Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
  1. #1

    En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Ik heb een vraag waar ik graag jullie ervaringen en advies over hoor. Hoe maak je op basis van een ontwerp een ruwe kostenschatting?

    Mijn geval: Ik wil een bureau gaan maken en heb het idee wat ik had uitgewerkt in een tekening (zie bijlage, als je geïnteresseerd bent). Randfrutsels en pootprofielen staan er niet op, dat wil ik beslissen als ik weet hoe de verhoudingen er in het echt uit zien. Op basis van die tekening kan ik prima een stukslijst maken van benodigde schone maten.

    Nu wilde ik het bureau in eerste instantie van gewaterd iepen maken. Maar in bijvoorbeeld noten, merbau, mahonie of amazakoué kan dit ontwerp ook wel werken. Ik heb alleen geen idee wat dat gaat kosten. Bij AF op de site zie ik wel een factor 3 verschil in houtprijzen, maar of dat nou het verschil is tussen 50 en 150 euro of tussen 150 en 450? Of tussen 300 en 900? Ik weet het niet. Ik weet dus ook niet of ik het ontwerp zo moet wijzigen dat de panelen gefineerd multiplex worden of zo.

    Hoe pakken jullie dat aan? Je hebt een ontwerp, een stukslijst en dan? Hoe maken jullie een inschatting van wat dat in een bepaalde houtsoort gaat kosten?

    Arthur

    Attached files

  2. #2

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Hoi Arthur.

    Ik begrijp dat het om een meubel voor jezelf gaat. Je hebt het namelijk alleen maar over
    kosten van het hout (dus geen uren, afschrijving gereedschap e.d.).
    Wat het hout betreft maak ik een houtstaat met netto maten.
    Dan kijk ik wat voor ruwe afmetingen de houthandel heeft.
    Dan ga ik aan het passen en meten om te bekijken hoeveel ruw hout ik nodig heb.
    Wel een beetje ruim nemen. Verder zoek ik dan bij de houthandel de beste planken uit (zover dat mag) en neem desnoods een plank extra als er hier en daar wat noesten of warrige stukken in zitten. Thuis kun je al uitrekenen hoeveel geld je ongeveer aan het ruwe hout kwijt zult zijn. Dat valt mee als je dat uitzet tegen de kuubprijzen die je ziet.
    Houd in elk geval voldoende rekening met schaaf en zaagverliezen. Geen 26 mm dik kiezen als je 22 mm netto nodig hebt. Zeker niet bij grotere lengtes en bij planken die niet helemaal recht zijn.

    Vergeet verder de kosten van je ijzerwaren (schroeven, ladegeleiders e.d.) niet. Dat kan ook aardig oplopen.
    Succes ermee, Tjeerd

  3. #3

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Dank je Tjeerd!

    Het is inderdaad voor mezelf, de maten zijn op mijn maten en wensen afgestemd. Goeie tip van het ijzerwerk.

    Wat is een normale marge voor zaag- en schaafverliezen? 5mm rondom? 10?

    Arthur

  4. #4

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    ik wijk heel ff van de topic vraag af
    met welk prog. heb je die tekening gemaakt?

    groetjes

    hans

  5. #5

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Die tekening heb ik gemaakt met OmniGraffle.

    Arthur

  6. #6

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Wat er al gezegd wordt, neem het niet te krap. Kijk wat er beschikbaar is en houdt daar rekening mee.

    Een lange balk is vaak krommer dan een korte, daar moet je ook rekening mee houden. Korte balken zijn meestal rechter en daarbij heb je dus minder ''hollings/bollings- verlies''

    Als je gaat schulpen, is mij laatst nog geleerd, moet je ongeveer 8mm in de breedte en dikte meer nemen dan de netto maat.

  7. #7

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Dat zijn goeie tips, dank je. Dat "kijk wat er beschikbaar is", daar was ik intussen zelf ook achter ja. Ik kwam er achter dat de houtsoort die ik in gedachten had (noten) in lengtes van 2m45 op voorraad was. Tja... daar gaat dus nét niet 2x de lengte van m'n blad uit, zelfs als ik recht-genoege planken zou kunnen vinden. En met Tjeerd's opmerking dat je beter een maatje groter kan nemen zou dat betekenen dat ik op 4 lengtes 52mm ipv 2 lengtes 26mm uit kwam. Da's 4x zoveel volume, terwijl de volumeprijs voor 52mm ook nog hoger is. En kleiner dan het nu is kan het blad niet.

    Anyway, lang verhaal kort: uiteindelijk is het een heel andere houtsoort geworden. Het bureau wordt nu boire. (Hmm... een boireau? :-) ) Ik zal tzt wel plaatjes plaatsen. Reken alleen niet op volgende week voor het eindresultaat...

    Arthur

  8. #8

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Eerst vlakken en strijken en dan nog een keer schulpen. Wat je daarvan overhoudt gaat dan niet de afzuiging in maar kan je bewaren. Bijvoorbeeld om paar fotolijstjes voor boven het bureau te maken. En als je het niet gebruikt, de openhaard is snel gevonden....

  9. #9

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg
    ... En met Tjeerd's opmerking dat je beter een maatje groter kan nemen zou dat betekenen dat ik op 4 lengtes 52mm ipv 2 lengtes 26mm uit kwam. Da's 4x zoveel volume, terwijl de volumeprijs voor 52mm ook nog hoger is. En kleiner dan het nu is kan het blad niet.
    ...
    Arthur
    Als je een blad van 20mm over wil houden (zoals in de tekening), dan volstaat 26mm ongeschaafd hout! Zeker als je zelf wat planken uit mag kiezen, dan heb je meestal best nog veel marge. Ik reken voor een tafelblad dat je net 22mm uit 26mm haalt (beetje afhankelijk van het hout). Ook de breedte van de planken is van belang: smallere planken betekenen minder schaafverliezen...

    Een blad van 20mm uit 52mm hout vind ik een wel erg grote verspilling. :shock:

  10. #10

    Re: En hoe ga je nou van een tekening naar een kostenschatting?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hanzipanz
    Een blad van 20mm uit 52mm hout vind ik een wel erg grote verspilling. :shock:
    Ik ook, daarom heb ik dat ook niet gedaan. In tegenstelling tot mijn eerdere plan heb ik uiteindelijk geschaafd hout gekocht, lengtes van 2m45. Daar moet ik ook nog wel het een en ander aan doen om ze echt vlak te krijgen, maar dan begin ik met 23-24mm. Toch een hoop minder verlies.

    Dat vind ik het lastige met dingen voor de eerste keer doen: ik heb nog geen idee van marges e.d. die ik moet aanhouden. Aan alle kanten zit je dan met de vraag: hoeveel hout heb ik nou precies nodig, wat gaat het kosten, hoe gaat het in z'n werk om een bestek bij mekaar te zoeken, hoe "krom" staat een ruwe plank nou eigenlijk... Het voelt een beetje als neus dichtknijpen en in het diepe springen :-) Is gewoon een kwestie van ervaring hoor, de volgende keer gaat dat al veel beter. Je leert er wel een hoop van. Zeker met tips van de mensen hier op het forum.

    Arthur

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top