rietveld Zigzagstoel maken.

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Ik weet wel dat je houtlijm beter weg kan krijgen dan die epoxy brol,
Je gaat -indien je wat kliedert met lijmen - aan de binnenkant van je rugleuning duidelijk lijm zien zitten.
Epoxy dringt in het hout in, waardoor het een donkerdere verkleuring achter kan laten.

Gebruik gewone houtlijm? Uit "ervaring" weet ik dat als je 2 stukken hout deftig aan elkaar lijmt met houtlijm, en je breek het stuk dan, dan gaat de breuk niet aan het gelijmde deel zitten. M.a.w. de waar je gelijmd hebt is het sterker dan hout puur. (Alé dit was toch zo bij mijn test met vuren en een rechte verlijming.)

Probeer ook je dominos zo hoog mogelijk in je zitting te steken.
Zodat zo dichter tegen de trekkrachten zitten.
trekduwZigZag.jpg
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Oke bedankt.
ik was zoiezo van plan om langs alle lijmnaden tape te plakken tegen het vlekken. maar ik denk dat ik het dan toch maar met houtlijm (titebond 3) ga proberen. en dat van die dominos iets naar boven zetten is een goede bedankt voor de tip.

Op dit moment ben ik een kast aan het spuiten voor een familie lid dus de stoel loopt een beetje vertraging op :). maar als er weer vorderingen zijn zal ik wat foto's posten. En andere tips of ideeën zijn natuurlijk altijd zeer welkom.
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Heb eens wat fotos getrokken van mijn Zig Zag stoelen.
V1: met deuvels, en kopse kant zichtbaar
V2: meest naar originele model toe
V3: experimenteren met andere steun in de knie (hout in V geschaafd) (en ja, vloersteun is te kort)
V4: beuk, hout in V zonder mal, rug plat gemaakt
V5: eik, hout in V met mal, rug vergeten plat maken :)

Ooit maak een V6, waarbij de V in het schuine gedeelte van kant wisselt. Maar nu ff pauze nemen met Zig zag chairs.
album vind je hier: http://imgur.com/a/005tx

V4 + V5 face to face:
L7QntUV.jpg
 
Laatst bewerkt:

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Hallo allemaal,
Ik heb zelf deze stoel ook gemaakt uit Essen 20mm dik. Geen deuvels, steuntjes of andere ondersteuning gewoon een lijmnaad voor de voorste en onderste naad, de rug zit met zwaluwstaarten, sterk genoeg ik kan er op staan springen. Dus zitten is ook geen probleem :)
Gewoon PVAC lijm gebruikt even klemmen en klaar.
Groeten
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ woodchip.
Daar wordt ik een beetje blij van. Ik liep een tijd rond met plan een tweezits-Zigzagbankje te maken. "Iedeeen" verklaarde me voor gek omdat het normale mensen toch duidelijk moest zijn dat daarvoor dit concept niet sterk genoeg is. Jouw ervaring geeft het oude dode plan weer leven:). Misschien ga ik toch een paar proefverbindinkjes doen.

mvg
Klaas0639
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Hallo Klaas0639
Bij De Schrijn in Langbroek in het praktisch leerjaar worden ze zelfs allemaal zo gemaakt. Daar heb ik mijn eerste ook zo gemaakt, daarna nog een paar voor mezelf erbij.
Lijm welke ik gebruik is rakoll express 25 zo uit mijn hoofd. Gewoon vergelijkbaar met D2 pvac lijm zeg maar.
Doordat je de hoek 22,5 graden zaagt krijg je bij 20 of 22 mm dik een gigantisch lijmoppervlak wat meer dan sterk genoeg is zoals blijkt. Zelfs een oom van mij met toch 120kg schoon aan de haak kan er op zitten zonder incidenten etc.
Dus het kan zeker!
mvg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
In september begint mijn vervolgcursus (door professionals voor amateurs :)) . Een leuke cursus waar je zelf je voorstellen kunt doen. Zal het dan opnieuw als project opvoeren; gesteund door jouw ervaringen. Ik wil wel eerst een proefstoeltje maken (om te oefenen he).

Mvg
Klaas
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
In september begint mijn vervolgcursus (door professionals voor amateurs :)) . Een leuke cursus waar je zelf je voorstellen kunt doen.

