rietveld Zigzagstoel maken.

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hallo allemaal.

Ik ben van plan om binnenkort zoals al in de titel staat een rietveld stoel gaan maken dit wil ik gaan doen aan de hand van dit idee. http://www.festoolusa.com/media/pdf/domino_wcm_zigzag.pdf

Aan de hand van de maten uit de bovenstaande tekening heb ik zelf ook al een tekening gemaakt, met wat klijne aanpassingen. Zo heb ik de zitting een paar graden laten zakken en de rugleuning in een iets andere schuinte voor de perfecte zithoek.

Nu heb ik nog wat vragen de stoel wordt in totaal 430 mm breed (diep). Nu wil ik de stoel gaan maken van beukenhout. Maar mijn vraag is zijn er nog andere wellicht betere houtsoorten voor deze stoel. Ook met oog op de lichte vering die deze stoel heeft door zijn design.

Ik wacht jullie reacties af!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kijk ook op de site van volkerink. Ik geloof www.volkerink.info.
Hij maakte de stoel van kersen en veranderde nog wat dingetjes.

ik denk trouwens dat beuken geen slechte keuze is, maar er zijn anderen op dit forum die er veel meer van weten.

mooie stoel.

mvg
klaas
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bedankt voor je reactie.

en wat een mooie site is dat zeg. Maar om even op de stoel terug te komen. Ik heb de hout leverancier van het forrum;) al om een prijs gevraagd voor beukenhout dus dat wachten we af.
Maar andere reacties blijven welkom.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb inmiddels een prijs opvraag voor Beukenhout gedaan ik was van plan om 6 delen van 27*75 mm aan elkaar te verlijmen zodat ik planken krijg van 450 mm breedt. Om dan vervolgens de schuintes er aan zagen ed. Maar nu is mijn vraag is beukenhout van 27 mm dik genoeg voor deze stoel. En ik wil de stoel uit de link van mijn eerste poste gaan maken. Alleen met een dichte zitting en rugleuning. Nu is mijn vraag zijn de dominos zoals ze daar op tekening staan sterk genoeg om de krachten te dragen als je er op gaat zitten. Of moet hier nog een balkje in de schuine hoeken gelijmd worden zoals je bij een hoop rietveld zigzag stoelen ziet?

ps. Ik zal proberen om straks nog even een eigen tekening van de stoel te posten
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
ik ben me zoals hierboven al te lezen is dus nog steeds aan het orienteren op hout de soort ben ik al wel uit. Het wordt Beukenhout alleen zit ik met een klein probleempje. Ik heb een tekening gemaakt en daar ben ik uit gegaan van een hout dikte van 25 mm. maar nu ik rond ga kijken blijkt dit een beetje een ongelukige maat te zijn. Omdat de ruwe maat vaak 27 mm is en dan houdt je dus geen 25 mm over, maar ik zag op het forum meer mensen die al wel eens een zigzag stoel gemaakt hebben nu was mijn vraag hoe dik hout hebben juli gebruikt, en wat zouden juli als minimale maat aanhouden?

Alvast bedankt
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Ik heb zelf ook net een zig zag chair gemaakt in vuren, is nog maar een prototype, ga hem nog eens maken in beuk, en dan deftig afwerken.
In mijn versie is de rugleuning vastgemaakt met dominos, de voorkant is gewoon verlijmd, linksonder is het met 1 lamello verbonden.
Reken uw hoeken heel goed uit, ik heb foutje gemaakt waardoor de stoel iets naar voor helde. waardoor ik vooraan extra steuntje heb moeten toevoegen
Ik heb ook geen moeite gedaan om de stukken schuin af te zagen, ik vind dat niet nodig, stoel is dus overal 42 breed.

