Ijzeren staven in houten hek

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
foto0660.jpg

Bovenstaand hek heb ik afgelopen jaar gemaakt, nu gaan onze kinderen door de 15 cm brede openingen:):)
Het hek is gemaakt van 22 dik watervast multiplex, nu wil ik getordeerde ijzeren staven van 10x10 mm in de openingen zetten.
Mijn plan is om de staven eerst te schilderen en in het hek gaten te boren van rond 16mm. De staven komen dus in gaten te zitten midden in de opening. Ik wil de gaten vullen met epoxy en dan de staaf erin steken, eerst in het bovenste gat dat dieper geboord is . Daarna wil ik het hek in het geheel nog eens overschilderen.

Is dit een goede methode? Ik heb er ook over gedacht de gaten eerst te gronden en dan (polymeer)kit in de gaten te doen.

Met vriendelijke groet, Bjorn
 

WR1944

Oud hout
De Amerikaanse bouwcode schrijft voor dat er tussen spijlen van ballustrades of hekwerken geen grotere tussenruimte mag zitten dan 4" oftewel 102 mm. Soms lijkt de Amerikaanse code betuttelend maar als richtlijn voldoet ze uitstekend in gevallen als dit.
Er staat letterlijk dat een bol van 4" (102 mm) niet tussen de spijlen door mag kunnen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Zal er zeker estethischer uitzien dan prikkeldraad ;-).

Lijkt ook mij een goede methode, succes ermee!

Natuurlijk krijgen je scharnieren wel extra gewicht te torsen, ivm de lengte van het hek zorgt dit misschien voor extra slijtage?
Bij nader inzien zullen die staven nu ook weer niet zoveel wegen ;-)

Groeten!

Steven
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Ik had dit probleem ook met het poortje tussen keuken en woonkamer en heb dit opgelost met een plaat plexi op maat en ertegen bevestigt met kit en kleine rvs schroefjes.
Voor zij die zich de vraag stellen waarom een poortje tussen keuken en woonkamer :
Keuken en tuin Bordeaux dog 74 kg / woonkamer kinderdagverblijf :D:D:D dus ter bescherming van het hondje
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Er komt ongeveer 7 kg staal bij, dat kan er wel bij. Het hek hangt aan duimhengen, de stevigheid valt mij erg mee.
Aluminium is bij een afmeting van 10x10 mm niet buigsterk genoeg, ik denk ook niet dat dat in getordeerde staven oid te krijgen is.
Met getordeerde, meegeschilderde staven lijkt mij de mooiste oplossing, het moet lijken of het direct de bedoeling was het hek zo te maken:)
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Bjorn,

Ik zou de staven eerst laten verzinken en daarna poedercoaten! Schilderen werkt niet, roest veel te vlug en als je ze vastgezet hebt is het probleem bij roesten groot!

Groeten, Ernie
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ben nu wel erg benieuwd naar het eind resultaat trouwens, post je foto's als in work in progress?
Ook leuk voor wannabe houtfreubelaars als ik :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@ Ernie, poedercoaten en verzinken en poedercoaten is natuurlijk het best, bedankt voor het onder de aandacht brengen. Ik zal morgen voor de aardigheid eens vragen een bedrijf waar we wel eens mee werken wat de kosten zijn van zoiets en hoelang het gaat duren. Zou mij ook weer schilderwerk uitsparen, maar ik denk dat het er toch uitdraait op schilderwerk. Het hek zal toch om de zoveel jaar geschilderd worden en het is toch afwachten hoe lang een multiplexen hek meegaat.

@ Wupsie, ik zal een paar foto's maken en door m'n vrouw laten plaatsen, toch eens leren hoe dat moet:) Ik denk trouwens niet dat het zo bijster interresant zal zijn, zo veel stelt het niet voor.
Voor de liefhebbers: het hek is gezaagd uit een plaat 22 dik watervast multiplex. 3 meter breed en 1,5 m hoog op het hoogste punt. De ronding uitgezaagd met een decopeerzaag en nageschuurd met de bandschuurmachine, de sparingen met een invalzaag en decoupeerzaag gezaagd, ronde kanten gefreesd en bijgeschuurd.
Op de bovenkant heb ik een gegalvaniseerde strip geschroefd van 50 mm breed en 3 mm dik, waar ik van te voren het (afgezaagde) heng aangelast heb. Op de strip zit een meranti afdeklat waaronder ik aan beide kanten een in de ronding gezaagde houten lijst geschroefd heb.
Van de stalen strip zie je dus niks terug, die zit er puur in om het hek recht te houden (en als verrassing voor degene die er door denkt te kunnen rijden met de auto:)). Alle randen heb ik 2 keer behandeld met randsealer voor multiplex en het hek een paar keer in de verf gezet.

Een mooi eiken hek is natuurlijk degelijker op termijn, maar ik heb voor dit gekozen ivm gewicht/verhouding van het hek, ook de kostprijs en de vlotheid waarin het hek te maken was speelden mee, natuurlijk.
Het hek draait aan 2 duimhengen, de duimen zijn op een balkje geshroefd. De stevigheid en soepelheid waarmee het hek draait vallen me niks tegen, ik was eerst bang dat 3 meter lang hek met de draaipunten hoh op +-145 cm misschien zwak zou zijn.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hierbij de foto's van het maken vd ijzeren staven in het hek.

Eerst heb ik de staven met een staalborstel ontroest en vervolgens ontvetBekijk bijlage 5328
DSC02432.jpg

Daarna heb ik de staven 4 x geschilderd met Trimetal Steloxine, in de hand schilderen en daarna in houten blok wegzetten.
DSC02497.jpg

De plaats vd staaf aftekenen mbv stukje plint. Met een vlinderboor met een stukje tape erom voor de diepte de gaten geboord.(beter andere kleur tape kunnen nemen)
DSC02498.jpg

Van tevoren schuren, makkelijker dan later om de staaf heen schuren.
DSC02499.jpg

Daarna de staven met epoxy (sneldrogende polyfilla) bevestigd in het hek
DSC02502.jpg

Het hele hek nog eens geschuurd en geschilderd in de schuur, moet later buiten nog eens.
Het uitbreken is in ieder geval gebeurt
DSC02508-2.jpg

Verder geen bijzondere klus ofzo. Oh ja, ik was eerst van plan staven van 10 x 10 mm te nemen, het zijn 8 x 8 geworden omdat die doordat ze getordeerd zijn al forser lijken.
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Die gedraaide staven doen het netjes in je hek.

Wel een vraagje... Heb je al iets in gedachten om er bovenop te zetten? Die guppies hebben de neiging tot groeien en gaan dan uiteindelijk klimmen. Aangezien je midden stuk niet zo hoog is :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Tegen de tijd dat ze erover kunnen klimmen, hebben we ze hopelijk kunnen bijbrengen dat ze niet de weg op mogen lopen.:)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij Geran, in Rijssen, Overijssel. Ik heb ze daar afgehaald, maar volgens mij hebben ze ook een webshop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.