Mobiele werkbank MFTC

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hij is eindelijk af, ik heb het voorbije jaar zitten werken aan een werkbank die ik zou kunnen meenemen op verplaatsing, en ook in de werkplaats als ik een extra werkbank nodig heb.
P1010411.jpg
Het resultaat is de MFTC (multi function tool cart), toegeklapt kan je hem makkelijk verplaatsen als een trolley, en eens ter plaatse klap je hem gewoon open in enkele seconden. Er zitten systainer lades in, een gereedschaps lade, een legger om het gereedschap van de tafel te houden en ruimte er onder voor de stofzuiger. Je kan er ook 2x1400mm rails in schuiven.
P1010403.jpg
Dankzij de gaten in de poten en de rails rond het werkblad kan je er rondom makkelijk van alles verticaal op klemmen
Ik heb er ook verlengtafels voor gemaakt zodat ik er volledige panelen op kan verzagen.

Op mijn website vind je wat meer info en foto's
Hij staat ook op de Fog maar ik denk niet dat iedereen hier daar regelmatig leest!

P1010400.jpg

 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ziet er goed uit!! Heb je er ook nog aan gedacht om er zaagaanslagen aan te maken, zoals aan de mft3?
Ik denk dat je de ultimate workbench van Ron Paulk ook wel kent, heb je daar nog wat van afgekeken?
Ga je er nog een filmpje van maken?
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Wat een schitterend apparaat!!! Ik zou bijna zeggen: vraag er patent op aan. Dit gaat verder dan alleen de professional die zowel binnen als buiten van de bank gebruik wil maken. Ik denk juist dat hobbyisten/doehetzelvers hier graag gebruik van zouden willen maken. Even in het weekend klussen bij mooi weer; de MFTC naar buiten, uitklappen en klussen maar, klaar met de klus inklappen en opbergen in de schuur/bergruimte. Ook in de schuur is hij goed bruikbaar omdat je je dan kan beperken tot alleen de tafel. Er zullen vast nog wel verbeteringen door je worden uitgedacht, in ieder geval is je prototype nu al voor mij meer dan geslaagd.
Voor de verlengtafel zou ik ook kunnen denken aan het inzetten van het uitvouwbare systeem van Walco. Maar zoals nu is hij al geweldig!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Bij de eerste foto vroeg ik me af waar ie dan stond ;-)

Schitterend gewoon! Daar zal je veel plezier van hebben, en vooral heel veel tijd mee uitsparen!
Da's dan weer een voordeel als je een festoolie bent, zo kan je de bank voor een heleboel bewerkingen gaan gebruiken!

Mijn gereedschap is meer een allegaartje, dus is het moeilijker een ideale oplossing te vinden. Gelukkig ga ik quasi nooit op verplaatsing, en heb ik redelijk de ruimte.

Veel plezier ermee man!

Steven
 

tuoh

Oud hout
Hé, dat is een verdomd inventieve oplossing, een kant en klare werkplaats op een paar m2, en nog mobiel ook.
Dat word een onmisbaar stuk uitrusting, daar kunnen "Walko" en consoorten een puntje aan zuigen:D:D:D:D


Proficiat, en veel succes ermee.


André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel allemaal voor de leuke reacties!
Vandaag heb ik zitten filmen en tegen morgen zal die af zijn, dan zie je al beter hoe het werkt en wat je ermee kan doen.
Je hoeft er niet per se systainers in te steken, je kan ook gewone lades maken of gewoon een rek.

@Damien, De gaten in de poten dienen inderdaad voor de klemmen, en je kan er ook domino pennen in steken om werkstukken te dragen.

