Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: houtlijm

houtlijm

hallo allemaal

omdat ik hier nieuw ben stel ik me even voor ik ben berend woon in dwingeloo en sinds april dit jaar draai ik hou op de draaibank

maar heb de volgende vraag met welke houtlijm kan ik het beste segmenten aan elkaar lijmen
    zodat je het haast niet ziet?

Re: houtlijm

Titebond heeft meerdere soorten houtlijm die elk hun specifieke eigenschappen hebben. Het voordeel van de meeste van deze lijmen tegenover de bekende witte PVA lijm is dat ze harder zijn en daardoor beter schuurbaar zijn en geen kleine randjes vormen in het werkstuk. Na drogen hebben ze een beetje bruinige kleur, de 1 wat anders van tint dan de andere. Als je heel precies werkt, dus goed sluitende verbindingen hebt, blijft er weinig van de naad zichtbaar. Ook hangt de zichtbaarheid af van de houtsoort en de oriëntatie van de afzonderlijke delen: aan de kopse kant zal de lijm een stukje in het hout trekken, bij langshout gebeurt dit niet dieper dan 1 houtcel.
    Soms kan epoxy ook een goede keuze zijn, een langzaam hardende soort is dan wel aan te bevelen.
    Eerst uitproberen is ook wel aan te bevelen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

berend, hier een berichtje uit zwolle. hardstikke leuk om iemand op het forum te ontdekken uit dit deel van nederland. voor het gesegmenteerde werk gebruik ik zelf witte houtlijm van bison die ik bij de groothandel haal. heb je al werk klaar? we zijn zeer benieuwd naar foto's

tot op het forum

rick

Hallo Berend, welkom.
    Ik gebruik net als Rick witte houtlijm van bison voor mijn gesegmenteerde werk. Ben daar best tevreden mee, doe het al jaren.
    Mocht je soms wat fototjes hebben van je werk dan zien wij dat natuurlijk erg graag.
    Veel plezier op het forum.
    Ad

Forum Rechten