Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

universele freeskop met wegwerpmesjes

Een tweetal jaren geleden heb ik een hammer C3 31 op de kop kunnen tikken, waar ik voornamelijk de cirkelzaag heb van gebruikt tot nu toe.
    Er zat toen ook een universele freeskop bij met wegwerpmesjes met voor 1 profiel steeds 4 mesjes, twee zwarte en twee zilverkleurige. Maakt het uit welke mesje je waar steekt, zolang ze natuurlijk de bovenkant gelijk hebben? ik zie namelijk soms fotos waar de zilverkleurige rechts zit en dan weer op andere foto's links.
    Zou niet graag hebben dat alles uiteenvliegt als ik ze opzet voor de eerste keer...

de metaalkleurige zijn de snijdende messen en de zwarte degene die omkeerd tov de snijrichting zitten (heeft ook een leuke naam, maar die ben ik even kwijt). Ik kan vanavond evt een foto nemen als het niet duidelijk is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SamPonette Bekijk Berichten
    de metaalkleurige zijn de snijdende messen en de zwarte degene die omkeerd tov de snijrichting zitten (heeft ook een leuke naam, maar die ben ik even kwijt). Ik kan vanavond evt een foto nemen als het niet duidelijk is
    Keermesjes geloof ik en het klopt inderdaad dat de zilverkleurige snijdend zijn en de andere er tegenin
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

freeskop.jpg hier in de webshop van hammer noemen ze het afwijzers
    grtz stefke

ok, bedankt allen voor de reaktie. Zal vanavond eens kijken hoe ze er nu opstaan, vermoed wel juist...
    Wat zou er gebeuren als je ze omdraait? Breekt dan de hel los?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    De zwarte zijn volgens mij beveiliging. Als die er niet zouden zitten dan hap je in een keer veel vlees weg. De zwarte zorgen er voor dat het verschil minimaal is waardoor je hand weggeslagen wordt. Spul dient ook goed afgesteld te worden.
    Als het goed is kan je het andersom niet omdat de borg gaten ander zitten.
    Jeroentje

Wij noemen dit ook keermessen. Deze moeten wel onder uw snijvlak liggen anders zal uw stuk nog al een postje nemen aangezien deze niet snijden

wij noemen dit ook wel spaanbegrenzer, en de functie is volgens mij ook zoals JPAJS en Robin al omschreven, ze dienen iets terug gesteld te zitten ten opzichte van de snijdende beitel.

Ze worden ook wel spaanbegrenzers genoemd .
    Het voordeel van deze freeskop tov van eentje zonder de begrenzers is dat je kan stoppen gedurende de freesbewerking. Je hoeft dus niet de gehele lengte te voorzien van het gekozen profiel.
    De hoeveelheid weg te nemen materiaal bepaal je door de afstelling van de freesgeleider. Dat doet de freeskop niet voor je.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gandel69 Bekijk Berichten
    Ze worden ook wel spaanbegrenzers genoemd .
    Het voordeel van deze freeskop tov van eentje zonder de begrenzers is dat je kan stoppen gedurende de freesbewerking. Je hoeft dus niet de gehele lengte te voorzien van het gekozen profiel.
    De hoeveelheid weg te nemen materiaal bepaal je door de afstelling van de freesgeleider. Dat doet de freeskop niet voor je.

?????? Spaanbegrenzers hebben totaal geen invloed op het arreteren tijdens het frezen, invallen of uitlopen kan met elke frees of mes. De functie van een spaanbegrenzer is wat de naam al duidelijk maakt, het ding zorgt voor een uniforme en gelimiteerde spaandikte, voornamelijk uit veiligheidsoogpunt. Bij een gebeurlijk ongeval ben je niet direct een hele vinger kwijt maar enkel een stukje ter dikte van de spaan, de begrenzer duwt de rest van vinger weg.
    Dat is in elk geval de theorie, in de praktijk zijn de missende stukken meestal heel wat groter.

Frezen met spaanbegrenzer zijn in elk geval heel wat veiliger dan frezen zonder deze dingen. Voor het freesbeeld zelf maakt het niks uit, beide geven een gelijk freesresultaat.

Mvg,

André

Forum Rechten