dan had ik nooit de MFTC uitgevonden.
Ik steek nog steeds heel wat tijd in R&D, binnenkort gaan jullie mogelijk nog van mij horen op de één of andere manier...

Wat betreft de "kopie", ik vermoed dat ze het opzettelijk verschillend genoeg hebben gemaakt om het design te kunnen beschermen, niemand kan iets identiek aan de MFTC nog beschermen aangezien het al bekend is.
Mij stoort het helemaal niet (en neen ik verdien er niets aan), ik heb het uitgevonden uit nood omdat er niets praktisch bestond om te werken op verplaatsing. Nu is er tenminste een kant en klare commerciële oplossing, ook al lijkt die niet zo praktisch als de MFTC. Ze hadden zelfs de MFTC volledig mogen kopiëren, daar kan ik niets tegen, maar ik vermoed dat ze dan online gelyncht gaan worden.
Hallo Timothy,
Ik gun het jou van harte maar ik heb de plannen gekocht omdat ik ze ook daadwerkelijk nodig had,
maar heb wel via de bank betaald zodat je niets aan PayPal hoeft af te dragen.
Ik ben vandaag weer heerlijk aan het klussen geweest (ver-bouwen van mijn cyloon afzuiging) en heb echt veel plezier van mijn MFTC, de vele manieren van vastzetten van de werkstukken aan en op de tafel is geweldig. En als ik stop is deze zo weer opgeruimd en de parkeerplek is weer vrij in de garage.
Mvg, :).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik ben er niet zo zeker van dat niet dat het een kopie is.
Er rijden immers genoeg eenmansbedrijven rond met een eigen versie van een mobiele werkbank in hun bus
zelf maken of kopen is voor een ondernemer vooral als er ook personeel in loondienst is een heel andere afweging dan voor een hobbyist.
(iets met uren en belasting)
klusbedrijven hebben het momenteel ook allemaal druk dus ik denk dat het gewoon om vraag uit de markt gaat
het bedrijf doet immers wagen inrichting
Als je serieus met een ontwerp voor een mobile werkbank aan de slag gaat in samenhang met de Arbo regelgeving in je achterhoofd kom je op iets dergelijks uit.
 

RudyB

Nieuw lid
29 sep 2018
5
0
Hallo, ik heb afgelopen vrijdag de plannen gekocht om de mftc te maken. Heeft iemand enig idee hoelang het duurt voordat deze in mijn postvak verschijnen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.