Een beetje off-topic... maar... wat voor (vervolg-)cursus is dat Klaas ? Ik ben nl. al een tijd op zoek naar een interessante cursus c.q. opleiding, liefst in het noorden des lands... Ben erg benieuwd !!!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ ekko,

kijk op www.w30.nl.

De cursussen zijn net afgelopen en het programma voor sept is nog niet klaar denk ik, maar ik verwacht dat het niet veel anders zal zijn dan afgelopen jaar.

De cursussen worden gegeven in Winsum Groningen.


mvg
Klaas0639
 
A

Athanor

Guest
Een beetje off-topic... maar... wat voor (vervolg-)cursus is dat Klaas ? Ik ben nl. al een tijd op zoek naar een interessante cursus c.q. opleiding, liefst in het noorden des lands... Ben erg benieuwd !!!

Dan moet natuurlijk onze Akkrumer meubelmakerij Brekelmans niet vergeten! Roeland heeft ook een cursusprogramma! En hij weet heel veel over gereedschapmaken.......

Fons
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
kijk op www.w30.nl.
De cursussen zijn net afgelopen en het programma voor sept is nog niet klaar denk ik, maar ik verwacht dat het niet veel anders zal zijn dan afgelopen jaar.
De cursussen worden gegeven in Winsum Groningen.

OK dan ! Dat is bekend terrein #Winsum. Nooit geweten dat daar ook wat zat... Bedankt voor de tip !!


Dan moet natuurlijk onze Akkrumer meubelmakerij Brekelmans niet vergeten! Roeland heeft ook een cursusprogramma! En hij weet heel veel over gereedschapmaken.......

Zeker niet ! Maar had deze dan ook al in het snotje... ;)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb enkele maanden geen tijd gehad om een de stoel te werken, maar nu in de vakantie ben ik er toch weer mee verder gegaan. Al het beukenhout had ik hiervoor al verlijm, en nu ben ik bezig om alle verstekken te zagen, wat nog best lastig is. omdat dit niet met een afkort of liniaalzaag kan. dus nu haal ik ze rechtop door de cirkelzaag en dat ging best goed met de zitting, maar de plank die van de zitting naar de grond loopt is iets krom getrokken na het verlijmen, en dit zie je nu terug in de verstek maar niet zo erg dat het niet op te lossen is, maar het kan mooier. dus tips om de verstekken op een andere manier te maken zijn van harte welkom.

Het beukenhout zit verlijmd met domino's van 8*50 met titebond3 houtlijm er tussen. De rugleuning zit met 6 domino's aan de rugleuning vast ook met gewone houtlijm. Maar nu vraag ik mij toch nog steeds af of dit sterk genoeg is om de verstekken te lijmen? hieronder nog wat foto's.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 299
  • image.jpg
    image.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 301
  • image.jpg
    image.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 297

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
De stoel is inmiddels in elkaar gelijmd en ik ben begonnen met afwerken. maar nu wil ik de stoel nog een laagje bescherming geven iets van beits of olie. maar nu heb ik met olie totaal geen ervaring, en met beits minimaal. het doel is om hem een beetje te beschermen tegen vuil (vlekken) en hij mag ook nog wel een tintje donkerder worden. dus nu is mijn vraag wat raden jullie aan als eindlaag?
hier nog een foto van de stoel in elkaar gelijmd. en hij is geslaagd voor de zitproef :) 75 kilo kan hij aan, en hij veert dan licht maar de lijmnaden geven geen kraakje letterlijk.

2014-02-06 17.47.51.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
vorig jaar wat dingen gemaakt van multiplex, mooie tekening maar de kleur was het niet
dus gebeits en daarna gelakt
dat was niet zo een heel groot succes, de beits (die ik gebruikt heb ) blijft een soort van wat vettig waardoor de lak er wel op licht, maar niet perfect hecht

misschien dat iemand hier beter kan verwoorden wat ik bedoel, maar mij later verteld werd was dat ik beter beits op water basis had kunnen gebruiken (kun je kopen in poeder vorm)
 

PieterT

Nieuw lid
17 feb 2014
1
0
Ik zal ook eens proberen zo'n stoel te maken.

Van waar komen jullie afmetingen juist voor de stoel te maken?


Mvg pieter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.