Ik heb ook een 2e versie gemaakt waarbij de "kniesteun" (het driehoekig blokje dat vooraan onder de zitting zit) iets verder uit de hoek zit (waarbij er dus ruimte komt tussen de hoek en de steun) en die versie zit veel stabieler.
Als je de hoek zo schuin wil verlijmen, zorg dan dat je deftige manier hebt om te lijmen, dus houten plant waar je hoek in zaagt waar je dan spanvijzen op kan zetten zodat ze niet wegschuiven.

http://imgur.com/a/005tx
005tx
 
Laatst bewerkt:

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Ik heb een mal gemaakt van 90°, waardoor het hout loodrecht op tafel komt te staan, dan de zaag op 23.1° gezet en gezaagd.
Leerkracht in avondschool was er niet gerust op, maar na beetje zagen uiteindelijk toch nog zo mogen doen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ah dus toch verticaal zetten... Ik zat evt te denken aan een variable mal die de hoeken voorbij 45 helpt overbruggen.. een platform dat je kan kantelen bedoel ik dan, zodat de plaat toch 'plat' kan blijven liggen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb een mal gemaakt van 90°, waardoor het hout loodrecht op tafel komt te staan, dan de zaag op 23.1° gezet en gezaagd.
Leerkracht in avondschool was er niet gerust op, maar na beetje zagen uiteindelijk toch nog zo mogen doen.

ja aan zoiets zat ik dus ook al te denken. Heb je er mischien een fotootje van?
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Niet direct een foto, maar is niet meer dan 2 mdf panelen, op 90°, 2 driehoeken van 90° die er tussen zitten om de hoek te verstevigen.
De mal zelf is +-60 breed, terwijl stoel maar +-40 is.
Dit is omdat ik op 10cm van de randen 4 gaten gemaakt heb waar ik dan mijn sergeanten doorsteek. kwestie dat het stuk vastzit, en mocht de sergeant los komen door trillingen dat die niet in de zaag valt.
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Heb nog eens foto's genomen van andere versie die ik gemaakt heb van de zig zag chair,
ditmaal met de kopse kant zichtbaar en met deuvels.
Voordeel is dat je deze versie kan maken met gewone verstek zaag, en een kolomboormachine voor de deuvels. (Enkel voor de steun heb je andere zaag nodig)
http://imgur.com/a/005tx#SQbagYz
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
inmiddels is al het hout verlijmd en een keer grof geschuurd.
IMG_0139.jpg

Dit zijn de delen voor de rugleuning en de zitting, de andere delen lagen op dit moment nog te drogen maar zien er nu ook zo uit.
maar nu wil ik morgen of zaterdag dus beginnen met het zagen van de verstekken ed. ik wilde beginnen om de rugleuning en zitting aan elkaar te lijmen en dan even een kleine test opstelling maken om te kijken welke schuinte van de zitting het beste zit. Maar de vraag is nu welke hoek van de rugleuning zit het lekkerst. op internet las ik dat de perfecte zithoek tussen de 95 en 105 graden zit dus ben ik op 100 graden gaan zitten. Maar nu was mijn vraag aan mensen die de stoel al gemaakt hebben is dit goed, en hoe bevalt de zithoogte van de stoel voor mijn gevoel is 46 cm nogal laag maar het kan meevallen.

in pdf heb ik nog de tekening bijgevoegd hoe ik hem wil gaan maken.
 

Bijlagen

  • zigzag stoel rietveld.pdf
    41,9 KB · Weergaven: 168
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Afgelopen zaterdag heb ik de achterkant van de zitting schuin gezaagd zodat ik de rugleuning daar met dominos tegenaan kan maken. Maar nu had ik een vraagje de delen beuken heb ik verlijmd met titebond 3 houtlijm maar voor de verstekken en dus ook de rugleuning had ik in een kleine opwelling epoxy lijm van bison gekoch, omdat er op de verstekken toch grote krachten komen dacht ik dat dit wel goede lijm was hiervoor. maar is dat ook zo los van het feit dat het een beetje kliederen is. Ik heb ooit een klein bootje van metaal gemaakt voor in de sloot :)) en het elektro motortje had ik met de zelfde lijm in het bootje gelijmd en die zit nog steeds vast. maar is deze lijm ook aan te bevelen voor hout op hout in combinatie met dominos zoals op de tekening in mijn vorige poste te zien is ? Alvast bedankt
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zal proberen om deze week nog een paar foto's te maken en uiterlijk zaterdag te posten.
Maar zijn er mischien nog mensen die weten of het slim is om met twee componenten lijm van bison de verstekken te lijmen?
alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 247

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.