universele freeskop met wegwerpmesjes

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Een tweetal jaren geleden heb ik een hammer C3 31 op de kop kunnen tikken, waar ik voornamelijk de cirkelzaag heb van gebruikt tot nu toe.
Er zat toen ook een universele freeskop bij met wegwerpmesjes met voor 1 profiel steeds 4 mesjes, twee zwarte en twee zilverkleurige. Maakt het uit welke mesje je waar steekt, zolang ze natuurlijk de bovenkant gelijk hebben? ik zie namelijk soms fotos waar de zilverkleurige rechts zit en dan weer op andere foto's links.
Zou niet graag hebben dat alles uiteenvliegt als ik ze opzet voor de eerste keer...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
de metaalkleurige zijn de snijdende messen en de zwarte degene die omkeerd tov de snijrichting zitten (heeft ook een leuke naam, maar die ben ik even kwijt). Ik kan vanavond evt een foto nemen als het niet duidelijk is
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
de metaalkleurige zijn de snijdende messen en de zwarte degene die omkeerd tov de snijrichting zitten (heeft ook een leuke naam, maar die ben ik even kwijt). Ik kan vanavond evt een foto nemen als het niet duidelijk is

Keermesjes geloof ik en het klopt inderdaad dat de zilverkleurige snijdend zijn en de andere er tegenin
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
freeskop.jpg hier in de webshop van hammer noemen ze het afwijzers
grtz stefke
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
ok, bedankt allen voor de reaktie. Zal vanavond eens kijken hoe ze er nu opstaan, vermoed wel juist...
Wat zou er gebeuren als je ze omdraait? Breekt dan de hel los?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
De zwarte zijn volgens mij beveiliging. Als die er niet zouden zitten dan hap je in een keer veel vlees weg. De zwarte zorgen er voor dat het verschil minimaal is waardoor je hand weggeslagen wordt. Spul dient ook goed afgesteld te worden.
Als het goed is kan je het andersom niet omdat de borg gaten ander zitten.
 

Robin_Haegeman

Nieuw lid
12 jun 2012
20
0
Wij noemen dit ook keermessen. Deze moeten wel onder uw snijvlak liggen anders zal uw stuk nog al een postje nemen aangezien deze niet snijden
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
wij noemen dit ook wel spaanbegrenzer, en de functie is volgens mij ook zoals JPAJS en Robin al omschreven, ze dienen iets terug gesteld te zitten ten opzichte van de snijdende beitel.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ze worden ook wel spaanbegrenzers genoemd .
Het voordeel van deze freeskop tov van eentje zonder de begrenzers is dat je kan stoppen gedurende de freesbewerking. Je hoeft dus niet de gehele lengte te voorzien van het gekozen profiel.
De hoeveelheid weg te nemen materiaal bepaal je door de afstelling van de freesgeleider. Dat doet de freeskop niet voor je.
 

tuoh

Oud hout
Ze worden ook wel spaanbegrenzers genoemd .
Het voordeel van deze freeskop tov van eentje zonder de begrenzers is dat je kan stoppen gedurende de freesbewerking. Je hoeft dus niet de gehele lengte te voorzien van het gekozen profiel.
De hoeveelheid weg te nemen materiaal bepaal je door de afstelling van de freesgeleider. Dat doet de freeskop niet voor je.



?????? Spaanbegrenzers hebben totaal geen invloed op het arreteren tijdens het frezen, invallen of uitlopen kan met elke frees of mes. De functie van een spaanbegrenzer is wat de naam al duidelijk maakt, het ding zorgt voor een uniforme en gelimiteerde spaandikte, voornamelijk uit veiligheidsoogpunt. Bij een gebeurlijk ongeval ben je niet direct een hele vinger kwijt maar enkel een stukje ter dikte van de spaan, de begrenzer duwt de rest van vinger weg.
Dat is in elk geval de theorie, in de praktijk zijn de missende stukken meestal heel wat groter.

Frezen met spaanbegrenzer zijn in elk geval heel wat veiliger dan frezen zonder deze dingen. Voor het freesbeeld zelf maakt het niks uit, beide geven een gelijk freesresultaat.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.