@Bjorn, ik heb bench dogs gekocht om perfect haaks te kunnen zagen met de rail. Dat is het eenvoudigste en minst plaats innemende methode die ik kon vinden.
Je bent dan wel verplicht om een gatenpatroon te maken op het werkblad dat perfect haaks is. Daar heb ik ook een methode voor gevonden.
Maar ik zit toch te denken aan een methode of aanslag die nog beter werkt.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Hoi Benchworks,

Zie er prachtig uit. Je geeft aan dat je een goede methode hebt gevonden om het gatenpatroon perfect haaks te krijgen. Nu ben ik zelf ook een extra werkblad aan het maken waar ook een gatenrij in komt. Kan je me meer vertellen over jouw methode?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoi Benchworks,

Zie er prachtig uit. Je geeft aan dat je een goede methode hebt gevonden om het gatenpatroon perfect haaks te krijgen. Nu ben ik zelf ook een extra werkblad aan het maken waar ook een gatenrij in komt. Kan je me meer vertellen over jouw methode?

De methode staat ook op de Fog uitgelegd, je hebt er het LR32 systeem voor nodig en rail dogs, bench dogs en parf dogs die je hier kan vinden.
Een exact haaks patroon heeft wel enkel nut als je de werktafel met benchdogs gebruikt om haaks te zagen. Voor al de rest maakt de precisie niet uit.

edit, ik heb een video toegevoegd aan de eerste post!
 
Laatst bewerkt:

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Leuke werkbank goed uitgedacht. Alleen jammer dat je voor de tekening geld vraag op de link in jou tekst. Dit komt bij mij een beetje over op een comerieele advertentie voor je mede woodworking gebruikers miet hiet toch wel tenminste wat anders mogelijk zijn
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn eerste reactie was het redelijk te vinden een vergoeding te vragen. Benchwork is geen hobbyist. En een uitzondering maken voor een groep waar veel van zijn potentiele klanten in zitten? Hm.

klaas0639
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Laten we eerlijk zijn: we hebben het over 7 euro, een handige Harry kan aan de hand van de plaatjes en video toch ook zonder tekening aan de slag?
Persoonlijk vind ik het een ijzersterk concept, en heb dan ook alle respect voor het feit dat benchworks in ieder geval zijn idee in woord en beeld met ons wil delen.

Inovatieve ideeen die hier gedeeld worden moeten niet gesmoord worden in diskussies in het wel of niet commercieel zijn van de posting.
Volgens mij zijn de bijdragen van benchweorks in het algemeen zeer informatief, laten we dat aspect waarderen en er ons voordeel mee doen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Leuke werkbank goed uitgedacht. Alleen jammer dat je voor de tekening geld vraag op de link in jou tekst. Dit komt bij mij een beetje over op een comerieele advertentie voor je mede woodworking gebruikers miet hiet toch wel tenminste wat anders mogelijk zijn

Dat begrijp ik wel en ik zou een commerciële advertentie kunnen plaatsten op de juiste rubriek van het forum, maar ik ben hier niet om geld te verdienen.
Het is voornamelijk om de werkbank te tonen aan mede houtbewerkers 99,9% van de verkoop komt via youtube of google, er steekt zoveel werk in het maken van die plannen en geïllustreerde instructies dat het eenvoudig weg niet mogelijk is zonder een bijdrage te vragen. Ik schat dat in dit project zo'n 20 werkdagen steken, dagen waar ik gewoon meubels had kunnen maken en mijn brood verdienen.

Ik kreeg het idee van plannen maken toen ik vorig jaar de plannen van matthias wandel's router lift kocht, ik besefte dat ik die gewoon kon namaken ofwel zijn plannen kopen en mij uren en dagen plannen en werken uitsparen. Dus dankzij een kleine bijdrage van vele mensen kan hij bezig zijn met het ontwikkelen van verbeteringen en nieuwe ideeën.
En ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen als ie denkt een goed idee vast te hebben!
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
7 euro ? Dat vind ik een meer dan redelijke prijs voor zo'n ontwerp. Ik zou dan echt niet zelf aan het uitdenken gaan en gewoon gebruik maken van dit aanbod...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.