Trap van Kerto

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Voor het huis dat ik aan het bouwen ben heb ik samen met een timmerman een rechte trap van Kerto gemaakt.
( kerto is een soort dikke multiplex )

Hier een aantal foto's
Plaaten op zaag tafel
20130220_194142_6.jpg

Op en aantrede aan mekaar gelijmd en gestapeld
IMG_6610.jpg

4 tredes aan mekaar
IMG_6622.jpg

hier nog foto van 4 trede segmenten gestapeld
IMG_6667.jpg

Bomen geplaatst
IMG_6681.jpg

trap geplaatst

IMG_6713.jpg

Trap is nu ingepakt en moet straks nog afgewerkt worden.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Oe mooie trap, waar ga je hem mee afwerken, iets van lak, zodat het hout zichtbaar blijft?
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Mooi dat de stootborden kops hout is !

Ik neem inderdaad aan dat als je de trap zo opbouwd de afwerking transparant zal zijn.

Cas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mooie eenvoudige vormgeving. Staat terecht onder de kop design.
Ik ben benieuwd hoe je het afwerkt en hoe je een eventuele balustrade vorm geeft.
Met vr groet,
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooie trap, een keer wat anders. Zijn de bomen ook Kerto? En dus in platen vd boomlengte verkrijgbaar?
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Sorry voor de wat late reactie op jullie vragen.

Hoe ik hem ga afwerken weet ik nog niet diverse opties
-Olien
-lakken

Dus mogelijke voorstellen zijn welkom.

Maten kerto, zijn er in diverse, weet van balken 20 tot 30 cm dik.

voor mijn trap waren de platen 43 mm dik, dus 2 platen 8.6 cm levert een optrede op van 17,2 een luie trap dus
de de geleverde platen was iets van 1,5m bij 6m, maar wat ik begreep van de aannemer kan ook groter.
De boom is ook van kerto maar dan enkel ( dus 43 mm dik)


De reling zal gemaakt worden van roest vrijstale staanders met glas er tussen.

Wat ik hoorde van de aannemer is dat de leverancier geintreseerd is om foto's te komen maken van de trap en de wand
( weet niet of ik het mag melden maar de leverancier van het hout is metsawood )
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
HOI COONMAN. Man wat een mooie trap zeker als deze dadelijk helemaal klaar is. Ik heb nog een vraag en dat is: zijn de treden alleen maar verlijmd zonder te schroeven? en hoe zijn de traptreden op de boom bevestigd?

Groetjes marc
 

WR1944

Oud hout
Bij houten trappen hebben de treden meestal een neus, het overhangende deel over het stoorbord. Ik heb begrepen dat deze trappen makkelijker te belopen zijn. Bij massieve betonnen trappen zie je meestal dat het stootbord naar voren overhelt. Dit heeft de zelfde functie als de neus van de trede. Is er overwogen om bij die massieve multiplexconstructie het stootboord ook schuin te maken of was dit te lastig/duur/onmogelijk?
Overigens vind ik het wel een originele benadering. Alleen gevoelsmatig lijkt het multiplex te massief als je er ook nog trapbomen onder plaatst.
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Hier wat antwoorden op de bovengestelde vragen

De tredes zijn opgebouwd uit twee lagen kerto die verlijmd zijn, de optrede is tevens twee lagen kerto. we hebben platen verlijmd en toen gezaagd.

De Boom tegen de kernwand is geschroefd in de kern
Bij het assembleren zijn de stukken van vier treden verlijmd, aan de buitenkant is het geklemd, en tegen de kern aan is het geschroeft.
Vervolgens zijn op een aantal plaatsen de tredes vanuit de binnenkant van de kern geschroefd ( schroeven van 30 cm) en hiermee is de trap tegen de kern aangetrokken.
Aan de binnenkant van de bomen zijn de tredes nog op een aantal plaatsen aan de boom bevestigd met hoekijzers.

De buitenste boom die nu nogal lomp lijkt is straks de aanslag voor kastdeurtjes van de kasten die onder de trap gemaakt worden.

Wat betreft de schuinte van de optrede dit hadden we kunnen kunnen zagen maar de rechte hoeken spraken mij meer aan dit is dus een ontwerp beslissing.

vraagje nog voorstellen van jullie kant voor de afwerking, ik twijfel nog steeds tussen olie dan wel lak.
 

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
wat een mooie trap!
het geeft een mooie eigenlijk beetje industriele uitstraling. Als daar later nog glas langs staat geeft het helemaal een mooi effect.

succes met de afwerking, persoonlijk zou ik eerder voor een lak gaan dan voor een olie..
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Trap is klaar inclusief de roestvrijstalen leuningen. ( ps, die hadden er 5 weken geleden op moeten zitten voordat mijn vrouw naar beneden viel waren haar ribben niet gebroken en gekneusd.
IMG_7237.jpg

en nog een
IMG_7238.jpg
de trap is afgewerkt met glitsa anti slip
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.