vlak en vandiktebank Inca

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hallo,

Ik ben nu een maand of 4 bezig met houtdraaien en heb inmiddels e.e.a. op het forum gevolgd en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een erg leuke site vind.
Ik zie de prachtigste werkstukken voorbij komen (heb nog wel wat te leren!)
Ik heb nu zelf de volgende vraag :Wie weet hoe het onderhoud van een inca vlak/vandiktebank moet gebeuren?
In de gebruiksaanwijzing staat dit naar mijn mening niet duidelijk.
Het gaat vooral om de aandrijving van de lagers van de kunststof tandwielen (4) en de ketting.

Alvast bedankt.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Ik heb zelf ook een inca vlak/vandiktebank, maar snap niet helemaal wat de vraag juist is. Wat bedoel je juist met onderhoud?

Indien je smeren bedoelt:
Zelf spuit ik de kunststof tandwielen en de kettingen regelmatig eens in met smeervet. Het is gewoon belangrijk dat deze altijd gesmeerd zijn. Ik kijk nog eens om eerstdaags ook een foto te uploaden hiervan.

Indien je afstellen bedoelt:
heb ik zelf ook nog niet gedaan, maar ik weet dat er hier wat topics zijn over het afstellen van een scheppach machine. Deze bevatten al goeie informatie!

Groeten,
bert.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
vet op de tandwielen lijkt me niet handig (kleeft veel stof/krullen aan) als ik echter de gebruiksaanwijzing lees zouden de lagers van de kunststof tandwielen tenminste 1x per jaar gesmeerd moeten worden.
Volgens mij houdt dit dan in dat de tandwielen gedemonteerd moeten worden.
Dit laatste is echter niet handig....

grt,

Leo
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb dezelfde machine en zit ook met een soortgelijk probleem. Onderhoud doe ik voornamelijk, door alles schoon te houden en de ketting regelmatig te smeren.
Mijn probleem is echter, dat het rubber van de aandrukrollen afbrokkelt en loslaat (het vliegt me letterlijk om de oren). Iemand een idee wat hier aan te doen is?
Kunnen deze rollen uitgenomen worden en voorzien worden van nieuwe rubber?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Houdt er rekening mee dat er speciaal vet op die kunstof tandwielen (POM of Nylon) anders vergaan ze voortijdig. Misschien bij een naaimachine winkel met werkplaats informeren, daar kom je dit ook veel tegen.

Als de tandwielen al teveel afgesleten zijn zou ik beter de hele boel vervangen. Bij doebeli.ch in Zwitserland kan je volgens mij nog onderdelen bestellen.
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Ik heb een iets nieuwer type (343.190.03 in Amerika 550). Deze werd nieuw geleverd met molykote dx. Op het inca Yahoo forum hebben ze het veel over wit lithium vet voor de kunststof tandwielen. Gezien we 30 jaar verder zijn dacht ik... er zijn vast wel betere vetten te krijgen tegenwoordig....Heb smeeradvies gevraagd bij Mavon (molykote) en bij Kroon oil. Mij werd molykote g-4500 geadviseerd en bij kroon oil ptfe White grease ep 2.

Fred
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.